Matthias Schoenaerts, die dit jaar in veel verschillende films te zien is, gaf zijn visitekaartje af met zijn glansrol inRundskop(2011). Daar speelde hij een fors gespierde en gekwelde ziel met een verleden. InMarylandspeelt hij wederom een groot en fysiek sterk personage, die echter ook zeer kwetsbaar is.
Ex-militair Vincent Loreau met PTSD (Post Traumatic Stress Disorder) heeft hij een bijbaan tussen de militaire missies door. Als bewaker of bodyguard maakt hij deel uit van een team grote kerels die ook een militair verleden hebben. De hoofdpersoon heeft tijdens zijn laatste missie zijn emotioneel eindpunt bereikt dat zich uit in angstaanvallen, slecht gehoor en een continu ‘unheimisch' gevoel. Hij is daardoor een reus op lemen voeten, kwetsbaar en voortdurend onder spanning. Schoenaerts weet dit perfect uit te beelden zonder in clichés te vervallen. Subtiel acteren is aan hem besteed en dat laat hij à laRundskopzien.
Onderhuidse spanning
Tijdens zijn job als bodyguard moet Vincent uiteindelijk, de echtgenote Jessica (Diane Kruger) en het zoontje van een steenrijke Libanese zakenman bewaken. Zowel binnen als buiten het landgoed Maryland, dat geen paradijs maar een gouden kooi blijkt te zijn. Zeker als duidelijk wordt dat de zakenman zich bezig houdt met internationale wapenhandel en daardoor vijanden heeft. Er zijn actiescenes waarin Schoenaerts zeer overtuigend zijn mannetje staat en komt hij zeer overtuigend over als de gekwelde reus die tegelijkertijd als een gewond, onvoorspelbaar dier zich tussen mensen begeeft. Er ontstaat daardoor inMarylandeen continue spanning die uiteindelijk tot een ontlading komt.
Psychologische thriller of lovestory
PTSD is een gevaarlijke en tegelijkertijd trieste aandoening die mensen, maar ook hun omgeving totaal ontwricht. Het lastige vanMarylandis dat de film op verschillende gedachten lijkt te hinken; staat PTSD centraal, gaat de film over geïsoleerde levens (fysiek zoals Jessica in haar houden kooi of psychisch zoals Vincent in zijn hoofd?) of is daar toch een sluimerend liefdesverhaal? Deze opties kunnen elkaar versterken, maar zo nu en dan ook verzwakken. Als kijker wil je eigenlijk veel meer weten wat er in Vincent omgaat. De scenes vanuit zijn gezichtsveld, ondersteund door hartslagritmes of vervormde geluiden, maken dusdanig indruk dat je bijna in zijn hoofd kruipt en meekijkt. Het blijft daarom een gemiste kans dat de film niet veel meer vanuit zijn belevingswereld weergeeft.
Mindere rol Diane Kruger
In tegenstelling tot Schoenaerts’ acteerprestatie komt Diane Kruger minder goed uit de verf. Een golddigger die een ‘hear no evil, see no evil’-attitude heeft, zolang ze maar ongestoord kan profiteren van de weelde. Kruger kan dit personage geen diepte geven, doordat ze vrij vlak en minder expressief emoties kan uitbeelden, zeker in vergelijking met Schoenaerts. Daardoor wordt de vrouwelijke hoofdpersoon helaas een doorsnee type met ietwat pruilerige trekken.
Conclusie
Marylandis een film waarbij de verschillende verhaallijnen niet allemaal even goed tot hun recht komen. Wanneer de film meer vanuit Vincents perspectief was weergegeven, had regisseur Alice Winocour een keuze moeten maken voor hét verhaal. Nu voelt de film als onvoltooid aan en dat is een gemiste kans. Zeker als je zo’n goede karakterspeler als Schoenaerts in huis hebt.