Spannende boekverfilming die bijna niet-Nederlands lijkt.
Sommige namen die aanDe Verbouwingverbonden zijn, kunnen de indruk wekken dat dit eenGooische Vrouwen-achtige film is, maar niets is minder waar. Hij is weliswaar geregisseerd door Will Koopman, die ook aan het roer stond van Linda de Mol’s populaire televisieserie en verder zien we Tjitske Reidinga (Claire uit Gooische Vrouwen) terug in de hoofdrol van Tessa van Asselt, maar daar houdt de gelijkenis wel op. Waar Claire inGooische Vrouwenmeer een parodie lijkt, weet Tjitske Reidinga haar rol hier heel overtuigend neer te zetten.
Humorloos
InDe Verbouwingbestaat geen ruimte voor humor. Dit is een spannende thriller over Tessa van Asselt (Reidinga), die naar de buitenwereld eruit ziet als een vrouw die het voor elkaar heeft. Ze is een succesvol plastisch chirurg, getrouwd met een knappe man (Rogier, gespeeld door Mark Rietman) en samen hebben ze een puberzoon die het ze niet heel moeilijk lijkt te maken. Niets is minder waar, want Tessa heeft te maken met haar man die overspannen is en te veel drinkt, haar zoon (Tom, gespeeld door Alex Hendrickx) deelt niets met haar en tot overmaat van ramp is de verbouwing van het huis flink in de papieren aan het lopen. Dat laatste is vooral te wijten aan Rogier die de holistische (lees: bijzonder spiritueel aangelegde) aannemer Hylke (gespeeld door Sieger Sloot) hiervoor heeft aangenomen. Als Tessa haar oude vriend Johan (Peter Blok) tegen het lijf loopt, kan ze natuurlijk niets anders doen dan met hem in zee gaan. En dat doet ze zowel zakelijk als lichamelijk…
Verrassend
Dat lichamelijke was te verwachten. De Nederlandse film heeft net als de boeken van Saskia Noort een bepaald imago. Het zijn meestal films die best een verhaal hebben en soms zelfs taboe doorbrekend zijn, maar altijd is er weer die terugkerende mix: een heleboel seks en onnodig veel g*dverd*mmes. Zeg maar gerust: vulgair. Wat dat betreft isDe Verbouwing een verrassende film. Uiteraard zitten er zeer zeker seksscènes in en zelfs een onnuttig blote borstenshot, maar ze voeren niet de boventoon en dat is verfrissend. Ook het aantal scheldwoorden blijft zeer beperkt en dat is verbazingwekkend aangezien het Tessa bepaald niet voor de wind gaat. Helemaal als de Poolse aannemer Maugosha (Nanette Drazic) met haar ruige, Poolse werkmannen bij het gezin intrekt, lijkt alles helemaal de verkeerde kant op te gaan. Het maakt in deze film niet uit of je het boek eerst gelezen hebt of niet. Wel is aan te raden het boek niet vlak voor de film te lezen, want dan laat het interessante en spannende einde zich waarschijnlijk te veel raden.
Horror
Niet alleen het einde is spannend, want de regisseur heeft duidelijk haar best gedaan het erg thriller-achtig te doen overkomen. Soms lijkt dat iets te veel te zijn, want in het begin van de film, als er nog niets aan de hand is, is er al indringende muziek te horen. Ook is het niet een horror-achtige spanning. Met andere woorden, Tessa is niet een domme vrouw. De manier waarop ze ‘ja’ zegt tegen het grote geldbedrag van Johan gaat misschien wat makkelijk, maar over het algemeen is ze niet op haar achterhoofd gevallen en zich steeds zeer bewust van waar ze mee bezig is. De film wordt overigens wel ietwat horrorachtig door de vreemde, Amerikaans-achtige schrikmomenten. Die momenten zijn helemaal niet nodig en leiden zelfs af. Het doet overkomen alsof Koopman bang is dat de kijker in slaap is gevallen en hem eens flink wakker wil schudden. Bijvoorbeeld een plotselinge close-up van een ooglidcorrectie of een ander akelig shot met een plotselinge dot harde muziek eronder. Het doet denken aan een Amerikaanse horrorfilm en dat is erg afleidend en onnodig in een film als deze, die al spannend en meeslepend genoeg is.
Conclusie
De Verbouwingis geen stereotype Nederlandse film. Hij lijkt echt om het verhaal te draaien zoals Saskia Noort dat geschreven heeft, in plaats van seks, bloot en een boel gevloek. Tjitske Reidinga heeft bewezen de rol goed aan te kunnen, ondanks dat ze vooral geassocieerd wordt met haar personage uitGooische Vrouwen. Ondanks de vreemde keuze van de regisseur om plotselinge, shockerende momenten toe te voegen, isDe Verbouwingspannend tot de laatste minuut.