Ergens rond half december moet Avatar in de Nederlandse bioscopen verschijnen. Dat is de bedoeling in ieder geval, een film van James Cameron verschijnt zelden op de geplande releasedatum in de bioscopen.
Los van het feit dat een film van Cameron weer de geschiedenis ingaat als de meest kostbare, wordt zijn nieuwe ‘kindje’ tevens revolutionair. Jarenlang lang hebben hij en zijn team gewerkt aan nieuwe technieken met betrekking tot het camerawerk en de effecten.
Een mooi moment om zijn oudere werk weer eens onder de loep te nemen en te bekijken wat de mijlpalen waren van de films die uitkwamen.
Piranha Part Two: The Spawning (1981)
Het vervolg op de horrorparodie Piranha van Joe Dante ( The Gremlins ) uit 1978. De film, een komische Jaws variant over de vleesetende vissen, was een productie van Roger Corman. Door deze man zijn veel bekende regisseurs groot geworden, zoals Francis Ford Coppola, Martin Scorsese en James Cameron. Niet verwonderlijk dat Cameron het vervolg kon gaan maken op de pulpprent. Cameron liet met deze film echter nog totaal geen indruk achter en Piranha 2 gaat de geschiedenis in als één van de meer waardeloze vervolgen op een film. Cameron zelf is het hier blijkbaar ook mee eens, gezien hij meerdere malen heeft laten weten dat The Terminator zijn debuutfilm was.
Het vervolg op de horrorparodie Piranha van Joe Dante ( The Gremlins ) uit 1978. De film, een komische Jaws variant over de vleesetende vissen, was een productie van Roger Corman. Door deze man zijn veel bekende regisseurs groot geworden, zoals Francis Ford Coppola, Martin Scorsese en James Cameron. Niet verwonderlijk dat Cameron het vervolg kon gaan maken op de pulpprent. Cameron liet met deze film echter nog totaal geen indruk achter en Piranha 2 gaat de geschiedenis in als één van de meer waardeloze vervolgen op een film. Cameron zelf is het hier blijkbaar ook mee eens, gezien hij meerdere malen heeft laten weten dat The Terminator zijn debuutfilm was.
Budget: onbekend
Opbrengst: onbekend
IMDb rating: 3.3
Filmversies: Bioscooprelease: 84 minuten | Extended: 94 minuten
Mijlpalen: Niet echt, maar misschien het feit één van de slechtere films op deze aardbodem te zijn. In ieder geval een abominabele sequel.
Opbrengst: onbekend
IMDb rating: 3.3
Filmversies: Bioscooprelease: 84 minuten | Extended: 94 minuten
Mijlpalen: Niet echt, maar misschien het feit één van de slechtere films op deze aardbodem te zijn. In ieder geval een abominabele sequel.
The Terminator (1984)
Dé film die Cameron op de kaart zette. Het verhaal over een kwaadaardige robot (Arnold Schwarzenegger) die terug in de tijd reist om de moeder (Linda Hamilton) van de dan nog ongeboren toekomstige leider John Connor te vermoorden. Hierbij krijgt ze hulp van de tevens uit de toekomst komende menselijke soldaat Kyle Reese (Michael Biehn).
Dé film die Cameron op de kaart zette. Het verhaal over een kwaadaardige robot (Arnold Schwarzenegger) die terug in de tijd reist om de moeder (Linda Hamilton) van de dan nog ongeboren toekomstige leider John Connor te vermoorden. Hierbij krijgt ze hulp van de tevens uit de toekomst komende menselijke soldaat Kyle Reese (Michael Biehn).
De film was nog erg low-budget maar had een intelligent verhaal, goed acteerwerk en een pakkende soundtrack van Brad Fiedel. Vanwege het lage budget is het geluid van de film in mono opgenomen.
Budget: 6.4 miljoen dollar
Opbrengst: 78 miljoen dollar
IMDb rating: 8.1 (tevens #184 in Top 250)
Filmversies: Bioscooprelease: 108 minuten
Mijlpalen: Nog geen technische mijlpalen, maar misschien wel de beste B-film ooit gemaakt.
Opbrengst: 78 miljoen dollar
IMDb rating: 8.1 (tevens #184 in Top 250)
Filmversies: Bioscooprelease: 108 minuten
Mijlpalen: Nog geen technische mijlpalen, maar misschien wel de beste B-film ooit gemaakt.
Na het abominabele vervolg op zou je denken dat Cameron wel beter zou weten en zich niet meer op sequels zou storten, vooral niet als het een uiterst succesvol origineel betreft. Gelukkig maar dat Cameron altijd doet wat hij zelf wil, want gaat de boeken in als één van de beste sequels ooit gemaakt.
De film sluit naadloos aan op Ridley Scotts Alien , waarin Ellen Ripley 57 jaar later ontwaakt en met een groep mariniers terug moet naar de planeet LV-426, om uit te zoeken hoe het de kolonisten verging. In het eerste deel vonden ze daar de eieren, waaruit de Facehuggers kwamen.
Cameron liet zich in deze productie erg goed kennen als obsessieve controlfreak, wat met elke opeenvolgende film steeds erger zou worden. Los van de acteurs, was niemand veilig voor zijn mening en visie, hij wist vaak alles beter, wat meestal ook echt zo was. De film werd voor zeven Oscars genomineerd, wat erg veel is voor een science-fiction film. Nog bijzonderder is dat Sigourney Weaver ook werd genomineerd voor haar hoofdrol als Ellen Ripley, gezien science fiction, horror en fantasy films meestal niet heel erg om hun acteerwerk gewaardeerd worden door de Academy.
Budget: 18.5 miljoen dollar
Opbrengst: 131 miljoen dollar
IMDb rating: 8.5 (tevens #63 in Top 250)
Filmversies: Bioscooprelease: 137 minuten | Special Edition: 154 minuten
Mijlpalen: De film kan de boeken in als één van de beste sequels ooit gemaakt. Verder heeft de film twee Oscars ontvangen: die voor beste special effects en beste geluidseffecten.
Opbrengst: 131 miljoen dollar
IMDb rating: 8.5 (tevens #63 in Top 250)
Filmversies: Bioscooprelease: 137 minuten | Special Edition: 154 minuten
Mijlpalen: De film kan de boeken in als één van de beste sequels ooit gemaakt. Verder heeft de film twee Oscars ontvangen: die voor beste special effects en beste geluidseffecten.
The Abyss (1989)
Zijn volgende project werd The Abyss , een erg moeilijke productie vanwege de vele onderwater shots en het gebruik van, voor die tijd erg geavanceerde effecten.
Het verhaal gaat over een groep oliewerkers die een SEAL team in hun midden krijgen om zo gezamenlijk naar de verongelukte duikboot USS Montana te gaan zoeken. Tijdens hun missie komen ze in aanraking met een vreemde, ‘nieuwe’ levensvorm.
De film was een groot succes op technisch gebied. Verder bevatte de film erg goede acteurs, zoals Ed Harris, Mary Elizabeth Mastrantonio en, voor de derde maal, Michael Biehn.
Budget: 43 miljoen dollar
Opbrengst: 131 miljoen dollar
IMDb rating: 7.5
Filmversies: Bioscooprelease: 138 minuten | Special Edition: 171 minuten
Mijlpalen: Een Oscar voor de beste special effects, waarin de visuele effecten revolutionair werden toegepast.
Opbrengst: 131 miljoen dollar
IMDb rating: 7.5
Filmversies: Bioscooprelease: 138 minuten | Special Edition: 171 minuten
Mijlpalen: Een Oscar voor de beste special effects, waarin de visuele effecten revolutionair werden toegepast.
Terminator 2: Judgment Day (1991)
Met Terminator 2: Judgment Day , ook wel T2 genoemd, besloot Cameron dat het eens tijd werd om verder te gaan met zijn Terminator epos. Intussen een grote naam in Hollywood, kon hij rekenen op een flink budget. Het budget van de originele Terminator werd met vijftien vermenigvuldigd voor het maken van T2 .
Met Terminator 2: Judgment Day , ook wel T2 genoemd, besloot Cameron dat het eens tijd werd om verder te gaan met zijn Terminator epos. Intussen een grote naam in Hollywood, kon hij rekenen op een flink budget. Het budget van de originele Terminator werd met vijftien vermenigvuldigd voor het maken van T2 .
Voor de legendarische ‘morphing’ effecten kreeg de film een Oscar.
Budget: 102 miljoen dollar
Opbrengst: 520 miljoen dollar
IMDb rating: 8.5 (tevens #59 in Top 250)
Filmversies: Bioscooprelease: 137 minuten | Director’s Cut: 152 minuten | Special Edition: 154 minuten
Mijlpalen: Revolutionaire effecten en vier Oscars. De film kan de boeken in als één van de beste sequels ooit gemaakt.
Opbrengst: 520 miljoen dollar
IMDb rating: 8.5 (tevens #59 in Top 250)
Filmversies: Bioscooprelease: 137 minuten | Director’s Cut: 152 minuten | Special Edition: 154 minuten
Mijlpalen: Revolutionaire effecten en vier Oscars. De film kan de boeken in als één van de beste sequels ooit gemaakt.
Tijdens de productie kwam regelmatig in het nieuws vanwege het steeds overschrijden van het budget. In 1994 was de film dan eindelijk in de bioscopen te zien en werd op dat moment de duurste filmproductie ooit.
True Lies was tevens Cameron's eerste film die ook als komedie doorging, een actiekomedie. Jamie Lee Curtis kreeg zelfs een Golden Globe nominatie voor Beste Actrice in een Komedie/Musical. Cameron plaatste voor de derde maal Arnold Schwarzenegger in de hoofdrol.
Budget: 110 miljoen dollar
Opbrengst: 379 miljoen dollar
IMDb rating: 7.2
Filmversies: Bioscooprelease: 141 minuten
Mijlpalen: Op moment van release de duurste filmproductie ooit. Oscarnominatie voor beste effecten.
Opbrengst: 379 miljoen dollar
IMDb rating: 7.2
Filmversies: Bioscooprelease: 141 minuten
Mijlpalen: Op moment van release de duurste filmproductie ooit. Oscarnominatie voor beste effecten.
Tot op heden is de laatste bioscoopspeelfilm van Cameron. De film zelf was misschien niet uiterst baanbrekend en had verhaaltechnisch het gehalte van een keukenmeidenroman, wel kreeg de film elf Oscars van de in totaal verkregen veertien Oscarnominaties (samen met uit 1950 de meest behaalde Oscarnominaties voor een film ooit). is nog steeds de duurste en, commercieel gezien, de meest succesvolle film aller tijden.
Ondanks dat dit vaak anders vermeld wordt, is Titanic zeker niet de meest winstgevende film aller tijden. The Blair Witch Project bijvoorbeeld, heeft zijn productiebudget vele malen méér terugverdiend.
Budget: 200 miljoen dollar
Opbrengst: 1.8 miljard dollar
IMDb rating: 7.3
Filmversies: Bioscooprelease: 194 minuten
Mijlpalen: Samen met Ben Hur recordhouder meeste Oscars, beide kregen er elf. Op moment van release de duurste filmproductie ooit. Tot op heden film met hoogste kassarecette.
Budget: 200 miljoen dollar
Opbrengst: 1.8 miljard dollar
IMDb rating: 7.3
Filmversies: Bioscooprelease: 194 minuten
Mijlpalen: Samen met Ben Hur recordhouder meeste Oscars, beide kregen er elf. Op moment van release de duurste filmproductie ooit. Tot op heden film met hoogste kassarecette.
IMAX documentaire waarin Cameron terugkeert naar het echte Titanic wrakschip. Hij gaat met de beste historici en mariniers de diepe zee in om zo een geïmproviseerde documentaire te maken. Vriend en acteur Bill Paxton (speelt in een groot aantal van Cameron's film, waaronder en ) gaat eveneens mee.
Tevens werd er een nieuwe techniek ontwikkeld, 'Reality Camera System', voor opnames in 3d. Ook werden er speciale camerabehuizingen ontworpen om op enorme diepten te kunnen filmen.
Budget: 13 miljoen dollar
Opbrengst: 15.8 miljoen dollar
IMDb rating: 6.8
Filmversies: Bioscooprelease: 60 minuten | DVD release: 90 minuten
Mijlpalen: De ‘Reality Camera System’ techniek voor het opnemen van beelden in 3d.
Opbrengst: 15.8 miljoen dollar
IMDb rating: 6.8
Filmversies: Bioscooprelease: 60 minuten | DVD release: 90 minuten
Mijlpalen: De ‘Reality Camera System’ techniek voor het opnemen van beelden in 3d.
Nog een keer een IMAX documentaire, dit maal gaat Cameron dieper de zee in om op zoek te gaan naar nog onbekende levensvormen. Een soort documentaire variant van Cameron's eigen . De documentaire maakte tevens gebruik van speciale cameratechnieken die aanvankelijk ontworpen waren voor Cameron's ‘Mars-project’, over een mogelijk eerste expeditie naar de planeet Mars. Los van een aantal opzetjes is dit project nog niet erg van de grond gekomen.
Aliens of the Deep werd een soort kruising tussen een Discovery-achtige documentaire en een Hollywood-achtig onderwateravontuur.
Budget: onbekend
Opbrengst: 12 miljoen dollar
IMDb rating: 6.5
Filmversies: Bioscooprelease: 47 minuten | Extended version: 99 minuten
Mijlpalen: Speciale cameratechnieken voor het filmen op enorme diepten.
Opbrengst: 12 miljoen dollar
IMDb rating: 6.5
Filmversies: Bioscooprelease: 47 minuten | Extended version: 99 minuten
Mijlpalen: Speciale cameratechnieken voor het filmen op enorme diepten.
James Cameron is duidelijk geen opdrachtregisseur, maar iemand die van een film zijn levenswerk maakt. Soms is het lastig om met deze man te werken, budgetten worden vele malen overschreden en releasedata worden uitgesteld. Wel is zijn passie voor en kennis van film enorm. Er zijn maar weinig regisseurs die actiespektakel en emotie zo tot één overdonderend geheel kunnen maken als James Cameron.