Door Sharita Hart:
Een pling of een trillende broekzak, ja hoor je krijgt weer een berichtje, melding of mailtje binnen op je smartphone. Snel even kijken, want je kunt natuurlijk niets missen. Verslaafd zijn aan je mobieltje is tegenwoordig niets geks meer. Om de paar-minuten check je even of er nog iets belangrijks gebeurt op je telefoon. Herkenbaar? Misschien ben jij dan wel een regelrechte telefoon junkie. Voordat je denkt oh nee, geen zorgen. Je bent niet de enige. Tegenwoordig zijn telefoons niet meer weg te denken uit onze cultuur. Zonder mobieltje ben je vandaag de dag niets. Films weerspiegelen de maatschappij. Het is dan ook niet raar dat mobieltjes al decennia voorkomen in fil Vroeger werden de “koelkasten” gebruikt en tegenwoordig zijn we gewend aan hypermoderne smartphones. Waarom wordt deze manier van communiceren zo vaak gebruikt in films? Is er nog een verschil per genre te ontdekken met betrekking tot dit handige apparaatje? In een klein onderzoekje kijk ik naar hoe de telefoon gebruikt wordt in fil
De koelkast
In de Nederlandse dramafilm Simon komen we wel een hele bijzondere telefoon tegen. Een van de eerste mobieltjes. Als je kijkt naar deze film zijn er twee dingen te ontdekken. Aan de ene kant wordt het tijdsbeeld aangetoond door middel van het apparaat. Het verhaal van Simon speelt zich in het eerste gedeelte van de film af in de jaren tachtig. Met zo’n geweldig apparaat dat Simon heeft, is het in een klap duidelijk dat we ons bevinden in de eighties. Het onhandige ding werkt geheid op je lachspieren, dus het draagt ook nog eens bij aan de humor in de film. Daarnaast wordt er benadrukt dat Simon extra cool is vanwege zijn mobiel. Mensen kijken tegen hem op, omdat hij een van de weinige is met zo’n duur apparaat. Zijn mobiel toont aan dat hij veel geld heeft en dat hij ook nog eens een trendsetter is.
In de actiefilm Lethal Weapon wordt bijna dezelfde koelkast gebruikt als in Simon. Deze film dateert uit de jaren tachtig. Ook hier zie je dat het enorme apparaat kenmerkend is voor het tijdsbeeld. Daarnaast wordt de mobiel ook in gezet om iets te zeggen over het personage. Murtaugh is een rechercheur, maar ook een familieman. Hij gebruikt de telefoon twee keer. Een keer om zijn vrouw te bellen en een keer om Dr. Stephanie Woods te bellen. De telefoon laat zien dat hij belangrijk is, maar ook om zijn familie geeft.
Pieterpeuterig mobieltje
Iemand met het allerkleinste mobieltje is niemand minder dan Derek Zoolander. In 2001 kwam Zoolander uit in de bioscoop. In dit jaar moest alles juist kleiner in plaats van groter. Zoolander is een typische film waarin deze trend op de hak wordt genomen. Het pieterpeuterige mobieltje van Derek werkt alleen door met je vingers te knipperen. Naast dat deze gsm de tijdsgeest laat zien, werkt het natuurlijk ook op je lachspieren. Hoe grappig is het om een volwassen man met zo’n klein apparaatje te zien hannesen? Inderdaad dat is gewoon hilarisch.
Horrorachtige mobieltjes
De komst van de gsm bracht een probleem voor het horrorgenre. Met de multifunctionele smartphones is het voor iedereen makkelijk om alarm te slaan en hulp in te schakelen. Horrorfilms hebben een aantal creatieve oplossingen bedacht voor dit probleem. Het meest bekende scenario is natuurlijk “geen bereik”. Personages bevinden zich in het bos, een afgelegen stuk land of ergens in the middle of nowhere, waar geen bereik is. Denk bijvoorbeeld aan You’re Next. Vragen om hulp is dan ook onmogelijk. Maar wat als je wel een telefoon hebt en ook bereik, maar geen idee hebt waar je bent. Ook dit is regelmatig terug te zien in horrorfilms, Buried is hier een voorbeeld van. Of herken je dit plot? Het personage heeft wel een gsm, maar de lader is nergens te vinden. Dit zag je terug in House of Good & Evil. In 13 sins krijgt de protagonist onmogelijke opdrachten via zijn mobieltje voor geld. De mobiel en de beltoon staan centraal in de film. Elke keer bij het horen van het muziekje weet je dat er iets ergs gaat gebeuren. Daarnaast weet de kijker niet wie er aan de andere kant van de lijn zit, dus dat maakt het extra spannend. Mobieltjes worden vaak gebruikt binnen dit genre om spanning op te bouwen. Niet alleen falende mobieltjes wekken spanning op, maar ook het feit dat in veel horrorfilms je niet weet wie er aan de andere kant van de lijn zit.
Conclusie
Op de vraag waarom worden mobieltjes gebruikt in films is het antwoord duidelijk. Over het algemeen worden deze handige apparaatjes ingezet om de tijdsgeest waarin de film zich afspeelt weer te geven. In de jaren tachtig zagen we de enorme koelkasten, in 2001 ging het om hoe kleiner hoe beter en vandaag de dag overheerst de iPhone op het witte doek. Daarnaast vertellen de gsm’s in een oogopslag iets over de persoonlijkheid van de personages. Per genre zijn er ook verschillen te ontdekken. In horrorfilms bijvoorbeeld worden deze props gebruikt om spanning te creëren. Bij komedies worden de telefoons ingezet voor de nodige humor. Ben je ook zo’n telefoon junkie en vond je dit artikel interessant? Laat dan een bericht achter na de piep.