Sleeping With Other People - recensie

Bioscoop
woensdag, 04 november 2015 om 15:29
sleeping with other people 47042882 ps 1 s low 2
De zoveelste romantische komedie, of toch niet?
In 2011 kwamen twee films uit die, begrijpelijk, vaak door elkaar worden gehaald.Friends with BenefitsenNo Strings Attached gingen beide over twee vrienden: de een mannelijk, de ander vrouwelijk. In de films hebben respectievelijk Justin Timberlake en Ashton Kutcher een overeenkomst met Mila Kunis en Natalie Portman: ze zijn “gewoon” vrienden, maar wel vrienden die bijna dagelijks seks hebben met elkaar. Nu, in 2015, komt de filmSleeping With Other People uit. De synopsis van deze film lijkt identiek aan de eerdere genoemde fil Zelfs de ondertitel van deze impliceert dat: “They’re perfect for each other, but they’re…” en plak de titel daar maar achteraan. Toch weet film weet echter te verrassen.
sleeping with other people 47042882 st 2 s low
Chemie
In dit verhaal ontmoeten Lainey (Alison Brie) en Jake (Jason Sudeikis) elkaar tijdens hun studietijd. Na één gepassioneerde nacht, waarin ze elkaar hebben ontmaagd, scheiden hun wegen en zien ze elkaar nooit meer. Tot op de dag van vandaag dan, wanneer ze elkaar weer tegenkomen bij een praatgroep voor seksverslaafden. Natuurlijk voelen ze zich tot elkaar aangetrokken, maar ze besluiten om niks met elkaar te doen. In ieder geval niet op seksueel gebied. Hierdoor ontstaat een vriendschap die op een relatie lijkt, terwijl ze de seks bij andere mensen halen. De eerste helft van deze film is fantastisch. Het is een leuk gegeven om de twee hoofdpersonages die naar elkaar verlangen niet meteen met elkaar het bed in te laten duiken. Hierdoor is de spanning bij hen en de kijker vermakelijk. Daarbij komt dat hoofdrolspelers Brie en Sudeikis een sterke chemie met elkaar hebben. Het plezier spat van het scherm af en dat merk je als kijker. Zelfs de grootste zuurpruim zal van deze personages houden. Hetzelfde kan gezegd worden voor het getrouwde koppel Xander en Naomi, gespeeld door Jason Mantzoukas en Andrea Savage. Elke scène die zij hebben steelt de show. Blijf ook even zitten tijdens de aftiteling waar zij nog een korte geïmproviseerde scène hebben met elkaar. Bijrollen voegen in deze film echt wat toe, met uitzondering van het personage van Adam Scott, die vooral leunt op het feit dat hij een sukkel is die knappe meiden kan regelen. Er had meer tijd en energie gestoken mogen worden in zijn karakter, vooral dat van de acteur.
sleeping with other people 47042882 st 4 s low
Humor
Dat de eerste helft zo goed is, maakt het extra jammer dat de film in de tweede helft wat inzakt. De film wordt niet slecht, maar vooral heel standaard. Er is niet minder humor en het verhaal wordt voorspelbaar. De casting van Sudeikis als de romantische hoofdrol - in plaats van een Zac Efron of James Marsden – had de kans om de film een minder standaard soort romantische humor te geven vergroot. In de eerste helft van de film komt dit dus ook zeker aan bod, maar daarna besluit het zich meer te focussen op het verhaal en vergeet de humor die er op zich prima in zou passen.
Al met al isSleeping with Other Peopleeen zeer vermakelijke film, met als grootste drijfveer de chemie en het plezier van de spelers. Het is verfrissend om te zien dat de film niet zo standaard is als voorgaande films in het genre, waardoor het clichématige einde wat tegenvalt. Ook al hoop je als kijker er stiekem wel een beetje op.
Genre: Komedie
Release datum:05-11-2015
Speelduur:92 minuten