Zero Dark Thirtyis Kathryn Bigelow's negende speelfilm. Het is niet verwonderlijk dat ze teruggrijpt naar haar concept uit het bekroondeThe Hurt Locker.
Zoals al eerder is aangegeven op MovieScene moesten Bigelow en haar compagnon Mark Boal noodgedwongen aanpassingen maken aan het script vanZero Dark Thirty. Osama Bin Laden was immers al gevonden en omgebracht tijdens de opnames van de film. AlhoewelZero Dark Thirtytevens het decennium voorafgaande aan deze vondst belicht, had dit waarschijnlijk een significante impact op het verhaal.
Desalniettemin grijpen Bigelow en Boal terug op wat ze kennen en weten. Boal is een doorgewinterde journalist die voor bladen als Playboy het Amerikaanse publiek op de hoogte hield van wat er zich allemaal afspeelde in onder andere Irak en Afghanistan. Op geslepen wijze weet Boal zijn eigen ervaringen als embedded journalist om te zetten in gecompliceerde screenplays. Boal kwam in aanraking met Hollywood doordat zijn artikelDeath and Dishonorwerd omgevormd tot het script voor de film InThe Valley Of Elahvan regisseur Paul Haggis (Crash). Boal kreeg de smaak te pakken en zette zijn eigen artikelMan In A Bombsuitom in filmische taal. Bigelow en haar cinematograaf Barry Ackroyd gebruikten Boal's verhaal om een waarheidsgetrouw ogend epos neer te zetten waarmee Bigelow als eerste vrouw ooit werd bekroond met de Oscar voor beste regie.
Het bijzonder aspect vanThe Hurt Lockeris de wijze waarop Bigelow de achterdochtige gevoelens van Amerikaanse soldaten in Bagdad in beeld brengt. Het trio van de explosieve opruimingsdienst wordt continu vanuit alle hoeken van de straat gefilmd. Dit geeft de kijker het gevoel dat de soldaten continu worden begluurd door potentiële terroristen. Dit bewerkstelligde Bigelow door haar team te laten filmen met verschillende 16 millimeter camera's die tegelijkertijd vanuit verschillende hoeken draaiden. Tegelijkertijd wisselde ze deze beelden af met close-ups van de soldaten zelf, die claustrofobisch vastzitten in hun eigen uniform of bompak.
Deze aanpak lijkt ook inZero Dark Thirtyaanwezig te zijn. Op basis van de trailer lijkt Bigelow weer onconventionele manieren te hebben gevonden om de kijker rauwe en dynamische beelden te tonen van een militaire eenheid. Net als inThe Hurt Lockerlijkt deze documentaireachtige aanpak centraal te staan in een narratief die deels rust op de werkelijkheid. Dat maaktZero Dark Thirtymede dankzij het succes vanThe Hurt Lockernu al een interessante film. Regisseurs die conceptueel werken leveren wisselend artistiek succesvolle en minder succesvolle films af. Dat komt vaak omdat bij herhaling het publiek op de hoogte is van deze conventies. Derhalve zal Bigelow van goede huize moeten komen om haar nieuwe speelfilm te laten triomferen. Desalniettemin zal een deel van de Nederlandse filmliefhebbers de toegang totZero Dark Thirty niet moeten worden ontzegd.The Hurt Lockerwas destijds de underdog die slecht werd bezocht maar werd beloond met zes Oscars.