Still Alice - recensie

Bioscoop
woensdag, 11 maart 2015 om 14:07
still alice 36000371 ps 1 s low
Alice Howland, gelukkig getrouwd en moeder van drie inmiddels volwassen kinderen, is een gerenommeerd hoogleraar taalkunde aan Harvard. Ze krijgt een enorme schok te verduren als de ziekte van Alzheimer bij haar wordt vastgesteld en ze zich beseft dat haar zorgvuldig opgebouwde leven drastisch zal veranderen. Langzaam maar zeker begint ze de regie over haar eigen wereld te verliezen, terwijl de onderlinge banden binnen de familie steeds meer onder druk komen te staan.
still alice 36000371 st 2 s low
Emotieboog
Still Alice is een beangstigend, hartverscheurend en inspirerend portret over een onhankelijke, sterke vrouw, die worstelt om verbonden te blijven met de persoon die zij ooit was. Alice' (Julianne Moore) geestelijk welzijn takelt hard achteruit. Het probleem zit hem echter vooral in de opbouw. Als kijker krijg je te weinig tijd om van Alice te gaan houden, vanwege de korte emotieboog. Dat is jammer, omdat deze film desondanks een sentimeteel hoogstandje bleek te zijn.
Pijn
Voor de kijkers die met Alzheimer te maken hebben gehad off het nu nog meemaken, is dit een weergaloze film. Ieder aspect is geloofwaardig en strak uitgevoerd. Van de intieme relatie met haar man tot haar rol als moeder naar haar kinderen toe. De pijnlijke realiteit van een Alzheimer-patient komt subtiel naar voren. De pijn van haar gezinsleden ook. Het is een vernietigend proces, dat niemand bespaard wordt.
still alice 36000371 st 3 s low
Moore
Zonder af te willen doen aan haar medespelers is Julianne Moore de draagkracht in deze film. Zij laat een indrukwekkend staaltje werk zien in Still Alice. Daarom is het juist zo jammer hoe schematisch deze flm blijkt te zijn. Julianne Moore speelt iedere fase van Alice' ziekte met een imponerende en geloofwaardige subtiliteit, maar krijgt helaas niet de timing die ze verdient. Erg jammer hoe een prachtig voorzet niet verzilverd wordt.
Still Alicevertelt een gevoelig verhaal over een vrouw in verwarring, mooi tot leven gewekt door Julianne Moore. Met een prachtig scenario en alom geloofwaardig acteerwerk is dit een mooie film geworden. Het is alleen erg zonde van een geweldige productie dat de timing in de op- en afbouw van Alice zo houterig verloopt. Het degradeert deze film helaas aanzienlijk.