Welke films maken volgens de site Metacritic kans op een nominatie of prijs in de jaarlijkse Amerikaanse filmprijzentombola, ook wel de Oscars genoemd?
Amerikaanse media zijn het hele kalenderjaar druk met de Oscars. Zij voeden het publiek, en de distributeurs voeden de media. Het is een oneindige cyclus. Voorafgaand aan de feestdagen zwelt het circus aan. Vorige week spraken de filmcritici uit Boston en Los Angeles zich uit over het afgelopen filmjaar. Met deze soireetjes krijgt het bestendigende Oscarcircuit langzaam vorm. Of je het nu haat of ervan houdt, als cinefiel wordt je jaarlijks meegezogen in de gekte. Het bijbehorende speculeren blijft eenguilty pleasure.
Obscuur
Vooral het onderdeel beste buitenlandse film (officieel: Beste niet-Engelstalige film) moet onder het mes. Deze categorie leidt dikwijls tot hevige discussies. Dit jaar zijn 83 films ingezonden. Variërend van onbeduidende obscure producties uit de marge, tot bejubelde meesterwerken als Nuri Bilge Ceylan’sWinter Sleep. De obscuriteit heeft overigens de overhand in deze lijst. Veel films worden nooit uitgebracht in de Nederlandse bioscoop. Na een vertoning in eigen land belanden ze ergens in een dvd-mandje, om daarna niet geselecteerd te worden voor de shortlist van de Oscars.
Arbitrair
19 van de 83 films hebben op Metacritic een score. Dat betekent dat meerdere Amerikaanse filmjournalisten de film hebben gerecenseerd. Zodoende kan je stellen dat de door Metacritic toebedeelde kwalificatie niet stoelt op een vast aantal recensies. Metacritic is daarmee arbitrair en zeker geen heilige graal. Maar niettemin kan je aardig experimenteren met deze cijfers. In ieder geval is de kans groot dat deze categorie dit jaar wederom een westerse aangelegenheid wordt. Twaalf van de negentien films zijn Europese producties. Het westen blijft dus oververtegenwoordigd.
Afrika
Des te meer aanleiding om Abderrahmane Sissako’sTimbuktu, de inzending uit Mauritanië, wel te selecteren. Het zou toch wat zijn als de roep uit de Sahara beantwoord wordt met een bekroning. Het is inmiddels tien jaar geleden dat een Oscar naar Afrika ging (Tsotsi). Sommige leden van deAcademyzullen hun geweten wellicht afkopen alsTimbuktudoorgaat naar de laatste vijf. Wellicht doen ze hetzelfde met Ceylan’sWinter Sleep, een film die moeilijk te negeren is. Ceylan won immers de Gouden Palm in Cannes. Maar dan moet zijn film uiteindelijk wel worden gezien.
Bejaard
Veel bejaarde leden van de Academyhebben moeite met lange films, zo bleek de vorige jaren. Daarnaast kiezen ze als conservatieve massa toch eerder voor een wat conventionelere film. Alhoewel er uitzonderingen op de regel zijn, valt een film alsWhite God als snel buiten dit keurslijf. Die risicoloze benadering is zichtbaar in de keuze van de filmcritici uit Boston en Los Angeles. In Boston wonDeux Jours, Une Nuitde prijs voor beste buitenlandse film. Hoofdrolspeelster Marion Cotillard werd, ook voor haar werk inThe Immigrant, uitgeroepen tot beste actrice. In Los Angeles wasIda de grote winnaar. Pawel Pawlikowski’s film werd uitgroepen tot beste buitenlandse film, en Agata Kulesza ging naar huis met de beste bijrol.
Het lijkt er op datIda enDeux Jours, Une Nuitzeker zijn van een nominatie. Het zijn gelaagde films, met een heldere morele boodschap waarin een provocatieve boodschap vrijwel afwezig is. Het zijn precies dat soort films waar deAcademy naar smacht.
Op basis van de Metacritic score zou de shortlist bestaan uit:
- Rusland, Leviathan , Andrej Zvjagintsev, 98
- België, Deux Jours, Une Nuit , Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne, 92
- Polen, Ida , Pawel Pawlikowski, 89
- Mauritanië, Timbuktu , Abderrahmane Sissako, 87
- Zweden, Force Majeure , Ruben Östlund, 86 en Portugal, What Now? Remind Me , Joaquim Pinto, 86
De vermoedelijke shortlist van de Academy:
- Rusland, Leviathan , Andrej Zvjagintsev, 98
- België, Deux Jours, Une Nuit , Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne, 92
- Polen, Ida , Pawel Pawlikowski, 89
- Turkije, Winter Sleep , Nuri Bilge Ceylan, 83
- Canada, Mommy , Xavier Dolan, 79
Overzicht van de 19 films op Metacritic.
- Rusland, Leviathan , Andrej Zvjagintsev, 98
- België, Deux Jours, Une Nuit , Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne, 92
- Polen, Ida , Pawel Pawlikowski, 89
- Mauritanië, Timbuktu , Abderrahmane Sissako, 87
- Zweden, Force Majeure , Ruben Östlund, 86
- Portugal, What Now? Remind Me , 86
- Turkije, Winter Sleep , Nuri Bilge Ceylan, 83
- Filipijnen, Norte, The End Of History , Lav Diaz, 81
- Hongarije, White God , Kornél Mundruczó, 78
- Letland, Rocks In My Pockets , Signe Baumane, 78
- Argentinië, Wild Tales , Damián Szifron, 75
- Brazilië, The Way He Looks , Daniel Ribeiro, 74
- Italië, Human Capital , Paolo Virzi, 62
- Hong Kong, The Golden Era , Ann Hui, 57
- Venezuela, The Liberator , Alberto Arvelo, 51
- Frankrijk, Saint Laurent , Bertrand Bonello, 50
- Mexico, Cantinflas , Sebastian del Amo, 45
Zowel Frankrijk als Italië (de winnaar van vorig jaar metLa Grande Bellezza) dingen als echte filmlanden dit jaar mee met matig werk. Het is overigens opvallend dat de Nederlandse inzending,Accused (Lucia de Bvan Paula van der Oest nog nergens is opgedoken. Ik acht de kans dan ook klein dat haar film wordt genomineerd.
Zo regent het voorspellingen, met de nominaties van de Golden Globes en uitvoerige analyses op Indiewire . Alle shortlists voor de Oscars worden 15 januari bekend gemaakt, met Oscar Night op 22 februari. Nog tijd genoeg voor uitvoerige discussies!