De week van: Wally Pfister

Artikelen
zaterdag, 10 maart 2012 om 13:00
wally pfister at oscars
Deze week kwam in het nieuws dat Wally Pfister zal debuteren als regisseur. Maar wie is Wally Pfister eigenlijk?
Filmhuwelijken
Naast het klassieke filmhuwelijk tussen acteur en regisseur zijn er binnen de filmwereld meerdere vormen van deze plechtigheid. Zo werkt regisseur Martin Scorsese al jaren samen met vaste editor Thelma Schoonmaker, is het regisseuse Sofia Coppola die altijd producent Fred Roos in vertrouwen neemt als klankbord en is regisseur J.J. Abrams het gelukkigst met filmmaatschappij Paramount. Het zijn zomaar wat voorbeelden van gelukkige relaties in de filmwereld. Spannend en opwindend wordt het bij de combinatie van regisseur en cameraman. Grote namen die al jaren samenwerken en onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden zijn onder andere Steven Spielberg & Janusz Kaminski, The Coen Brothers & Roger Deakins, Darren Aronofsky & Matthew Libatique, Andrei Zvyagintsev & Michael Krichman en Wong Kar-wai & Christopher Doyle. Ook Wally Pfister kunnen we aan dit rijtje toevoegen; hij is namelijk de vaste cameraman van Christopher Nolan.
Familiefilms
Wally Pfister kent een opmerkelijke carrière waarin hij vooral als cameraman actief is geweest. Pfister, geboren in Chicago en opgegroeid in New York, komt al op 11- jarige leeftijd in aanraking met film. Het is Burt Reynolds die een paar opnames in de buurt doet vanShamus (1973) en de kleine Wally kennis laat maken met de wereld van belichting, camera’s en filmsets. Pfister, wiens vader en opa ook werkzaam zijn in de tv-industrie, moedigen de kleine man aan om films voor de familie te maken. Later zal hij voor een lokaal tv station werken in Maryland. In eerste instantie als productie-assistent ,maar zijn talent met de camera wordt snel erkend en binnen een mum van tijd wordt hij gepromoveerd tot cameraman. Zijn eerste baan als cameraman krijgt hij voor een nieuwsdienst uit Washington en vanaf dat moment belandt zijn carrière in een stroomversnelling. Roger Corman, Janusz Kaminski en Robert Altman nemen hem in dienst en leren hem de fijne kneepjes van het vak.
Geluk
Op Sundance leert Pfister regisseur Christopher Nolan kennen die tevens zijn debuut maakt op het filmfestival metFollowing.Een paar maanden later stuurt Nolan hem het script vanMemento.De klus lijkt echter aan zijn neus voorbij te gaan als blijkt dat Pfister een overvolle agenda heeft. Zijn agent biedt uitkomst door alsnog een manier te vinden om hem binnen afzienbare korte tijd zijn verplichtingen na te laten komen en te laten vliegen naar LA. Daar aangekomen speelt geluk nogmaals een grote rol als blijkt dat Nolan’s eerste keus cameraman Peter Deming contractueel vastzit aanScream 3. Memento wordt opgenomen binnen 25 dagen en de film blijkt een ongekend artistiek succes te zijn, waarbij vooral het camerawerk in het middelpunt van de belangstelling staat. Een grappig detail is dat Pfister’s onervarenheid als lokale cameraman zorgt voor de juiste toon:“Many critics have praised the way that Memento is such a bright 'noir', but it wasn’t a deliberate creative decision in my part....I probably didn’t know how to light back then!” De film betekent tevens de start van een succesvolle samenwerking tussen Christopher Nolan en Wally Pfister.Batman Begins, The Prestige, The Dark Knight, en Inceptionkenmerken de kwaliteiten van een superieure regie, gecombineerd met een verfijnd oog voor detail.Inceptionis de film waarvoor Pfister zijn verdiende Oscar krijgt.
Christopher Nolan
Na Inception werkt de cameraman aanMoneyball, een groots opgezet Amerikaanse sportdrama geregisseerd door Bennett Miller (Capote) en geschreven door Aaron Sorkin (The Social Network) met in de hoofdrol Brad Pitt. Het is voor het eerst sinds lange tijd dat Pfister zich loskoppelt van Nolan. De film doet het goed en wordt genomineerd voor 6 Oscars. Pfister weet echter de onvermijdelijk wet van loyaliteit op waarde te schatten binnen de wereld van de filmmakerij en keert terug naar Nolan omThe Dark Knight Risesop te nemen, het sluitstuk van hunBatman-trilogie. Terugkijkend op hun relatie besluit Pfister deze te bevestigen met de volgende ode: “ It really goes all the way back to Memento. That film changed my life dramatically. It was the first time I worked as a cinematographer for someone I felt really had a special gift for storytelling. His worked inspired me then and continues to today. I would love to work with other directors that are as gifted, but I just don’t know any. Do you?”.
Delen met