Romantiek op een vrachtschip? Laat dat maar aan de Fransen over.
Fidelio, L'odyssee d'Alicegrijpt vanaf de openingsscenes de aandacht. We zien een naakte Alice (Ariane Labed) zwemmen, waarna ze gepassioneerd de liefde bedrijft met haar Noorse vriend Felix (Anders Danielsen Lie). Ze nemen afscheid van elkaar. Alice is een mechanicien die werkt op vrachtschepen, en ze moet opeens iemand vervangen die onder mysterieuze omstandigheden overleden is. Haar voorganger blijkt te hebben gewerkt op hetzelfde schip waar Alice jaren geleden haar eerste klus deed. Het schip heette toen Eclipse, nu Fidelio. Voor de rest is er weinig veranderd. Ook de kapitein, Gael (Melvil Poupaud), is hetzelfde gebleven. Hij was destijds Alice' mentor én minnaar. Zullen oude passies herleven?
Vrouwelijke seksualiteit
Natuurlijk zullen oude passies herleven, maar de film is lang niet zo afgezaagd als deze plotbeschrijving doet voorkomen. Het is het regiedebuut van de Franse Lucie Barleteau, die een zeer speelse, relativerende stijl hanteert. Als vrouwelijke mechanicien op een vrachtschip is Alice een zeldzaamheid. De film toont dat het voor Alice soms lastig kan zijn om in zo een omgeving te werken, maar maakt van Alice geen slachtoffer. Zij kan voor zichzelf opkomen wanneer dat nodig is. Alice heeft echter met de meeste van haar collegas een vriendschappelijke band, soms ook meer dan dat. Alice houdt van seks, en heeft een hoop verschillende mannen gehad. De film veroordeelt haar hier niet om, ook niet wanneer ze vreemdgaat met Gael. Barleteau maakt duidelijk dat seks ook voor vrouwen een natuurlijke behoefte is waar zij veel genot uit halen. Seks zorgt er bovendien ook niet voor dat vrouwen hun werk gaan verwaarlozen. Alice houdt van haar werk en is er goed in. Ariane Labed vertolkt Alice erg goed. Ze maakt van Alice een erg nuchter en ontspannen personage. Dat geldt voor de meeste acteurs, waarbij vooral Anders Danielsen Lie ietwat pech heeft. Hij moet vooral reageren op Alice' gedrag en heeft voor de rest weinig te doen. Dat werkt binnen de context van deze film, maar Lie heeft veel meer in zijn mars. Dat konden we zien toen hij de hoofdrol speelde in het prachtigeOslo, August 31.
Romantiek
Fidelio'sfeministische boodschap is des te overtuigender omdat Barleteau niks forceert; het vloeit simpelweg voort uit het plot. Deze film is niet bedoeld als serieus maatschappijkritisch drama. Het is eerder een soort serieus gespeelde seksklucht, die veel plezier vindt in romantische clichés. Hoewel Alice vaak in bed belandt, zien we vooral het geflikflooi ervoor en erna. Alle stereotypen over Franse romantici worden volledig omarmd. De film toont wel dat Alice goed is in haar werk, maar maakt nooit echt duidelijk wat ze dan precies goed doet. Daar is het ook niet erg in geïnteresseerd. De setting op een vrachtschip dient vooral omdat het de film toelaat te zwelgen in romantische fantasiëen over reizigers en verre landen. Alice vindt in haar hut bijvoorbeeld het dagboek van haar overleden voorganger. Hij blijkt een eenzame figuur te zijn geweest wiens 'zwakke hart zo zelden is liefgehad'. Net als de meesten anderen op het schip blijkt hij zich vooral goed te voelen op zee en in exotische plaatsen.
Conclusie
Fidelio, l'oddyssee d'Aliceis een film die ouderwetse romantische clichés volledig omarmt. Dat doet het echter op een erg speelse, ontspannen manier. De film lijkt seks en romantiek net zo plezierig te vinden als Alice zelf. Het toont Alice' avonturen op een erg nuchtere wijze, zonder er al te dramatisch over te doen. Daardoor weet het ongeforceerd vrouwelijke seksualitieit op een progressieve manier te presenteren.