J.J. Abrams en Steven Spielberg doen nostalgie herleven.
Op 15-jarige leeftijd mocht regisseur J.J. Abrams met een vriend de door Steven Spielberg in zijn jeugd gedraaide 8mm filmpjes restaureren. Hierdoor kwam hij in contact met zijn jeugdheld. Aan de wortels van Super 8 ligt dan ook een bijzondere geschiedenis.
Nadat een groep vrienden uit een stad in Ohio tijdens een nacht-shoot voor een zombiefilm getuige is van een spetterende treinexplosie, ontrolt zich een reeks mysterieuze gebeurtenissen waar zelfs de hulp van het leger voor nodig is. Magnetrons en honden verdwijnen plotseling. Wat hebben deze vrienden 's nachts gezien? Deze vraag vormt het raamwerk waarbinnen het door de plot gedreven karakter van de film zich ontwikkelt.
Brein
J.J. Abrams bedacht en schreef de serie Lost en produceerde de rampenfilm Cloverfield , waarin hij zijn kenmerkende stijl voor oogverbluffende actie etaleerde. Ook schreef en regisseerde hij Mission Impossible III (2006). Saillant detail is de samenwerking in Super 8 met Larry Fong, de cameraman die Abrams in zijn jeugd leerde kennen, en met wie hij ook Lost draaide. Ook is een groot deel van de film in Weirton, West Virginia, gefilmd, dezelfde stad die in The Deer Hunter (1978) door regisseur Michael Cimino oogstrelend werd belicht, en waarin Robert de Niro een magistrale rol neerzet als gekwelde Vietnam veteraan. J.J. Abrams schreef in de jaren negentig van de vorige eeuw Regarding Henry (1991) en Forever Young (1992), dramatische films die blijk geven van zijn veelzijdigheid. Ook schreef hij het actiespektakel Armageddon (1998), en de doldwaze komedie Gone Fishin' (1997), met Joe Pesci en Danny Glover als twee imbeciele visfanatici in de hoofdrol. Abrams is vertrouwd met meerdere genres, en dat zie je in Super 8 .
J.J. Abrams bedacht en schreef de serie Lost en produceerde de rampenfilm Cloverfield , waarin hij zijn kenmerkende stijl voor oogverbluffende actie etaleerde. Ook schreef en regisseerde hij Mission Impossible III (2006). Saillant detail is de samenwerking in Super 8 met Larry Fong, de cameraman die Abrams in zijn jeugd leerde kennen, en met wie hij ook Lost draaide. Ook is een groot deel van de film in Weirton, West Virginia, gefilmd, dezelfde stad die in The Deer Hunter (1978) door regisseur Michael Cimino oogstrelend werd belicht, en waarin Robert de Niro een magistrale rol neerzet als gekwelde Vietnam veteraan. J.J. Abrams schreef in de jaren negentig van de vorige eeuw Regarding Henry (1991) en Forever Young (1992), dramatische films die blijk geven van zijn veelzijdigheid. Ook schreef hij het actiespektakel Armageddon (1998), en de doldwaze komedie Gone Fishin' (1997), met Joe Pesci en Danny Glover als twee imbeciele visfanatici in de hoofdrol. Abrams is vertrouwd met meerdere genres, en dat zie je in Super 8 .
Ondergeschikte verhaallijnen
Lang niet alles is gelukt aan Super 8 . Een ondergeschikte verhaallijn tussen Joe (Joel Courtney), die zijn moeder heeft verloren, en zijn vader Jackson (Kyle Chandler), de lokale sheriff, belemmert de vaart. Ook wordt de introductie van een love interest, Alice (Elle Fanning), breed uitgemolken, waardoor kleine scheurtjes in de plot ontstaan. De verliefdheid van Joe krijgt in de derde acte teveel lading, waardoor de film vervalt in een plichtmatige finale. Desalniettemin is Super 8 meer dan geslaagd, en vermaakt de film bovenal.
Lang niet alles is gelukt aan Super 8 . Een ondergeschikte verhaallijn tussen Joe (Joel Courtney), die zijn moeder heeft verloren, en zijn vader Jackson (Kyle Chandler), de lokale sheriff, belemmert de vaart. Ook wordt de introductie van een love interest, Alice (Elle Fanning), breed uitgemolken, waardoor kleine scheurtjes in de plot ontstaan. De verliefdheid van Joe krijgt in de derde acte teveel lading, waardoor de film vervalt in een plichtmatige finale. Desalniettemin is Super 8 meer dan geslaagd, en vermaakt de film bovenal.
Look
De seventies-look is mooi zichtbaar in het design van de film en het kostuumontwerp. Ook is de vriendengroep, met name Riley Griffiths als regisseur van de zombiefilm in de film, overtuigend. Zo heeft Griffiths tijdens het draaien de gedragingen van regisseur Abrams gebruikt voor zijn spel. De gedachte dat Super 8 als gevolg van de verwijzingen naar jaren tachtig klassiekers als The Goonies (1985), Stand By Me (1986), en ET (1982) niet veel beter zou zijn, zoals sommigen menen, is niet relevant. Super 8 is bewust zelfreflectief en stelt alleen, net zoals de genoemde klassiekers, ook een hechte vriendengroep centraal.
De seventies-look is mooi zichtbaar in het design van de film en het kostuumontwerp. Ook is de vriendengroep, met name Riley Griffiths als regisseur van de zombiefilm in de film, overtuigend. Zo heeft Griffiths tijdens het draaien de gedragingen van regisseur Abrams gebruikt voor zijn spel. De gedachte dat Super 8 als gevolg van de verwijzingen naar jaren tachtig klassiekers als The Goonies (1985), Stand By Me (1986), en ET (1982) niet veel beter zou zijn, zoals sommigen menen, is niet relevant. Super 8 is bewust zelfreflectief en stelt alleen, net zoals de genoemde klassiekers, ook een hechte vriendengroep centraal.
Conclusie
J.J. Abrams heeft de in zijn jeugd opgebouwde vriendschap met Steven Spielberg, en hun wederzijdse liefde voor het filmen met respectievelijk super en 8 mm, verwerkt in een film die, ondanks enkele ondergeschikte en breed uitgemolken verhaalijnen, bovenal op veel punten scoort. De overtuigende vriendengroep is hier natuurlijk de voornaamste reden van, maar naast het design en kostuumontwerp is het met name de visie van regisseur Abrams die de film sterk maakt. Met Super 8 laat hij zien zowel met meerdere genres als met een reflectie op de klassiekers goed weet om te gaan.
J.J. Abrams heeft de in zijn jeugd opgebouwde vriendschap met Steven Spielberg, en hun wederzijdse liefde voor het filmen met respectievelijk super en 8 mm, verwerkt in een film die, ondanks enkele ondergeschikte en breed uitgemolken verhaalijnen, bovenal op veel punten scoort. De overtuigende vriendengroep is hier natuurlijk de voornaamste reden van, maar naast het design en kostuumontwerp is het met name de visie van regisseur Abrams die de film sterk maakt. Met Super 8 laat hij zien zowel met meerdere genres als met een reflectie op de klassiekers goed weet om te gaan.