Door een ongelukkige samenloop van omstandigheden is Peter op de no-fly list beland. Een probleem, want zijn vrouw bevalt over vijf dagen. Net als hij aan bedenken is hoe hij thuis kan komen, biedt brekebeen Ethan hem een lift aan. Drie dagen meeliften met de grootste sukkel op aarde, is misschien niet de beste optie, maar wel de enige.
Peter Highman (Robert Downey Jr.), een arrogante maar innemende yup, reist voor zijn werk heel wat af. Ook wanneer de geplande bevalling van zijn vrouw (Michelle Monaghan) dichterbij komt moet hij nog een vliegtuig pakken om weer op tijd thuis te kunnen zijn. Terwijl Peter zich haast naar zijn vlucht, gaat zijn zorgvuldige planning in rook op wanneer hij bij toeval wannabe-acteur Ethan Tremblay (Zach Galifianakis) tegen het lijf loopt. Door een uit de hand gelopen misverstand worden ze beiden uit het vliegtuig gezet, en alsof dat nog niet erg genoeg is, komen ze ook op de no-fly list te staan. Zonder portemonnee en rijbewijs komt Peter geen stap vooruit en even lijkt het er op dat hij nooit op tijd in Los Angeles zal zijn voor de bevalling van zijn vrouw. Maar dan is daar de redder in nood; Ethan en zijn hond Sonny hebben wel een auto en moeten toevallig ook richting Los Angeles. Peter beseft dat hij geen keuze heeft en besluit bij brekebeen Ethan in te stappen. En zo begint een duizelingwekkende reis die hun beider levens voorgoed zal veranderen.
Peter Highman (Robert Downey Jr.), een arrogante maar innemende yup, reist voor zijn werk heel wat af. Ook wanneer de geplande bevalling van zijn vrouw (Michelle Monaghan) dichterbij komt moet hij nog een vliegtuig pakken om weer op tijd thuis te kunnen zijn. Terwijl Peter zich haast naar zijn vlucht, gaat zijn zorgvuldige planning in rook op wanneer hij bij toeval wannabe-acteur Ethan Tremblay (Zach Galifianakis) tegen het lijf loopt. Door een uit de hand gelopen misverstand worden ze beiden uit het vliegtuig gezet, en alsof dat nog niet erg genoeg is, komen ze ook op de no-fly list te staan. Zonder portemonnee en rijbewijs komt Peter geen stap vooruit en even lijkt het er op dat hij nooit op tijd in Los Angeles zal zijn voor de bevalling van zijn vrouw. Maar dan is daar de redder in nood; Ethan en zijn hond Sonny hebben wel een auto en moeten toevallig ook richting Los Angeles. Peter beseft dat hij geen keuze heeft en besluit bij brekebeen Ethan in te stappen. En zo begint een duizelingwekkende reis die hun beider levens voorgoed zal veranderen.
Malloot
"Hi, I think I’m doing a movie with you", zei Galifianakis toen hij Downey Jr. tegenkwam in Venice. En Downey Jr. dacht: "Deze malloot verdient wel een paar klappen." Al snel realiseerde hij zich dat hij inderdaad een film moest gaan maken met die malloot. Downey Jr. kende duidelijk zijn pappenheimers niet en dat is best gênant aangezien Galifianakis al furore maakte als Alan Garner in het verrassende The Hangover . Due Date is geregisseerd door Todd Phillips die als regisseur enorm aan het groeien is in het komediegenre. Na Old School en Road Trip was daar opeens The Hangover , een komedie net zo bizar als The Big Lebowski , maar met karakters die we zelf allemaal zouden kunnen zijn. Intelligente komedie met een ziel. En nu komt Phillips met Due Date die gewaagd is aan The Hangover . Aan laatstgenoemde hield menigeen een kater van het lachen over. Of je nou een komedieliefhebber bent of niet, de film was origineel verrassend en slim. Het moet een zenuwslopende uitdaging voor Phillips zijn geweest om dat succes te kunnen evenaren.
"Hi, I think I’m doing a movie with you", zei Galifianakis toen hij Downey Jr. tegenkwam in Venice. En Downey Jr. dacht: "Deze malloot verdient wel een paar klappen." Al snel realiseerde hij zich dat hij inderdaad een film moest gaan maken met die malloot. Downey Jr. kende duidelijk zijn pappenheimers niet en dat is best gênant aangezien Galifianakis al furore maakte als Alan Garner in het verrassende The Hangover . Due Date is geregisseerd door Todd Phillips die als regisseur enorm aan het groeien is in het komediegenre. Na Old School en Road Trip was daar opeens The Hangover , een komedie net zo bizar als The Big Lebowski , maar met karakters die we zelf allemaal zouden kunnen zijn. Intelligente komedie met een ziel. En nu komt Phillips met Due Date die gewaagd is aan The Hangover . Aan laatstgenoemde hield menigeen een kater van het lachen over. Of je nou een komedieliefhebber bent of niet, de film was origineel verrassend en slim. Het moet een zenuwslopende uitdaging voor Phillips zijn geweest om dat succes te kunnen evenaren.
Vriendje van Gordon
Maar het is hem gelukt. Due Date is alles wat The Hangover ook is, maar dan op een totaal andere manier. Twee totaal verschillende hoofdpersonen moeten drie dagen met elkaar doorbrengen in een auto. Bedenk voor jezelf een persoon waar je een diepgewortelde hekel aan hebt en stel je voor dat je met hem of haar drie dagen in een Ford Ka zou moeten doorbrengen. Bij de gedachte alleen al, krijg je spontaan jeuk. Peter is een yup in hart en nieren, goede baan, dure zonnebril en een vrouw die gepland gaat bevallen (een natuurlijke bevalling is immers voor de middenklasse). Dan heb je Ethan, wannabe-acteur, die met zijn Franse Bulldog en skinny jeans toch echt een vriendje van Gordon zou kunnen zijn. Terwijl zijn voorkomen waarschijnlijk gewoon een persoonlijke interpretatie is van de regisseurs-look. Peter is een controlfreak, Ethan heeft nergens controle over behalve zijn wietvoorraad. Alhoewel deze karakters clichématig zijn neergezet, kunnen ze zeker in de echte wereld bestaan. Vooral de afzonderlijke eigenschappen zijn erg herkenbaar en daarom roepen veel situaties dan ook herkenbare irritaties op.
Maar het is hem gelukt. Due Date is alles wat The Hangover ook is, maar dan op een totaal andere manier. Twee totaal verschillende hoofdpersonen moeten drie dagen met elkaar doorbrengen in een auto. Bedenk voor jezelf een persoon waar je een diepgewortelde hekel aan hebt en stel je voor dat je met hem of haar drie dagen in een Ford Ka zou moeten doorbrengen. Bij de gedachte alleen al, krijg je spontaan jeuk. Peter is een yup in hart en nieren, goede baan, dure zonnebril en een vrouw die gepland gaat bevallen (een natuurlijke bevalling is immers voor de middenklasse). Dan heb je Ethan, wannabe-acteur, die met zijn Franse Bulldog en skinny jeans toch echt een vriendje van Gordon zou kunnen zijn. Terwijl zijn voorkomen waarschijnlijk gewoon een persoonlijke interpretatie is van de regisseurs-look. Peter is een controlfreak, Ethan heeft nergens controle over behalve zijn wietvoorraad. Alhoewel deze karakters clichématig zijn neergezet, kunnen ze zeker in de echte wereld bestaan. Vooral de afzonderlijke eigenschappen zijn erg herkenbaar en daarom roepen veel situaties dan ook herkenbare irritaties op.
Vader
In Due Date wisselen bizarre gebeurtenissen en dramatische momenten elkaar af. De mix tussen banaliteit en subtiliteit is perfect in verhouding; de poep-en-pies grappen worden afgewisseld met een passende soundtrack en beelden van het diverse Amerikaanse landschap. Alleen deze afwisseling zorgt ervoor dat zich langzaam een feel good gevoel in je onderbuik nestelt. Net als The Hangover is Due Date een komedie met een ziel. Want ondanks de hilarische roadtrip draait het om Peter die een baby verwacht maar met een kind wordt opgezadeld, en Zach die zijn vader heeft verloren, krijgt er in de vorm van Peter een vaderfiguur bij. De ziel van de film zit hem dan ook in de ontwikkeling van deze twee karakters die proberen te groeien in hun nieuwe rollen van het bestaan. Wat Due Date nu echt een heerlijke film maakt is het script. De dialogen zijn briljant en intelligent geschreven. Elk dialoog bevat expliciete en impliciete grapjes waarvan ik het idee heb dat er veel is geïmproviseerd. Downey Jr. en Galifianakis voelen elkaar feilloos aan en beschikken over een goede komische timing. Grappen die aan het begin van de film zijn gemaakt, komen aan het einde nog eens terug en alles wat gebeurt past als een puzzel, zo feilloos, in elkaar. Voor de ervaren filmkijker is het nog eens dubbel zo leuk omdat er ook veel filmverwijzingen in zitten.
In Due Date wisselen bizarre gebeurtenissen en dramatische momenten elkaar af. De mix tussen banaliteit en subtiliteit is perfect in verhouding; de poep-en-pies grappen worden afgewisseld met een passende soundtrack en beelden van het diverse Amerikaanse landschap. Alleen deze afwisseling zorgt ervoor dat zich langzaam een feel good gevoel in je onderbuik nestelt. Net als The Hangover is Due Date een komedie met een ziel. Want ondanks de hilarische roadtrip draait het om Peter die een baby verwacht maar met een kind wordt opgezadeld, en Zach die zijn vader heeft verloren, krijgt er in de vorm van Peter een vaderfiguur bij. De ziel van de film zit hem dan ook in de ontwikkeling van deze twee karakters die proberen te groeien in hun nieuwe rollen van het bestaan. Wat Due Date nu echt een heerlijke film maakt is het script. De dialogen zijn briljant en intelligent geschreven. Elk dialoog bevat expliciete en impliciete grapjes waarvan ik het idee heb dat er veel is geïmproviseerd. Downey Jr. en Galifianakis voelen elkaar feilloos aan en beschikken over een goede komische timing. Grappen die aan het begin van de film zijn gemaakt, komen aan het einde nog eens terug en alles wat gebeurt past als een puzzel, zo feilloos, in elkaar. Voor de ervaren filmkijker is het nog eens dubbel zo leuk omdat er ook veel filmverwijzingen in zitten.
Conclusie
Due Date is feel good met Hoofdletters. De combinatie van poep-en-pies grappen en ontroerende momenten is perfect in balans. Het intelligente script en de komische timing van Downey Jr. en Galifianakis zorgen ervoor dat de roadtrip een hilarische reis wordt die letterlijk de top bereikt in de Grand Canyon maar nooit over-the-top ìs. De innerlijke reis van de aankomende vader en de vaderloze is minstens zo interessant als de bizarre belevenissen en de goedgevonden grappen die op hun pad komen.
Due Date is feel good met Hoofdletters. De combinatie van poep-en-pies grappen en ontroerende momenten is perfect in balans. Het intelligente script en de komische timing van Downey Jr. en Galifianakis zorgen ervoor dat de roadtrip een hilarische reis wordt die letterlijk de top bereikt in de Grand Canyon maar nooit over-the-top ìs. De innerlijke reis van de aankomende vader en de vaderloze is minstens zo interessant als de bizarre belevenissen en de goedgevonden grappen die op hun pad komen.