De animatiefilm The Princess and the Frog markeert Disney's terugkeer naar de handgetekende animatie. Home On the Range uit 2004 was oorspronkelijk de laatste handgetekende animatie uit de Disney stal.
Home on the Range
De neergang van de ambachtelijke manier van tekenfilm maken is te wijten aan de opkomst van Pixar. Beide bedrijven sloegen de handen ineen en Pixar creëerde hit na hit met hun computeranimaties welk onder het Disney label in de bioscoop verschenen. Disney’s eigen studio moest toezien hoe hun handgetekende films, zoals Treasure Planet, Atlantis en Brother Bear geen bezoekers trokken, terwijl Pixar zalen uitverkocht kreeg met Monsters Inc en Finding Nemo.
Het dieptepunt bereikte Disney met Home On the Range, wat ook officieel aangekondigd werd als de laatste handgetekende animatie van Disney. Computeranimatie was volgens de studio de toekomst, terwijl ze jaloers naar Pixar keken die op dat moment succes had met The Incredibles.
Ook andere filmbedrijven gooiden het roer om door het succes van Pixar. DreamWorks Animation begon met Antz en behaalde groot succes met Shrek. Fox Animation Studios eerste cgi-animatie, Ice Age, was ook een succes.
Chicken Little
Disney scoorde echter niet met hun eerste computeranimatie. De film Chicken Little wist de massa niet te interesseren. Ook Disney's film Meet the Robinsons, die erna verscheen, deed het matig, terwijl Pixar zakken geld binnenhaalde met Ratatouille.
Toch heeft Disney wel succes weten te halen met een 3d film. Bolt deed het erg goed in de Amerikaanse bioscopen en werd positief beoordeeld door de filmpers. Toch heeft Pixar opnieuw een handje geholpen met dit succes. John Lasseter, oprichter van Pixar, trad op als producent. De man was tevens regisseur van de Pixar films Toy Story, A Bug's Life en Cars.
Met de film The Princess and the Frog keert Disney niet alleen terug naar de handgetekende animatie, maar ook de traditionele gezongen muzieknummers en het verhaal te baseren op een sprookje (het Russische The Frog Princess). Het verhaal speelt zich af in het New Orleans van 1920 en gaat over de de serveerster Tiana. Ze ontmoet een pratende kikker wie eigenlijk een prins is omgetoverd door een slechte voodoo dokter. Samen moeten ze de goede voodoo priesteres Mama Odie vinden om de betovering ongedaan te maken.
The Princess and the Frog
Zelfs de terugkeer naar handgetekende animatie is aan Pixar te wijten. John Lasseter die tegenwoordig ook een flinke vinger in de pap heeft bij Disney zou er op hebben aangedrongen. "Ik kan niet wachten totdat Disney wederkeert naar de traditionele animatie business", aldus Lasseter.
Misschien heeft de beste man ze doen inzien dat het niet uitmaakt hoe een film is geanimeerd, maar dat de karakters en het verhaal het belangrijkste zijn. Bovendien gaat het bioscooppubliek niet meer blind naar een animatie als deze meer uit de computer is gerold - daar zijn er bovendien teveel van en allemaal niet even goed. De tijd is rijp voor Disney om niet Pixar te willen zijn, maar zich te richten op waar ze ooit goed in waren: het vertellen van sprookjesachtige verhalen met interessante karakters en meeslepende muzieknummers.
The Princess and the Frog verschijnt 10 februari 2010 in de Nederlandse bioscoop. Hopelijk laat de film ons dan Home On the Range vergeten en betekent het de comeback van Disney.
The Princess and the Frog