A Long Story - recensie

Bioscoop
woensdag, 16 oktober 2013 om 13:30
a long story 10000205 ps 1 s low
A Long Storylaat zich gemakkelijk snel navertellen.
Jorien van Es maakt metA Long Storyhaar regiedebuut. Eerder maakte ze vooral korte films en documentaires voor tv - met name de VPRO - maar door De Oversteek, een samenwerking tussen Het Filmfonds, het Mediafonds en de publieke omroep die beginnende filmmakers helpt bij hun eerste speelfilm, kreeg ze de kans op het script van Lotje IJzermans te verfilmen. Het levert zeker voor een debuut een interessante film op, al is niet alles even goed uitgediept.
a long story 10000205 st 4 s low
Lange autorit
Ward (gespeeld door Raymond Thiry) is een in zichzelf gekeerde man. Zijn vrouw is overleden, maar het omgaan met dit verlies valt hem erg zwaar. Als afleiding stort hij zich op de verbouwing van zijn huis, daarbij geholpen door Doru, een Roemeen die als klusjesman in Nederland probeert wat meer te verdienen dan in zijn eigen land. Samen met zijn negenjarige zoontje Mihai bivakkeert hij tijdens de klusperiode in een kleine caravan. Maar dan komt Doru bij een ongeluk om het leven. Ward blijft achter met Mihai die alleen maar Roemeens kan praten. Langzaam aan weet Ward toch te achterhalen waar Mihai's moeder in Roemenië woont. Er zit niets anders op voor Ward dan de jongen naar huis te brengen. Gedurende een lange autorit zijn de twee tot elkaar veroordeeld.
Raymond Thiry
De film is niet alleen voor regisseur Jorien van Es een debuut; dit geldt ook voor scenarist Lotje IJzermans, die naast het schrijven vooral filmjournalist bij de VPRO is. IJzermans heeft volgens eigen zeggen de film geschreven met Thiry in haar achterhoofd, en dat is goed zichtbaar. Niemand kan zo'n getroubleerde en melancholieke rol beter neerzetten als Thiry. Hij maakte zijn filmdebuut pas op late leeftijd inLanger Licht van David Lammers, maar speelde sindsdien in talloze films, waaronder recent nog in Wolf. Zijn rol is ook inA Long Story er weer één met peilloze dieptes en veel zwijgzaamheid. Het risico bestaat echter dat Thiry steeds meer dezelfde rol speelt, waardoor er een zekere gewenning optreedt. Hoewel hij deze rol wel perfect beheerst, schiet hij in sommige scènes wel in herhaling. Een mooi kleinood is dan wel weer Marc van Uchelen die in in de film een kleine rol als intercedent heeft.
a long story 10000205 st 8 s low
Plot
Je ziet duidelijk dat aan het verhaal veel aandacht is besteed. IJzermans legt veel mooie verbanden tussen het verlies van Ward en dat van Mihai. Samen maken ze een road trip die meer weg heeft van een verwerkingsproces maar waar ze allebei gesterkt uitkomen. Thiry is werkloos, evenals Mihai's moeder die uit haar woonplaats wegtrekt op zoek naar een baantje. Samen met nog wat andere overeenkomsten worden het zo haast parallelle werelden. Wat ontbreekt is echter het gevoel en de motieven achter dit verhaal. De film maakt hierdoor een wat vlakke indruk. De muziek daarentegen is erg dominant aanwezig. Dit samen levert geen gelukkige combinatie op.
A Long Storyis een deels geslaagde film. Het verhaal legt mooie verbanden tussen de wereld van Ward en die van Mihai. Waar de film echter in tekort schiet, is verdieping en inzicht in waarom mensen bepaalde dingen doen. Dat levert een eindresultaat op dat wel erg op de vlakte blijft. En één vraag blijft onbeantwoord: waarom de auto van Ward toch een Franse nummerplaat heeft. Misschien een onbedoelde teaser voor een volgende film?
Release datum:17-10-2013
Speelduur:93 minuten