Silvija is aanwezig op het Film by the Sea Festival in Vlissingen en doet verslag van het eerste weekend.
The American had in Amerika al een veelbelovend openingsweekend en de film wist in Vlissingen eveneens het publiek plat te krijgen. Anton Corbijn’s tweede speelfilm laat een heel andere kant van George Clooney zien, maar ook van Corbijn zelf, aangezien de film weinig overeenkomsten heeft met zijn debuutfilm Control.
Gastheer Bart Chabot opende de galapremière en wist na afloop de film in een woord samen te vatten: weergaloos. Volgens Chabot heeft Corbijn het Italiaanse leven in al zijn pracht weten te vangen en laat hij een wereld zin “waar je steeds in rond zou kunnen wentelen.” Bovendien stelt hij dat er een voortdurende onderhuidse spanning aanwezig is, wat de film onvoorspelbaar maakt. Niet iedereen was er over te spreken, maar dat had misschien ook te maken met het feit dat men een actiespektakel verwachtte vanwege de medewerking van Clooney. Na afloop van de film wist actrice Thekla Reuten te melden dat het publiek een slechte versie van de film heeft gezien. Aan de randen bleek af en toe beeld te missen. Dan maar de film nog een keer gaan zien.
Zaterdag vindt een tweede première plaats, namelijk die van The Tree. In deze film krijgt een gelukkig gezin een zware klap te verduren wanneer de vader overlijdt. De rest van het gezin is in diepe rouw waar ze moeilijk uitkomen vanwege de immense boom naast hun huis, die met name het 8-jarige dochtertje in zijn greep heeft. The Tree geeft het startsein voor de Film & Literatuurcompetitie van het festival. Een zevenkoppige jury zal uit elf genomineerden de beste boekverfilming van dit jaar kiezen.
Thomas Rosenboom
Het festival is de afgelopen jaren gegroeid, met grootse premières en concerten, maar dit jaar wordt bewust weer gekozen om literatuur en de verfilmingen ervan centraal te stellen. Een film die de kern van het festival goed weergeeft, is de documentaire De Onzekerheid Blijft waarin auteur Thomas Rosenboom maar liefst vijf jaar lang is gevolgd tijdens het schrijven van zijn meest recente roman Zoete Mond. Het resultaat is niet alleen een mooi portret van Rosenboom; het geeft ook een kijkje in de keuken van zijn uitgever Querido.
Regisseur Talitha van der Hoeden laat weten dat ze de eerste zijn die het schrijf- en uitgeefproces van een boek zo uitgebreid in beeld hebben gebracht. Tijdens de première van de film op het festival liet haar mederegisseur Sanne van der Noort weten dat er helaas nog geen distributeur is voor de film en het daardoor vermoedelijk op de plank verdwijnt. Het publiek in de zaal reageerde daarop onthutst en toen bleek dat de film zonder budget was gemaakt, werd dit feit onder luid applaus ontvangen. Zonde inderdaad, als niet meer mensen van Rosenboom’s intrigerende persoonlijkheid kunnen genieten.
Het festival is pas in zijn eerste weekend en duurt tot volgende week zondag. Er is nog genoeg om naar uit te kijken, waaronder de Nederlandse première van de director’s cut van de klassieker Die Blechtrommel, dus meer nieuws vanuit Vlissingen volgt.