Ruud Stift houdt van taal in al haar verschijnings-vormen (boek, tv, film, muziek). Met als tweede passie voetbal (DHL veteranen 1) wil hij ook nog weleens tegen een paar schenen schoppen.
Taglines. Je kent ze wel. Zinnen die films in samenvattende vorm proberen te duiden. Maar ook zinnen die nieuwsgierig maken. Er zitten goede tussen, maar ook hele slechte. Vaak vinden we die slechtere taglines bij Nederlandse fil Waarom? Waarschijnlijk omdat de Engelse taal meer ruimte geeft om met de filmtitel te spelen.
Een voorbeeld? De Nederlandse kaskraker Het Bombardement had als tagline “Geen oorlog kan liefde bedwingen”. Bent u daar nog of bent u in versnelde pas op weg naar het toilet? Zet daar maar eens de tagline van een echte blockbuster, Armageddon , tegenover: “Earth. It was fun while it lasted.” Klinkt beter, toch?
Humor in taglines doet het altijd goed. Sommige slogans slaan de spijker op de kop. Wat te denken van de briljante zin “Love is in the hair” als onderschrift bij There’s something about Mary ? Shaun of the Dead werd ook zeer origineel aangeprezen: “A romantic comedy. With Zombies.” Leuk, nietwaar? Of de grappigste tagline ooit: “Escape or die frying” ( Chicken Run ).
Hieruit blijkt eens te meer, het schrijven van een pakkende tagline is een vak apart. Een vak waarin ik me graag zou willen onderscheiden. Spelen met taal. Woordspelingen van hoog niveau. Heerlijk lijkt me dat. Wakker worden, zo rond het middaguur. En dan na een heerlijke brunch met verse jus en een perfect gekookt eitje aan de slag. Two taglines a day keep the doctor away! En waarom niet meteen de daad bij het woord voegen en de heren regisseurs een paar zinnen cadeau doen uit eigen beleving? Slaap , de nieuwe horrorfilm van Dick Maas. Tagline: “Verwekkend!” Meteen gevolgd door de komische Engelse film Boiled Egg , door mij wervend omschreven als: “Small Time Cooks”.
Graag nodig ik mijn lezers uit om te participeren. Ja, je leest het goed. Ik daag jullie uit om interactief met mij aan de slag te gaan. “Alles leuk en aardig, maar valt er wat te winnen?” Wees niet bang, ook daar wordt voor gezorgd. Ik stel drie films uit eigen collectie beschikbaar voor degenen die de beste filmtitels verzinnen bij de door mij aangereikte taglines. Kortom, aan de slag jullie! Hieronder staan de vijf taglines waar jullie je tanden op stuk kunnen/mogen bijten. Ik ben reuze benieuwd wat er uit de koker komt rollen. De top drie krijgt een film thuis gestuurd, eigenhandig en op zeer zorgvuldige wijze door uw columnist uitgekozen. Zijn jullie er klaar voor? Vooral ‘buiten de doos denken’ zal in ruime mate gewaardeerd worden. Ik zal streng, maar zeer rechtvaardig jureren. Be an original!
“Sometimes words fail. A baseball bat doesn’t.”
“Geluk zit in een klein broekje.”
“Wine and roses? Get on with it!”
“Liefde is de boodschap. Maar wie doet de boodschappen?”
“They asked for a professional. They got sloppy seconds.”
Zoals jullie zien, wordt gevraagd om drie Engelse en twee Nederlandse filmtitels. Beperk je vooral niet met betrekking tot het genre. Ik ben zeer benieuwd naar waar jullie mij mee gaan verblijden. Scherp je tanden, maar vooral je pen. Let the games begin!
Een voorbeeld? De Nederlandse kaskraker Het Bombardement had als tagline “Geen oorlog kan liefde bedwingen”. Bent u daar nog of bent u in versnelde pas op weg naar het toilet? Zet daar maar eens de tagline van een echte blockbuster, Armageddon , tegenover: “Earth. It was fun while it lasted.” Klinkt beter, toch?
Humor in taglines doet het altijd goed. Sommige slogans slaan de spijker op de kop. Wat te denken van de briljante zin “Love is in the hair” als onderschrift bij There’s something about Mary ? Shaun of the Dead werd ook zeer origineel aangeprezen: “A romantic comedy. With Zombies.” Leuk, nietwaar? Of de grappigste tagline ooit: “Escape or die frying” ( Chicken Run ).
Hieruit blijkt eens te meer, het schrijven van een pakkende tagline is een vak apart. Een vak waarin ik me graag zou willen onderscheiden. Spelen met taal. Woordspelingen van hoog niveau. Heerlijk lijkt me dat. Wakker worden, zo rond het middaguur. En dan na een heerlijke brunch met verse jus en een perfect gekookt eitje aan de slag. Two taglines a day keep the doctor away! En waarom niet meteen de daad bij het woord voegen en de heren regisseurs een paar zinnen cadeau doen uit eigen beleving? Slaap , de nieuwe horrorfilm van Dick Maas. Tagline: “Verwekkend!” Meteen gevolgd door de komische Engelse film Boiled Egg , door mij wervend omschreven als: “Small Time Cooks”.
Graag nodig ik mijn lezers uit om te participeren. Ja, je leest het goed. Ik daag jullie uit om interactief met mij aan de slag te gaan. “Alles leuk en aardig, maar valt er wat te winnen?” Wees niet bang, ook daar wordt voor gezorgd. Ik stel drie films uit eigen collectie beschikbaar voor degenen die de beste filmtitels verzinnen bij de door mij aangereikte taglines. Kortom, aan de slag jullie! Hieronder staan de vijf taglines waar jullie je tanden op stuk kunnen/mogen bijten. Ik ben reuze benieuwd wat er uit de koker komt rollen. De top drie krijgt een film thuis gestuurd, eigenhandig en op zeer zorgvuldige wijze door uw columnist uitgekozen. Zijn jullie er klaar voor? Vooral ‘buiten de doos denken’ zal in ruime mate gewaardeerd worden. Ik zal streng, maar zeer rechtvaardig jureren. Be an original!
“Sometimes words fail. A baseball bat doesn’t.”
“Geluk zit in een klein broekje.”
“Wine and roses? Get on with it!”
“Liefde is de boodschap. Maar wie doet de boodschappen?”
“They asked for a professional. They got sloppy seconds.”
Zoals jullie zien, wordt gevraagd om drie Engelse en twee Nederlandse filmtitels. Beperk je vooral niet met betrekking tot het genre. Ik ben zeer benieuwd naar waar jullie mij mee gaan verblijden. Scherp je tanden, maar vooral je pen. Let the games begin!