Borders - recensie

Bioscoop
woensdag, 11 juni 2014 om 14:30
borders 10000215 ps 1 s low
Wreedheid is een tiran, die altijd door vrees wordt begeleid.
In de documentaireBordersreist filmmaakster Jacqueline van Vugt naar Afrika en observeert de grenzen die West Afrika van Nederland scheiden . Deze route van 5000 km wordt door veel immigranten doorkruist: Nigeria, Niger, Burkina Faso, Senegal, Mauritantië, Marokko, Spanje, Frankrijk, België en tenslotte Nederland. Bij iedere grens treft Van Vugt talloze mensen aan die dromen van een beter leven en hun zinnen hebben gezet op het beloofde land dat Europa is. Maar voor die keuze brengen ze schrijnende offers, want het grensgebied is een harde wereld waar geweld, uitbuiting en uitputting op de loer liggen. Hoe dichter de migranten bij Europa raken, hoe meer de droom aan glans verliest. En wie Afrika uit weet te komen, krijgt geenszins de ontvangst waar hij of zij op hoopte.
borders 10000215 st 5 s low
Heftig
Bordersis een verhalend documentaire waarin verschillende levens van mensen op verschillende plekken aandacht krijgen. Het geeft in alle eerlijkheid weer wat er zich afspeelt in bovengenoemde landen wanneer het om migratie gaat. “Wat heb ik misdaan, ik ben geen slecht mens”, aldus een nette Ghanese dame die vast wordt gehouden omdat zij illegaal in Nederland is. Haar verhaal is dat van een misleidende belofte die haar op de Amsterdamse Wallen heeft doen eindigen. Zij is een van de velen die de dupe zijn van verkeerde en wrede intenties. Jacqueline van Vugt reist deze beruchte route af en schijnt haar licht op individuen die vergelijkbare situaties hebben meegemaakt.
Heftig
Afrika is vanzelfsprekend een prachtig land. Hoewel de documentaire van Jacqueline van Vugt rauwe momenten kent, kan je toch ook genieten van het Afrikaans landschap dat in beeld komt en de mensen die je ontmoet. In een interview legt Van Vugt verder uit dat het haar veel tijd gekost heeft om de film tot stand te brengen. Het was niet altijd makkelijk om de visa ern licensies om te kunnen filmen, voor elkaar te krijgen. Treffend is een moment dat een douanemedewerker omgekocht wordt door iemand die de grens over wil. Het tekent het vertrouwen dat deze scene in de film terecht is gekomen.
borders 10000215 st 9 s low
Prijzen
Onlangs werdBordersbekroond met de FIPRESCI Award op het Film Festival van Krakow. De federatie van internationale filmjournalisten prees hier de open blik waarmee de filmmaakster vanuit alle verschillende standpunten naar een situatie liet kijken die ons maar al te bekend is.Bordersging eind vorig jaar al in premiere op het IDFA als onderdeel van de Competition for Dutch Documentary en krijgt nu dus toch een klein bioscooproulement.
Een uiterst treffende documentaire. Soepel gefilmd, waardoor het goed je aandacht behoudt. De geïnterviewden zijn stuk voor stuk leuke mensen en dat maakt deze documentaire zo vermakelijk. Hij blijft nog lang hangen in je hoofd als je uit de bioscoop loopt.
Release datum:12-06-2014
Speelduur:85 minuten