Film speelde geen belangrijke rol in Jan's leven, totdat hij op achtjarige leeftijd werd blootgesteld aanJurassic Park, een filmische ervaring die hem nooit meer heeft losgelaten en hem tot op de dag van vandaag achtervolgt.
Sony slingert Spidey terug naar zijn super-wapenbroeders van Marvel Studios. Is dat voor hen, en ons, wel zulk goed nieuws?
Tot nu toe bleek Marvel Studios een winning streak te genieten, waarbij haar destijds gewaagde plan een gedeeld universum op te zetten waarin al haar films plaats zouden vinden, voor zowel de studio zelf als de fans verrassend geslaagd uitpakte. De ene kaskraker volgde de andere op, terwijl de Marvel-merknaam populairder en sterker werd dan ooit. Toch prikkelde het de studio dat enkele van haar meest geliefde personages niet meer onder haar eigen paraplu geschaard waren, omdat de filmrechten aan rivaliserende studio's waren verkocht. Tegelijkertijd irriteerden de fans zich aan de aanvankelijk veelbelovende maar uiteindelijk stuurloos blijkende richting die Marvels meest iconische karakter, de sensationele (of spectaculaire, wat je wilt) Spider-Man, moest verduren. In een poging van de rechthebbende, Sony Pictures, om de lucratieve resultaten van Marvel te evenaren, zou het webhoofd een soortgelijk universum toebedeeld worden waarin de vele bijfiguren uit diens lange geschiedenis een plek konden krijgen. Al met de release van The Amazing Spider-Man 2 bleek het inhoudelijk echter een zootje. Hoewel het met de opbrengsten wel goed zat voor Sony, leek de studio al snel niet in staat de boel degelijk te balanceren. Fans hoopten op een samenwerking tussen Marvel en Sony, om orde in de ontstane chaos te scheppen, en in een historische triomf van de wil van de fans over het gebruikelijke halsstarrig voet-bij-stuk houden van competitieve studio's, is dit wonderwel geschiedt.
Maar dreigt nu niet het risico dat de wanorde van Sony's universum zich naar dat van Marvel verplaatst, waarbij de zorgvuldige planning waar het House of Ideas zich van bediende in het honderd geschopt dreigt te worden? Want het sterke punt van Marvels Cinematic Universe was dat het minder bekende namen een kans gaf zich op het witte doek te bewijzen. Was het grote publiek voorheen amper bekend met namen als Iron Man of Thor, heden kunnen ze geschaard worden onder de grootste publiekstrekkers. Bovendien gaven hun avonturen Marvel de kans ze als springplank te gebruiken voor andere personages, om hun potentieel te testen door ze aan de toeschouwers te introduceren en zo nieuwsgierigheid te wekken, alvorens ze een eigen film toe te kennen. Om nog maar te zwijgen van het samenbrengen van diverse figuren voor een superensemble-spektakelstuk dat zijn gelijke in de annalen van de cinema niet kent (je weet wel, die kaskraker uit 2012). En de verdere loop van Marvels universum voor de komende vijf jaar stond al in planning. Meer samenwerkingen tussen superhelden (Avengers: Age of Ultron ), meer introducties van tot dusver obscure types ( Inhumans , Captain Marvel ), maar ook steeds meer overkoepelend plot dat de algehele verhaalstructuur slechts geraffineerder, en voor de trouwe kijker meer genietbaar, maakt ( Captain America: Civil War , Avengers: Infinity War Parts 1 & 2 ). Het Marvel-logo verzekert onderhand succes. Maar nu komt door deze secure universele opbouw een grote naam webslingeren die de glorie van de rest dreigt te stelen.
De naam Spider-Man garandeert ook zonder Marvel-logo een breed publiek. Met medewerking van Marvel kan die roem alleen maar groter worden, maar dan moet hij wel eerst doeltreffend geïntroduceerd worden in Marvels universum. Hij kan niet plotseling zomaar opduiken, want dan gaat men zich afvragen waar hij al die tijd geweest is (waar was hij bijvoorbeeld in The Avengers , toen aliens zijn stad New York verwoestten?). Dus zal Marvel van voren af aan met het webhoofd moeten beginnen, en krijgen we slechts een paar jaar na de laatste reboot opnieuw zijn ontstaansgeschiedenis opgedist. Dat zal ongetwijfeld in zijn eigen film, in de agenda voor 2017 gezet, gaan plaatsvinden, maar Marvel heeft al laten weten dat de webslinger daarvoor al, in Captain America: Civil War , geïntroduceerd gaat worden. Dat zal ongetwijfeld beïnvloedt zijn door Spidey's aanzienlijke rol in die grootse gelijknamige cross-over uit de comics. Echter, in het oorspronkelijke Civil War had het personage er echter al een historie van vier decennia op zitten. Dus om hem hier maar in het verhaal te smijten omdat het zo in het bronmateriaal stond, zonder de voor hem noodzakelijke achtergrond, lijkt nou niet de beste keuze. Om nog maar te zwijgen van het feit dat in de Civil War film ook Black Panther al geïntroduceerd zou worden, wat nu waarschijnlijk naar de achtergrond gedrukt gaat worden, want een populair personage als Spidey krijgt natuurlijk alle ruimte. Blijkbaar ook in andermans film, want zou Captain America: Civil War niet eigenlijk om Captain America moeten draaien?
En daarin ligt de grootste angst van de liefhebbers die Marvels Cinematic Universe zo zijn gaan waarderen: verdrukking. Sony heeft Spider-Man niet terug aan Marvel gegeven zodat de voormalige rivaal hem slechts sporadisch kan benutten. De studio's hebben de handen ineen geslagen omdat miljoenen fans op het Internet daarom vroegen, en bovenal om de financiële voordelen die zo'n beslissing waarschijnlijk voor beide partijen met zich mee zou brengen. Dan moet Spidey wel flink aan het werk gezet worden. Naast zijn eigen films, want bij eentje zal het ongetwijfeld niet blijven, is zijn lidmaatschap van de Avengers al gegarandeerd. Plus de te verwachten cameo's in de films van zijn medestrijders voor het goede. Niet te vergeten de onvermijdelijke bijrollen in de aankomende Marvelseries op Netflix, die zich allemaal in dezelfde stad afspelen (je kan een gehandicapte knul als Daredevil toch niet alleen de misdaad laten bestrijden?!). Maar krijgen die brothers-in-arms dan nog wel de aandacht die zij verdienen? Reeds nu al zijn praktisch alle aangekondigde Marvelfilms qua releasedatum verschoven om ruimte voor het webhoofd te kunnen maken. Aangezien Spider-Man op het papier van de comics al een absolute voortrekkersrol heeft in Marvels annalen, ligt een soortgelijke ontwikkeling voor hun cinematische equivalent in de lijn der verwachting.
Tot nu toe was die rol weggelegd voor Robert Downey Jr's Iron Man, maar met het riante salaris dat hij tegenwoordig eist voor zijn deelname – 40 miljoen dollar plus daarnaast een deel van de opbrengst, want ' with great power comes a great paycheck ', en dat voor een bijrol in (alweer!) Captain America: Civil War – is het niet onbegrijpelijk dat Marvel naar een personage zoekt dat als vervanging kan dienen. Dat dit Spider-Man gaat worden, staat nu al buiten kijf. En dan zwijgen we nog over (spoilers!) het lot van andere belangrijke huidige Avengers. Wie zijn Civil War kent en weet wat een 'Ragnarok' is, weet al wat er met de hoofdpersonen van die titels kan gebeuren. Verwacht dus een ingrijpende wisseling van de wacht, waarbij Spidey als nieuwe superste superheld uit de bus komt, aangevuld met een stoet vrijwel onbekende (maar daardoor niet minder intrigerende) persoonlijkheden als Doctor Strange, Iron Fist en natuurlijk Ant-Man.
Tot zover de negatieve gedachtespinsels over de zaak. Optimisme hoeft echter niet uitgesloten te worden. Marvel heeft zich tot dusverre een meester getoond in het vooruit plannen. Kunnen we er niet vanuit gaan dat ze rekening gehouden hebben met een potentiële terugkeer van de webslinger in de eigen gelederen? Het nieuws van Spidey's toevoeging aan het repertoire van Marvel Studios komt immers niet geheel uit de lucht vallen, maar is al maanden het onderwerp geweest van hardnekkige geruchten. Waarschijnlijk is diens hele rol in Phase 3 (en wie weet, zelfs Phase 4) al zorgvuldig ingepland, en heeft Marvel wel degelijk stilgestaan bij de vele andere personages die nog aan bod dienen te komen. Een beetje vertrouwen is op zijn plaats, want ook de snel immens populair geworden Iron Man zat de solo-avonturen van zijn collega-superhelden niet in de weg. We kunnen aannemen dat Marvel om financiële redenen beter weet dan een tweede Robert Downey Jr. te creëren, dus Spider-Man zal heus niet in elke aankomende film de hoofdrol gaan opeisen. Bovendien lijkt het niet waarschijnlijk dat Marvel gelijk al haar minder bekende personages domweg laat liggen, want de realiteit heeft bewezen dat ook die het heel goed kunnen doen aan de boxoffice. Denk alleen al aan het overweldigende succes van Guardians of the Galaxy . Een jaar geleden had vrijwel niemand van dit groepje interstellaire vrijbuiters gehoord, maar nu kijkt de mensheid al reikhalzend uit naar het vervolg.
Hoewel scepsis op zijn plaats is bij het grote nieuws rond Marvel en Spider-Man, is er nog geen acute reden voor paniek. Marvel heeft het laatste decennium laten zien een degelijk stukje strategisch denken te beheersen, wat Spider-Man slechts ten goede en zijn ' amazing friends ' niet per se ten nadele zal komen. Het kan voor Spider-Man alleen voordelig uitpakken de strubbelingen bij Sony achter zich te laten. Aangezien er nog geen titels geheel geschrapt zijn voor de komst van de muurkruiper – want dat had immers ook gekund – blijf ik vooralsnog optimistisch gestemd, zij het gewapend met het gematigd plaatsen van vraagtekens. Ik ben allang blij dat Marvel en die andere rivaliserende studio, Fox, nog niet de handen ineen hebben geslagen om Wolverine bij de Avengers te krijgen, want dan kreeg je er rechtentechnisch gelijk nog honderden X-Men bij. Hoewel het me niet zou verbazen als Marvel voor die gelegenheid ook nog een scenariootje of twee in de kluis heeft liggen...