Boychoir - recensie

Bioscoop
vrijdag, 03 april 2015 om 23:24
boychoir 43008831 ps 1 s low1
Kan muziek een hopeloos saaie film nog redden?
Stet (Garrett Wareing) is een problematische jongen met een moeilijke thuissituatie. Wanneer zijn alcoholistische alleenstaand moeder verongelukt en komt te overlijden, besluit de directrice van zijn school hem op te geven voor de 'Boy Choir school'. Zijn aanmelding wordt afgewezen, waardoor hij bij zijn biologische vader terecht komt. Pas als hij het bestuur van de school omkoopt, krijgt Stet een kans om tot het prestigeuze jongenskoor toegelaten te worden. Al gauw is Stet weer een vreemde eend tussen de kinderen die veelal uit rijke gezinnen komen.
boychoir 43008831 st 2 s low
Een pop hitje
Regisseur François Girard, die eerder het matige romantische dramaSilk(2007) maakte, heeft metBoychoirwederom een overdosis aan clichés afgeleverd. Arme Stet krijgt een tweede kans omdat hij een ruwe diamant is, maar hij moet er wel voor werken; zo saai is de film samen te vatten.Boychoirdruipt van de voorspelbaarheid en heeft weinig intelligente inbreng. Tenzij het een poging is om de 90's feel-good hype weer eens aan te wakkeren, dan had deze film prima gepast in een dergelijke sfeer. Maar zo bedacht komt deze film nu ook weer niet over.
boychoir 43008831 st 5 s low
Soundtrack
Ondanks het voorspelbare verhaal bevatBoychoir wel een mooie troef: een prachtige soundtrack. De film wordt zo nog enigszins gered door de engelachtige klanken van het jongenskoortje. Het heeft iets puurs en fragiels. Gelukkig maar, want dit is meteen het enig lichtpuntje van deze film.
François Girard heeft een slechte en slaapverwekkende film gemaakt. Gelukkig is de muziek inBoychoir wel in orde. De rest van de film stelt bijzonder teleur. Zelfs grote sterren als Dustin Hoffman en Kathy Bates worden in de steek gelaten door het zwakke plot. Niet alleen komen zij bijzonder weinig aan bod, maar hun personages zijn vlak en gebrekkig. Een fijne soundtrack om te downloaden, maar een saaie zit wanneer je voor de film kiest.