La Tendresse - recensie

Bioscoop
dinsdag, 10 december 2013 om 7:18
la tendresse 20000225 ps 1 s low
Tragikomische, subtiele film over een gescheiden stel dat een roadtrip maakt.
Frans en Lisa zijn al jaren gescheiden. Als hun zoon Jack een ski-ongeluk krijgt, rijden ze samen vanuit België naar de Franse Alpen om hem te hulp te schieten. Tijdens de urenlange autorit blijken de verschillen tussen beiden nog even groot – hij zakelijk en praktisch, zij artistiek, avontuurlijk en wat onhandig – maar de irritaties daarover zijn al lang verdwenen. Op een milde manier en met veel wederzijdse genegenheid kijken Frans en Liza terug op hun relatie.
la tendresse 20000225 st 3 s low
Sober
Van een mooi afgerond verhaal is inLa Tendressegeen sprake. De film begint met het ski-ongeluk, al wordt dat niet expliciet getoond, en eindigt als Jack weer veilig in de woning van Lisa is. Een sober, zonder enige opsmuk verteld verslag van de roadtrip vormt de hoofdmoot van deze film.La Tendressemoet het dan ook niet hebben van grote emoties of gebeurtenissen, maar van de tragikomische situaties waartoe klein menselijk leed kan leiden. Ook de acteurs houden hun spel klein, wat goed bij de subtiliteit van de film past.
Lachwekkend
Voor wie er oog voor heeft, levertLa Tendresseveel lachwekkende situaties op, die tegelijkertijd een beetje pijnlijk zijn. Bijvoorbeeld wanneer Lisa opgesloten zit op het toilet en Frans door de werkster voor gluurder wordt uitgemaakt als hij haar komt zoeken. Of als Frans in een verder verlaten restaurant een foute grap maakt tegen de Marokkaanse ober. Of als het bed in de hotelkamer van Frans en Lisa toch geen stapelbed blijkt te zijn. De acteurs weten de humor van deze ogenschijnlijk onbetekenende situaties goed over te brengen, wat de film heel amusant maakt. Alleen het wat al te abrupte einde veroorzaakt een licht onvoldaan gevoel.
la tendresse 20000225 st 8 s low
La Tendresseis een sober verteld verhaal over een gescheiden stel dat een roadtrip maakt. De vele tragikomische situaties maken de film leuk, al zorgt het abrupte einde wel voor een wat onvoldaan gevoel.
Release datum:05-12-2013
Speelduur:78 minuten