Met een knipoog naar de gelijknamige serie uit de jaren '60 heeftThe Man From U.N.C.L.E.in elk geval de feel-good factor mee.
TV-series uit de jaren '60, '70 of '80 zijn al jaren dankbaar bronmateriaal voor filmregisseurs. Denk aan de succesvolle franchises Mission: Impossibleof21 Jump Street, maar ook films alsThe Fugitive,Charlie's AngelsenThe Untouchablesvinden hun oorsprong op het kleine scherm. Aan deze reeks kan nuThe Man From U.N.C.L.E. worden toegevoegd. Deze film is gebaseerd op de gelijknamige populaire Amerikaanse tv-serie die tussen 1964 en 1968 werd uitgezonden. De serie ademt de tijd van de Koude Oorlog, maar wel met een twist: in het United Network Command for Law and Enforcement (U.N.C.L.E.) werken een Amerikaanse en Sovjet spion juist samen om - met een dosis rivaliteit natuurlijk - samen achter schurken aan te gaan. Ian Fleming, bekend geworden door zijn James Bond-boeken, was één van de schrijvers die aan de basis stond van deze serie. Ook in U.N.C.L.E. ruim baan voor gadgets, vrouwen en 'spionnenhumor'. De vraag is of de vertaling naar een film anno 2015 even goed is gelukt als bijvoorbeeldMission: Impossible.
Openingsscène
De Bond-films hebben de openingsscènes tot waren kunstwerken verheven, waarbij vaak een losstaand verhaal op spectaculaire wijze in een kwartier wordt verteld en afgewikkeld. OokThe Man from U.N.C.L.E.gebruikt dit stijlmiddel, maar dan met veel humor, als geslaagde pastiche op de jaren '60. Geheim agent Napoleon Solo (gespeeld door Henry "Man of Steel" Cavill) probeert in Berlijn, waar de verwoestingen uit WOII nog zichtbaar zijn, in een Lada te ontkomen aan zijn achtervolger, de Russische KGb-agent Illya Kuryakin (gespeeld door Arnie "The Social Network" Hammer). Hi komt op hilarische wijze met deze Oost-Europese auto vast te zitten in een steegje, maar weet vervolgens via een opgeworpen kabel over de Berlijnse muur te ontsnappen.
Flinterdun plot
Het lijkt er echter op dat regisseur Guy Ritchie - die eerder twee succesvolle Sherlock Holms films maakte - in het eerste half uur al zijn kruit heeft verschoten. De ironische dialogen, het mooie setdesign van het opgedeelde Berlijn begin jaren '60, de montage en de begincredits: alles klopt. Des te teleurstellender is dat de eropvolgende anderhalf uur hiermee in schril contrast staan. Het plot is flinterdun: na een reeks van achtervolgingen worden beide heren aan elkaar gekoppeld door de geheime organisatie U.N.C.L.E. om een gemeenschappelijke vijand te verslaan. Deze heeft met de ontvoering van een Duitse atoomgeleerde alles in huis om kernwapens te maken en zo het wankele machtsevenwicht tussen de twee grootmachten te verstoren. Maar dit gegeven raakt al snel op de achtergrond: de echte focus ligt op de rivaliteit tussen Napoleon Solo en Illya Kuryakin. Het verhaal biedt echter te weinig nieuwe elementen om de film spannend te houden, waarna deze langzaam inzakt.
Vintage
Wat, los van de heerlijke beginsequentie, The Man from U.N.C.L.E. toch nog vermakelijk maakt, is het spotten met genres en stereotypes. Zo zien we Solo met een kookschort achter het fornuis staan, er zit een fijne jazzy score in en is er aandacht voor grappige details: een grote ronde blauwevintagecassette tape wordt aangeduid als 'computerdisk'. Ook de dochter van de verdwenen wetenschapper (Alicia Vikander), waar beide mannen een oogje op hebben, is niet het zoveelste begeerde blondje, maar speelt met man-vrouw clichés. Hierdoor is U.N.L.E. ook net wat meer dan de standaard buddie-flick.
Conclusie
Met een wat teleurstellende box-office in de VS is het nog maar afwachten of The Man from U.N.C.L.E. de start vormt van een nieuwe franchise. Afgaande op het zeer geslaagde eerste halfuur vol is dat jammer. Maar op basis van van de wat futloze rest van de film wordt een vervolg ineens een stuk minder aantrekkelijk.