Bad Neighbours - recensie

Bioscoop
zaterdag, 10 mei 2014 om 22:00
bad neighbours 02037591 ps 2 s low
Een Seth Rogen komedie waar weinig tot niet om te lachen valt?Bad Neighboursmaakt het waar. Waar ging het fout?
Dertigers Mac (Seth Rogen) en Kelly (Rose Byrne) betrekken, samen met hun zeer schattige dochtertje Stella, een nieuw huis in een buitenwijk. Tot hun afgrijzen krijgen ze bijzondere buren: het studentendispuut Delta Psi Beta onder leiding van Teddy (Zac Efron). De strijd om de straat is begonnen.
bad neighbours 02037591 st 5 s low
Puberale grappen
Bad Neighbours zit vol met puberale, seksistisch getinte grappen. Niet erg, als het je smaak is en als er min of meer origineel mee om wordt gesprongen. Maar helaas, regisseur Nicholas Stoller ( Forgetting Sarah Marshall, Get Him to the Greek ) giet iets teveel American Pie saus over deze komedie, waar je hoopt op een mix van Superbad, Knocked Up en The 40 Year Old Virgin, films waarin droogkloot met hoog knuffelgehalte Rogen wél wist te excelleren. De grappen in deze film (elkaar te lijf gaan met een dildo bijvoorbeeld) zijn van een zeer bedenkelijk laag niveau waar maar spaarzaam om te lachen valt. Dat übercute baby Stella nog het meeste indruk maakt, zegt genoeg. Seth is zijn oude zelf qua rol, maar op de een of andere manier lijkt hij hier te vervallen in een ongeïnspireerde herhaling van zetten. Tegenspeler Rose Byrne ( I Give It a Year, Bridesmaids, The Internship ) ontbeert het ‘over the top’ komische talent, nodig voor dit specifieke genre. Bij elke scène lijkt ze zich te forceren. En Zac? Zac is vaak met ontbloot, zeer gespierd bovenlijf te zien. Koren op de molen van zijn grote schare vrouwelijke fans.
bad neighbours 02037591 st 16 s low
Gouden regel
In het begin proberen de dertigers hun buren te vriend te houden (“probeer het rustig te houden, ja?”). Natuurlijk snappen ze de jonge studenten, ze waren zelf immers tot een paar jaar geleden ook niet vies van een feestje op zijn tijd. Maar nu, met een kind, willen ze rust in de tent. Echter, wanneer ze - na wederom een luidruchtig feestje van de buren - de ‘gouden regel’ (Teddy: “Don’t call the police. Just come to me.”) overtreden, is het oorlog tussen de twee huishoudens. Met behulp van een bevriend stel proberen Mac en Kelly het dispuut van binnenuit te ontmantelen. Want met een strenge decaan (Lisa Kudrow), die over hun schouder mee kijkt, mogen de heren studenten niet te vaak in de fout gaan. Dus krijgen we de ene ‘grap’ na de andere voorgeschoteld, drugs en/of drank gerelateerd. Verhaal en verdieping zijn ver te zoeken, al doen Teddy en zijn compaan Pete (Dave Franco) een moedige poging. Een beetje dissonerend in een film waarbij de tekst ondergeschikt is aan slapstick.
Misschien had de film beter gewerkt als Seth Rogen zich, net als in het wel komische This Is The End , over het script had gebogen. Rogen overtuigde zelf meer in het serieuzere The Guilt Trip (2012) naast Barbra Streisand. Efron en Rogen, grotere tegenpolen bestaan er bijna niet. Jammer dat het allemaal letterlijk weinig om het lijf heeft. Gemiste komische kans. Blijf uit de ‘buurt’. Anderhalf uur kunnen zoveel leuker ingevuld worden.
Genre: Komedie
Release datum:08-05-2014
Speelduur:97 minuten