De box office records vliegen ons de afgelopen weken om de oren. Maar wat zeggen deze cijfers nu echt?
De afgelopen periode kwam uit Hollywood minstens elke week wel nieuws over een nieuw gebroken record naar buiten.(Fast &) Furious 7brak het record van het snelst bereiken van een recette van 1 miljard dollar wereldwijd (namelijk in 17 dagen), terwijlJurassic Worldhet record van grootste opbrengst behaald in het openingsweekend wist binnen te harken (500 miljoen dollar). Maar wat zeggen deze getallen nu echt? Kun je ze wel vergelijken met eerdere jaren, als je geen rekening houdt met duurder geworden bioscoopkaartjes en 3D- en IMAX- toeslagen? Of is dit soort nieuws simpelweg onderdeel van de marketingmachine van Hollywood?
De wereldwijde box office top - zonder rekening te houden met inflatie - ziet er nu als volgt uit, met de nieuwkomers dikgedrukt:
1 - Avatar (2009) - 2,8 miljard dollar
2 - Titanic (1997) - 2,2 miljard dollar
3 - Jurassic World (2015) - 1,5 miljard dollar
4 - The Avengers (2012) - 1,5 miljard dollar
5 - Furious 7 (2015) - 1,5 miljard dollar
6 - Avengers: Age of Ultron (2015) - 1,4 miljard dollar
7 - Harry Potter and the Deathly Hallows - Part 2 (2011) - 1,3 miljard dollar
8 - Frozen (2013) - 1,3 miljard dollar
9 - Iron Man 3 (2013) - 1,2 miljard dollar
10 - Transformers: Dark of the Moon (2011) - 1,1 miljard dollar
Bekijken we de all-time box office voor de VS, dan zien we een iets ander beeld. Zo staat Furious 7 in de Amerikaanse box office top slechts op een dertigste plaats.
1 - Avatar (2009)
2 - Titanic (1997)
3 - The Avengers (2012)
4 - Jurassic World (2015)
5 - The Dark Knight (2008)
6 - Star Wars: Episode 1 - The Phantom Menace (1999)
7 - Star Wars (1977)
8 - Avengers: Age of Ultron (2015)
9 - The Dark Knight Rises (2012)
10 - Shrek 2 (2004)
Het belang van de Amerikaanse box office neemt jaarlijks af en verschuift naar opkomende bioscoopmarkten als China. In Amerika zit alleen groei in de recette aan de kassa, niet in het aantal verkochte kaarten. Dat schommelt elk jaar wat, maar neemt niet echt toe, integendeel. De grote blockbusters worden dan ook steeds meer afgestemd op de smaak van een buitenlands (dus ook Chinees) publiek, door gebruik te maken van Aziatische acteurs of bepaalde locaties in het plot te verwerken. De eigen markt is allang niet meer voldoende om het geld te verdienen.
Als we naar de Amerikaanse box office top kijken en wel rekening houden met de inflatie, dan zijn de films uit 2015 ineens als sneeuw voor de zon verdwenen. De meest recente film is hier Titanicuit 1997. Deze lijst laat veel beter zien hoeveel mensen er naar een film zijn gegaan.Gone with the Windblijft daarbij de ongekroonde koning.
1 - Gone with the Wind (1939)
2 - Star Wars (1977)
3 - The Sound of Music (1965)
4 - E.T. (1982)
5 - Titanic (1997)
6 - The Ten Commandments (1956)
7 - Jaws (1975)
8 - Doctor Zhivago (1965)
9 - The Excorcist (1973)
10 - Snow White and the Seven Dwarfs (1937)
In Nederland (en veel andere Europese landen) is de standaard van het meten van het succes van een bioscoopfilm nog steeds het aantal behaalde bezoekers. Daar zijn ook de onderscheidingen van Gouden, Platina en Diamanten Films op gebaseerd, respectievelijk voor 100.000, 400.000 en 1 miljoen bezoekers.Gooische Vrouwen 2was groot nieuws omdat het twee miljoen fans naar de bioscoop wist te trekken. Daarmee staat de film uit 2014 op de zevende plaats in de Nederlandse box office toplijst, meteen gevolgd door de voorganger Gooische Vrouwenuit 2011 met ruim 1,9 miljoen bezoekers. Een prestatie die tot nu toe geen enkele Amerikaanse film van de afgelopen jaren heeft weten te evenaren.
Dat Hollywoodbig business is - en dus meer om geld dan om bezoekersaantallen draait - is logisch. Maar het begrip 'meest succesvolle' is op meer manieren uit te leggen dan de Hollywood PR-machine ons nu doet geloven.
(Bron: boxofficemojo.com)