Out of the Furnace - recensie

Bioscoop
woensdag, 29 januari 2014 om 11:30
out of the furnace 47042419 ps 1 s low
Sometimes your battles choose you.
Out of the Furnace is veelbelovend. De cast bestaat veelal uit A-list acteurs waarvan er een aantal zelfs winnaars of genomineerden zijn van Emmys, Golden Globes of Oscars. Aan acteertalent dus geen gebrek.
Familybusiness
Russell Baze (Christian Bale) woont en werkt in de metaalarbeidersstad Braddock, Pennsylvanië. Hij, zijn vader, zijn vaders vader en de rest van zijn stamboom hebben allemaal in de staalindustrie gewerkt. Zijn broer Rodney Baze Jr. (Casey Affleck) heeft echter gekozen voor de enige andere carriere die er bestaat voor jongemannen uit Braddock: het leger. Na een aantal keer uitgezonden te zijn, besluit Rodney in Braddock te blijven. Doordat Russell in de gevangenis belandt, valt de zorg voor hun zieke vader op de schouders van Rodney, dit bovenop alle financiële problemen die hij al heeft omdat hij uit het leger is gestapt. De enige uitweg die Rodney ziet is die van de georganiseerde straatgevechten. Nadat Russell vrij komt, weet hij Rodney ervan te overtuigen zijn vechtersbestaan naast zich neer te leggen. Wanneer Rodney besluit een laatste klapper te maken als straatvechter komt hij in aanraking met Harlan DeGroat (Woody Harrelson), een sociopaat en de leider van een meedogenloze bende rednecks. Rodney komt vervolgens niet meer thuis en Russell zet alles op alles om zijn broer te vinden. Hij begint met een zoektocht naar Harlan.
out of the furnace 47042419 st 1 s low
Hollywood's Finest
Scott Cooper zit voor de tweede keer op de regiestoel na zijn succesvolleCrazy Heart, waarin hij ook de rauwere kanten van de maatschappij vastlegt. Ook het script van Out of the Furnaceis van zijn hand.
Christian Bale, bekdn om zijn method acting, brak op zijn dertiende al door in Steven Spielberg’sEmpire of the Sun. Hierin speelt Bale een Engelse jongen die tijdens de Tweede Wereldoorlog in Shanghai van zijn ouders gescheiden wordt en in een Japans gevangenenkamp terecht komt. Woody Harrelson kruipt voorOut of the Furnacein de huid van de redneck Harlan DeGroat. Het spelen van een sociopaat is hem niet vreemd, getuige zijn rol inNatural Born Killers. Hij weet Harlan dan ook neer te zetten als een psycho waarvan niemand weet hoe en wanneer deze uit zijn slof zal schieten. Casey Affleck, het jongere broertje van Ben, voegt met Rodney Baze Jr. nog een rol toe aan zijn lijst met memorabele optredens, zoals die inGone Baby GoneenThe Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford. Zijn debuut als regisseur maakte Affleck metI’m Still Here, een mockumentary over Joaquin Phoenix, met wiens zus hij inmiddels al 7 jaar getrouwd is. De lijst wordt aangevuld met kleine rollen van Zoë Saldana, Forest Whitaker en Willem Dafoe. Allen grote, bekende sterren die gestalte geven aan de karakters die de wereld vanOut of the Furnacerijk is.
out of the furnace 47042419 st 11 s low
Oppervlakkig
Out of the Furnaceis een film met veel ambitie, en lijkt alles te hebben om dit te kunnen waarmaken. Christian Bale, Woody Harrelson en Casey Affleck spelen zoals we van ze gewend zijn, maar vooral de bijrollen laten mooie kansen liggen. Daarnaast vraagt het verhaal om het uitdiepen van een aantal punten, waar het script helaas geen ruimte voor laat. Zo heeft Russell bijvoorbeeld nog gevoelens voor zijn ex-vriendin, en dit lijkt wederzijds, maar hier wordt verder niet op ingegaan. Het verhaal springt van de hak op de tak, waardoor je als kijker niet goed kunt meeleven met de personages.
Out of the Furnace is gemiddeld genomen een middelmatige film. Dit is niet alleen te wijten aan de inzet - of het gebrek hieraan - van de acteurs, maar ook aan het script. Het verhaal klinkt bij voorbaat als een meeslepend en actievol drama, maar is dit helaas niet. De film slaagt er niet in te zijn wat het had kunnen zijn. Een gemiste kans.
Release datum:30-01-2014
Speelduur:116 minuten