De duivel is terug op het witte doek! Wederom tijd voor een exorcisme.
Special agents Sarchie (Eric Bana) en Butler krijgen op een avond een oproep binnen van huiselijk geweld. Niet bepaald een klus voor special opps, maar Sarchie beschikt over een zogenaamde radar: een gevoel dat hem vertelt of er kwaad in de buurt is. De radar waarschuwt Sarchie voor ongekend onheil dus de twee gaan eropaf. Eenmaal bij de woning aangekomen, blijkt een man zijn vrouw flink te hebben toegetakeld. Er ontstaat een vechtpartij en de man vlucht de nacht in. Dit voorval is het begin van een reeks opmerkelijke gebeurtenissen waarbij het de vraag is of er misschien duistere krachten in het spel zijn. Als een betrokken priester Sarchie hierop wijst, wil de nuchtere agent hier niets van weten. Maar als Sarchie dingen begint te zien en te horen die er niet zijn, begint ook hij te twijfelen aan het kwaad zoals hij het dacht te kennen.
Hardnekkig
Deliver us from Evil is geen bijster originele titel voor een films als deze, of welke film dan ook, aangezien er naast deze nog negen andere films bestaan met dezelfde titel. Een romantische komedie zou overigens nog wel voor enige variatie binnen deze lijst kunnen zorgen, want zoals verwacht gaan de films met deze titel vooral over dood en verderf. Dat is bij Deliver us from Evil dus niet anders. Regisseur Scott Derrickson is inmiddels geen onbekende binnen het occulte genre. Hij regisseerde eerder het onderhoudende The Last Exorcism of Emily Rose en Sinister. De duivel die Derrickson plaagt, is een hardnekkige. Opnieuw komt hij met een film waarin de duivel bezit neemt van onschuldige mensen. En ook nu weer is daar een gedreven priester voor nodig om Beëlzebub uit te drijven.
Deliver us from Evil is geen bijster originele titel voor een films als deze, of welke film dan ook, aangezien er naast deze nog negen andere films bestaan met dezelfde titel. Een romantische komedie zou overigens nog wel voor enige variatie binnen deze lijst kunnen zorgen, want zoals verwacht gaan de films met deze titel vooral over dood en verderf. Dat is bij Deliver us from Evil dus niet anders. Regisseur Scott Derrickson is inmiddels geen onbekende binnen het occulte genre. Hij regisseerde eerder het onderhoudende The Last Exorcism of Emily Rose en Sinister. De duivel die Derrickson plaagt, is een hardnekkige. Opnieuw komt hij met een film waarin de duivel bezit neemt van onschuldige mensen. En ook nu weer is daar een gedreven priester voor nodig om Beëlzebub uit te drijven.
Creepy
De genialiteit van The Exorcism zal niet snel meer geëvenaard worden, maar het grote publiek lijkt maar geen genoeg te kunnen krijgen van de duivel. Deze films scoren dus, mits ze worden ondersteund door een goed script en dito regisseur. Dat laatste is gelukkig het geval: Deliver us from Evil geeft de kijker waar hij voor komt: flink wat griezelmomenten op benauwde locaties, creepy personages en een hoop extraatjes die het geheel nog wat spannender maken zoals brullende beren en opgezette katten. Al dit gaat gepaard met geluidseffecten die je bij dergelijke momenten kunt verwachten, maar het werkt. Zo nu en dan jaagt deze film je echt de stuipen op het lijf.
De genialiteit van The Exorcism zal niet snel meer geëvenaard worden, maar het grote publiek lijkt maar geen genoeg te kunnen krijgen van de duivel. Deze films scoren dus, mits ze worden ondersteund door een goed script en dito regisseur. Dat laatste is gelukkig het geval: Deliver us from Evil geeft de kijker waar hij voor komt: flink wat griezelmomenten op benauwde locaties, creepy personages en een hoop extraatjes die het geheel nog wat spannender maken zoals brullende beren en opgezette katten. Al dit gaat gepaard met geluidseffecten die je bij dergelijke momenten kunt verwachten, maar het werkt. Zo nu en dan jaagt deze film je echt de stuipen op het lijf.
Verf
De duivel heeft zich in deze film vermomd tot schilder, maar dat mocht niet baten: het script komt niet helemaal uit de verf. Hoewel Derrickson een strakke en effectieve regie voert, lijken de acteurs niet altijd even op hun gemak met het script. Met name Eric Bana en Edgar Ramirez slaan de plank zo nu en dan mis. Ook de subplot waarbij, hoe verrassend, de familie van Sarchie bij de situatie wordt betrokken, is afgezaagd.
De duivel heeft zich in deze film vermomd tot schilder, maar dat mocht niet baten: het script komt niet helemaal uit de verf. Hoewel Derrickson een strakke en effectieve regie voert, lijken de acteurs niet altijd even op hun gemak met het script. Met name Eric Bana en Edgar Ramirez slaan de plank zo nu en dan mis. Ook de subplot waarbij, hoe verrassend, de familie van Sarchie bij de situatie wordt betrokken, is afgezaagd.
Comic-relief
Gelukkig is er Joel McHale die een poging doet om deze film geen eenheidsworst te laten zijn. We kennen hem van komische rollen in The Soup (2004) en Ted (2012) en deze comic-relief werkt erg goed in sommige scènes. Zo arriveren Sarchie en Butler bij een woning die heel wat weg heeft van het huis van de Adams Family. En terwijl ze wachten tot de deur open wordt gedaan, neuriet Butler de tune van de televisieserie. Een welkome afwisseling.
Gelukkig is er Joel McHale die een poging doet om deze film geen eenheidsworst te laten zijn. We kennen hem van komische rollen in The Soup (2004) en Ted (2012) en deze comic-relief werkt erg goed in sommige scènes. Zo arriveren Sarchie en Butler bij een woning die heel wat weg heeft van het huis van de Adams Family. En terwijl ze wachten tot de deur open wordt gedaan, neuriet Butler de tune van de televisieserie. Een welkome afwisseling.
Conclusie
Deliver Us From Evil is een geweldige film zolang iedereen, behalve Joel McHale, zijn mond maar houdt. Er zijn genoeg momenten waarbij je een stukje uit je stoel schiet en daar draait het bij een film als deze toch om. Het is alleen jammer dat Derrickson in het script te veel vervalt in duivelse clichés.
Deliver Us From Evil is een geweldige film zolang iedereen, behalve Joel McHale, zijn mond maar houdt. Er zijn genoeg momenten waarbij je een stukje uit je stoel schiet en daar draait het bij een film als deze toch om. Het is alleen jammer dat Derrickson in het script te veel vervalt in duivelse clichés.