MovieSense redacteur Dries Thomas neemt elke maand de nieuwe trailers onder de loep. Welke blijven bovendrijven en welke kan je maar beter meteen vergeten. Hieronder zijn oordeel over de maand juli.
The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn
Steven Spielberg brengt de Belgische stripheld Kuifje tot leven in 3D. Samen met Peter Jackson hercreëerde hij met behulp van motion capture de stripwereld van Hergé. De personages zien er fantastisch uit, terwijl de stijl van de film bij momenten doet denken aan vroegere Spielberg-films als en . Spanning, avontuur, actie en humor: alles komt in enkele minuten tijd aan bod, ondersteund door de bombastische trailermuziek van Audiomachine. Hopen maar dit niet gewoon de zoveelste reclamespot voor motion capture wordt, maar dat we ook een film krijgen die ons kan beroeren.
The Grandmasters
Wong Kar-Wai is een Chinese regisseur die misschien niet meteen een belletje doet rinkelen. Hij won in 1997 de prijs voor Beste Regie op het filmfestival van Cannes en wordt momenteel door menig filmcriticus beschouwd als één van de meest talentvolle filmmakers. In de trailer van brengt hij een eerbetoon aan Ip Man, de mentor van kungfulegende Bruce Lee. De trailer is één grote actiescène en lijkt wel een Chinese versie van . Niet meteen wat je van Wong Kar-Wai verwacht, maar dat maakt het net intrigerend. Slaagt hij er ook in om dit visueel experiment naar zijn hand te zetten?
Jack and Jill
Net toen ik dacht dat Adam Sandler niet minder grappig kon worden, bracht hij een trailer van uit. Het filmpje is een meer dan 2 minuten durende kwelling. In eerste instantie dacht ik zelfs nog dat het om een fake trailer ging. De typische, goedgehumeurde vertelstem, Adam Sandler verkleed als vrouw… het filmpje zit boordevol clichés en bracht me geen enkele keer aan het lachen. Het absolute dieptepunt werd bereikt toen ook Al Pacino in beeld verscheen. De Oscarwinnaar is al een tijdje dolende en heeft dringend nog eens een inspirerende rol nodig.
Drive
In juli doken er weer heel wat actievolle trailers op: , , , , … Maar de trailer die er het meest bovenuit stak, was . De film leverde regisseur Nicolas Winding Refn dit jaar een prijs op in Cannes en is een stilistische hommage aan actiefilms uit de jaren 70 en 80, vol antihelden – hier gespeeld door Ryan Gosling – auto-achtervolgingen en geweld. Hoogtepunt in de trailer is de slowmotion-knokpartij in de lift, terwijl de scène met de kogel en de hamer goed op weg lijkt om even memorabel te worden als de oorscène in .
Nova Zembla
De trailer van de Nederlandse film straalt ambitie uit. Mooie cinematografie, spannende soundtrack en een sterke cast met als opvallendste naam de talentrijke Robert de Hoog. Het filmpje weet de kijker te prikkelen. Groot schip, kil landschap, bloedsporen, paniek. Meer hoeft een trailer niet te zijn. Het enige wat een beetje uit de toon viel, was de onnatuurlijk bewegende ijsbeer. In een Hollywoodfilm had men dit waarschijnlijk opgelost met CGI, hier koos men voor een handgemaakte teddybeer. Een opvallende keuze voor een film die over een budget van ongeveer €7 miljoen beschikt en zich graag voorstelt als de eerste Nederlandse 3D-productie.
De Bende van Oss
Het kort houden is vaak interessanter voor het publiek én biedt je als filmmaker de kans om enkel de beste elementen uit je film te tonen. Het lijkt vanzelfsprekend, maar toch duiken er vaak genoeg trailers op die dit vergeten. Zoals bijvoorbeeld, een trailer vol vervelende dialogen die een groot deel van de plot verklappen, nietszeggende tussentitels als ‘over mannen en minnaars’ en muziek die je doet terugdenken aan goedkope tv-series als . De trailer lijkt meer op een uit de hand gelopen begingeneriek dan op een promotiefilmpje dat je moet overtuigen om de film te zien. Gelukkig voor de makers is de kwaliteit van een trailer niet altijd representatief voor de kwaliteit van de uiteindelijke film.