Trailer Watch - mei 2012

Artikelen
vrijdag, 01 juni 2012 om 12:27
the20master
MovieScene redacteur Dries Thomas neemt elke maand de nieuwe trailers onder de loep. Welke blijven bovendrijven en welke kan je maar beter meteen vergeten. Hieronder zijn oordeel over de maand mei.
Gangster Squad
Wat krijg je als je een geweldige cast en een aantrekkelijk misdaadverhaal gebaseerd op waargebeurde feiten combineert met een regisseur die zijn strepen nog moet verdienen? Het antwoord: een trailer met meer macho-uitstraling, schietpartijen in slow motion en andere monteertrucjes dan de gemiddelde videoclip van een doordeweekse rapper. Het is als kijken naar het optreden van een goochelaar. Je wordt met veel lawaai en rook afgeleid, want in werkelijkheid is er maar weinig aan. Voor zij die op een nieuweL.A. Confidentialhoopten, was dit een gemiste kans. Maar als je wel houdt van verspild acteertalent in een infantiele film noir dan is dit ongetwijfeld een klassieker in wording.
Argo
MetThe Townbewees Ben Affleck datGone Baby Gone geen beginnersgeluk was. Maar metArgo gaat hij nog een stapje verder. Door voor het eerst zijn geliefde Boston te verlaten en een historisch drama onder handen te nemen, rukt Affleck zich bewust los van zijn vertrouwde omgeving. Uit de trailer, die net als de meeste films duidelijk over een eerste, tweede en derde act beschikt, blijkt dat hij – niet geheel onverstandig – voor een traditionele aanpak heeft gekozen. Een meesterwerk lijktArgoniet te worden, daarvoor is de niet altijd geslaagde evenwichtsoefening tussen humor en drama te opvallend en Afflecks eigen acteerprestatie te braaf. Maar dat de regisseur het einde van zijn kunnen nog niet bereikt heeft, daar bestaat geen twijfel over.
Skyfall
Het is voor grote franchises makkelijker dan voor een alleenstaande film om een trailer uit te brengen, aangezien het merendeel van de personages al gekend zijn en dus geen ellenlange introductie vereisen. Dat neemt echter niet weg dat de teaser trailer vanSkyfallprecies doet wat het moet doen: teasen. De kijker wordt geprikkeld met enkele herkenbare beelden van 007 in een smoking, explosieve actiescènes en intrigerende stukjes dialoog. De plot wordt zo goed als geheim gehouden en de schurk (gespeeld door Javier Bardem) komt amper in beeld. De soundtrack is bovendien ondersteunend en werkt niet - zoals vaak het geval is - afleidend. Regisseur Sam Mendes heeft zich voorSkyfalllaten inspireren door het werk van Christopher Nolan en dat is na het zien van deze korte teaser merkbaar. James Bond viert zijn 50everjaardag in stijl.
The Master
Net alsSkyfall beperktThe Masterzich louter tot het prikkelen van de kijker. Regisseur Paul Thomas Anderson toont ons geen Philip Seymour Hoffman of Amy Adams, enkel Joaquin Phoenix als een mentaal afwezige matroos die het te bont heeft gemaakt. De prachtige cinematografie en zenuwslopende soundtrack doen meteen denken aan het werk van grootmeester Stanley Kubrick. Phoenix’ ietwat ongemakkelijk aanvoelende, maar uiterst fascinerende acteerprestatie lijkt nu al voldoende voor een Oscarnominatie. De acteur heeft zich zichtbaar herpakt na zijn wat uit de hand gelopen mockumentaryI’m Still Here. Met nog zoveel acteertalent achter de hand zouThe Masterwel eens dé film van het jaar kunnen worden.
The Great Gatsby
Baz Luhrmann beschikt over een uitstekende cast in een film gebaseerd op een literaire klassieker. Toch lijkt de Australische filmmaker vooral bezorgd om het uiterlijk van zijn prent die voortdurend grandioze proporties aanneemt. De art director en production designer hebben fantastisch werk geleverd en we durven vermoeden dat het geheel er in 3D nog verrukkelijker zal uitzien. Het is dan ook jammer dat Luhrmann zijn acteurs en verhaal als een noodzakelijk kwaad beschouwt. Ze verdrinken in de veelheid aan feeërieke decors en locaties. Ook de muziek laat weer te wensen over. Jay-Z en een U2-cover van Jack White vormen geen artistieke meerwaarde en dienen enkel om een jong publiek over de streep te trekken.
Delen met