Imagine beleeft dit jaar alweer zijn 29e editie. Maar van achterover leunen is geen sprake, met dit jaar een kersverse lokatie én een nieuwe festivaldirecteur.
In 1984 begon het festival als het Weekend of Terror in de inmiddels gesloopte Alhambra bioscoop aan de Weteringschans in Amsterdam. Oprichter was Jan Doense, regisseur van korte films en tevens oprichter van De Nacht van de Wansmaak. Het was pionieren de eerste jaren, maar het weekend kreeg al snel een cultstatus onder de liefhebbers van horror, science-fiction en fantasy. Maar het mini-festival groeide al snel uit zijn voegen en verkaste in 1987 naar Tuschinski waar de traditie van de Night of Terror in de grote zaal begon en tot de dag vandaag elk jaar een hoogtepunt van het festival is. In 1996 werd het festival nog eenmaal in Alhambra gehouden, voordat de sloperskogel een einde aan het roemruchte gebouw maakte.
De programmering was vanaf het begin al meer dan alleen wat horror- en splatterfil Zo was er op de eerste editie een Cronenberg-retrospectief, in 1987 stond het werk van Lucio Fulci centraal en in 1991 waren films van Herschell Gordon Lewis te zien. Zeker toen het festival uitbreidde van een weekend naar een echte week kon het echt een volwaardig festival worden. In 1996 sloot het zich aan bij European Fantastic Film Festivals Federation, waardoor het door nauwe samenwerking met vergelijkbare festivals een nog betere programmering kon bieden. Ook levert het elk jaar een kandidaat voor de Méliès d’Or, de prijs voor de beste Europese fantastische film , die wordt uitgereikt op het grote fantastische filmfestival van Sitges in Spanje.
Het festival heeft vele naamswijzigingen gehad. Begonnen als Weekend of Terror werd het langzaam tot Festival van de Fantastische Film om in 2004 internationaal te gaan onder de naam Amsterdam Fantastic Film Festival. In 2009 werd de naam Imagine gelanceerd om het festival een nog bredere basis te geven. Ook de lokatie veranderde: vanaf 2010 werd het studentikoze Kriterion voortaan de thuisbasis in plaats van het statige Tuschinski of het rumoerige oude City Theater. Daar werd ook de programmering verder uitgebouwd met meer nadruk op themaprogramma's, een masterclass en paneldiscussies. Vanaf 2000 kwam er ook AFFF-kids bij. Ook reikt het festival talloze prijzen uit, waaronder een Career Achievement Awards, de Sp!ts Silver Scream Award als publieksprijs, de Méliès Awards en de Black Tulip Award.
Dit jaar met de 29e editie staat het festival wederom voor een nieuwe fase. Imagine groeide in de drie zalen in de Roeterstraat uit zijn jasje en maakt dit jaar de sprong over het IJ naar het ruime EYE waar het drie zalen gaat bezetten. Trok het festival vorig jaar nog 17.000 bezoekers, de ambitie zal zeker zijn dit aantal flink te overtreffen. Ook de artistiek directeur van het festival, jarenlang Phil van Tongeren, is dit jaar een nieuw iemand, namelijk Chris Oosterom. Tussen 8 en 17 april zijn er in EYE meer dan 70 lange en korte films te zien, waaronder de openingsfilm Trance van Danny Boyle en de slotfilm The Grandmaster van Wong Kar-Wai. Trance is een energieke thriller over een hypnotherapeute die door een bende wordt ingehuurd. In de cast ondermeer James McAvoy, Rosario Dawson, Vincent Cassel. The Grandmaster is zowel een martial-aerts film als een liefdesverhaal. De film gaat over de legendarische Ip Man (Tony Leung), de leermeester die Bruce Lee de kunst van het vechten bij bracht. Naast de grote publieksfilms als Jurassic Park 3D en Evil Dead is er ook veel mooi onbekend werk te zien, varierend van anime tot korte fil
Natuurlijk doet MovieScene de komende week verslag van het festival en kijkt of de sfeer van het knusse Kriterion ook in het moderne ruime EYE overeind blijft. Hoe wit het gebouw ook is, griezelen blijft gelukkig overeind in de donkere filmzalen!