The Hypnotist - recensie

Bioscoop
woensdag, 02 januari 2013 om 11:00
the hypnotist 51000015 ps 1 s low
Weet de zoveelste Scandinavische crimi-verfilming nog vernieuwing aan het genre te geven?
De Scandinavische thrillers doen het niet alleen goed in boekvorm, ook op tv en in de bioscoop zijn ze bijzonder succesvol. Neem bijvoorbeeld de Deense serieThe Killing of de Zweedse verfilming vanThe Girl With The Dragon Tattoo. Ditmaal zijn de pijlen gericht op de bestsellerHypnosevan Lars Kepler (een pseudoniem van schrijversechtpaar Alexandra Coelho en Alexander Ahndoril). Met de verfilming hiervan door Lasse Hallström keert deze van oorsprong Zweedse regisseur sinds tijden weer terug naar zijn moederland. De vraag is natuurlijk of hij het eigene van het boek weet te bewaren of er toch teveel een Hollywood-sausje overheen gooit.
Hypnotiseur
Het verhaal laat zich eenvoudig vertellen. Erik Bark (gespeeld door Mikael Persbrandt, één van de meest bekende acteurs in Zweden) heeft tien jaar geleden besloten te stoppen met zijn werk als hypnotiseur. Dan vraagt inspecteur Joona Linna (Tobias Zilliacus) hem te helpen bij het oplossen van een grote moordzaak. Een gezin is uitgemoord, maar de zoon heeft zwaargewond weten te ontkomen en lijdt aan geheugenverlies. Linna heeft zijn hoop gevestigd op de hypnotische gaven van Bark om zo het gebeurde boven tafel te krijgen. Alleen is Bark om een bepaalde reden met dit werk gestopt. Nu hij het toch weer oppakt, komt er meer naar boven dan hem lief is.
Conventioneel
Lassa Hallström brak in 1988 door met zijn Zweedse filmMy Life as a Dog, waarna hij in Hollywood onder meerWhat's Eating Gilbert Grape(met Leonardo DiCaprio en Johnny Depp) enChocolatmaakte en recent nogDear JohnenSalmon Fishing in the Yemen. Met name zijn laatste films blinken niet uit in originaliteit en zijn zelfs voor Hollywoodbegrippen zeer conventioneel. De vraag was dan ook of zijn terugkeer naar de Zweedse cinema een ander soort film zou opleveren. Helaas is dit niet het geval. OokThe Hypnotistis een wat vlakke standaard thriller geworden.
Achilleshiel
De verdieping van het personage van de inspecteur - van oudsher één van de meest kenmerkende aspecten van de Scandinavische thriller - wordt compleet achterwege gelaten. Alleen van Bark komen we langzaam wat meer te weten. Maar ook hier zie je al lang vantevoren waar dit op uit gaat draaien. Het scenario is hier de grootste achilleshiel. Het zwalkt onrustig heen en weer tussen de verschillende personages zonder te zorgen voor veel coherentie. De spanning zit hem met name in de beelden en de muziek, want door de matige dialogen weten zelfs routiniers als Persbrandt en Zilliacus hier weinig spektakel uit te halen. Voor het tweede deel uit de Kepler serie (The Paganini Contract) is regisseur Kjell Sundvall aangetrokken. Hopelijk weet hij met een wat originelere aanpak meer uit de spannende boeken op het witte doek te halen.
Conclusie
MetThe Hypnotistheeft regisseur Lasse Hallström helaas niet zichzelf en de Scandinavische thrillers weten te overtreffen. De film is in zijn aanpak zeer concventioneel, wat dodelijk is voor het in essentie spannende en bijzondere verhaal. De beelden en muziek weten de film nog enigzins naar boven te tillen, maar dit is zeker niet voldoende om er een goede thriller van te maken.
Delen met