Ponyo on the Cliff by the Sea - recensie

Bioscoop
woensdag, 22 juli 2009 om 12:42
ponyo
Animatielegende Hayao Miyazaki brengt een nieuwe animatiefilm naar de bioscopen. In deze rolprent probeert het visje Ponyo een echt meisje te worden, zodat ze het hart van Sosuke kan veroveren.
Fles
Ponyo on the Cliff by the Sea (wat een pakkende naam!) gaat over het visje Ponyo. Sosuke, een jong kereltje van vijf jaar dat in een vuurtoren woont, vindt op een dag een fles waarin Ponyo gevangen zit. Hij breekt de fles open en zorgt ervoor dat Ponyo weer bij bewustzijn komt. Vanaf dat moment begint de interactie tussen Ponyo en Sosuke en start het verhaal ook. De vader van Ponyo, een tovenaar die onderzee leeft en walgt van het menselijke ras, doet er alles aan om Ponyo terug in het water te krijgen, maar Ponyo wil hier niks van weten. Zo ontstaat er een strijd tussen goed en kwaad en zal Sosuke met de hulp van zijn moeder ervoor moeten zorgen dat Ponyo een meisje blijft.
ponyo 7
Miyazaki
Het mooie aan deze strijd is dat het niet de boventoon in deze film voert. De strijd die Ponyo’s vader voert is enkel bijzaak en de interactie tussen Ponyo en Sosuke is veel belangrijker. Je kunt daarbij stellen dat het verhaal van deze animatiefilm niet ijzersterk is, maar aan de andere kant is dat ook helemaal niet nodig. Er wordt namelijk zoveel moois op het scherm getoverd, dat het gemis van een ijzersterk verhaal teniet wordt gedaan. In eerdere topfilms van Hayao Miyazaki, zoals Spirited Away en Princess Mononoke, was dit ook het geval. Daarnaast is het prachtig om te zien hoe schattig Ponyo en Sosuke met elkaar communiceren. Op de één of andere manier weten deze elementen je te raken en blijf je geboeid tot het einde van alle pracht en praal genieten.
Ouderwets
Net als vele andere animatiefilms uit het land van de rijzende zon is Ponyo er eentje die geen gebruik maakt van moderne driedimensionale technieken, maar weet de film toch te imponeren. De kleuren en creaties die op het scherm voorbij schieten zijn geweldig en het lijkt net alsof je in een doldwaze droom beland bent, waarin het leven onder water je stoutste verwachtingen overtreft. Dat de Japanse Studio Ghibli vast blijft houden aan deze kunstvorm is bewonderenswaardig te noemen. Net als Pixar weten ze keer op keer het publiek tevreden te stellen met een nieuwe klassieker. Wel is het jammer dat dit waarschijnlijk een film is, die niet door het grote publiek opgepakt zal worden. Aan de ene kant is dat wel te begrijpen, omdat je anders naar Ponyo moet kijken dan bijvoorbeeld een Ice Age 3 . Toch denk ik dat deze film desondanks erg vermakelijk is voor kijkers van alle leeftijden.
ponyo 5
Hayao Miyazaki’s nieuwe film is van hoge kwaliteit en mag zich meten met eerdere creaties. Het is heerlijk om eens wat anders te zien dan wat de Westerse animatiefilms vandaag de dag afleveren. Ponyo slaagt erin om sympathie van de karakters op te roepen en zet daardoor een heerlijke film neer die zowel voor jong als oud het kijken waard is.
De film draait in vier zalen in Japanstalige versie, namelijk Filmtheater Kriterion te Amsterdam, Images in Groningen, Lantaren/Venster Rotterdam en Chass é Cinema in Breda. Andere bioscopen draaien alleen de Nederlandse versie.
Titel: Ponyo on the Cliff by the Sea ponyo
Genre: Animatie, Avontuur
Regie: Hayao Miyazaki