Nono, Het Zigzag Kind - recensie

Bioscoop
zondag, 23 september 2012 om 12:30
nono het zigzag kind 30030230 st 5 s low
Een geheimzinnige man neemt Nono mee op zoektocht naar de mysterieuze identiteit van zijn overleden moeder. Zigzagt de openingsfilm van het 32eNederlands Film Festival zich een weg naar de top, of is het een rechte lijn bergafwaarts?
MetNono, Het Zigzag Kind van regisseur Vincent Bal wordt de 32eeditie van het Nederlands Film Festival geopend. De film is gebasseerd op de gelijknamige bestseller van de Israëlische schrijver David Grossman. Met deze familiefilm als grote opening van het festival moet duidelijk worden dat het genre in Nederland volwassen is geworden. Bal wist eerder metMinoes een buitengewone film neer te zetten waar het hele gezin van kan genieten. De verwachtingen vanNono het Zigzag Kind zijn dan ook hoog gespannen. En zeker niet ten onrechte.
Het mysterie
De 13 jarige Nono (Thomas Simon) leeft al zijn hele leven in de schaduw van zijn beroemde vader Jacob Feierberg (Fedja van Huêt), ‘de beste politie-inspecteur ter wereld’. Zijn moeder Zohara (Camille de Pazzis) overleed toen hij één jaar was, en de omstandigheden hiervan zijn altijd door zijn vader geheim gehouden. Wanneer Nono weer eens in de problemen raakt, stuurt zijn vader hem naar zijn oom Sjmoel om te leren volwassen te worden. Maar wanneer Nono in de trein een mysterieuze opdracht vindt, begint hij aan een spannende zoektocht. Samen met meesterdief Felix Glick (Burghart Klaussner) probeert Nono de waarheid te vinden achter zijn moeders dood, met bij elke stap inspecteur Feierberg in hun kielzog.
Kickstart
Vanaf het eerste moment trektHet Zigzag Kind je volledig in de wereld van Nono Feierberg. Energieke shots en geestige momenten wekken adrenaline op die een heerlijke rit beloven. De karakters zijn uitmuntend neergezet. Inspecteur Feierberg is vanaf het eerste moment op het doek een beer van een cop, de rest van de familie is lachwekkend saai en Nono is gewoon Nono: een fantasievolle jongen die eerder zijn vader probeert te zijn dan zichzelf. Wanneer Nonosmooth criminalFelix Glick ontmoet, gaat de film in de tweede versnelling. Fantastische muziek en stijlvolle beelden roepen het gevoel van avontuur op waar elk kind (en stiekem ook elke volwassene) naar verlangt. Dan komt echter wel het moment datHet Zigzag Kinder er beter aan zou doen gas terug te nemen.
Vraagtekens
In het laatste halfuur beginnen de bizarre wendingen zich iets te hoog op te stapelen. Ook binnen de grenzen van de geloofwaardigheid van de film zijn veel gebeurtenissen wel erg vergezocht. Het Zigzag Kind is in essentie een detectivefilm, maar de manier waarop de puzzel rond Zohara wordt opgelost, komt totaal uit de lucht vallen. Ook het feit dat de er in film maar liefst vier talen gesproken wordt kan, zeker voor de jongere kijker, zeer vermoeiend zijn. Gelukkig isNono, het Zigzag Kind rijk aan een bruisende charme, in zowel sfeer als karakters, die deze minpunten aardig compenseren.
Actie, avontuur en bijzonder kleurrijke karakters makenNono het Zigzag Kind een geslaagde, geloofwaardige familiefilm. Genoeg ruimte voor vraagtekens, maar met opzwepende muziek en een lekkere sfeer waardoor ook jij zou willen dat je een Zigzag Kid was.
Genre: Familie
Release datum:03-10-2012
Speelduur:95 minuten