Peter Koelewijn heeft twee grote entertainmentpassies: games en fil Van welke hij meer houdt, weet hij zelf niet eens. Zijn passie weerhoudt hem er niet van het filmmedium in zijn columns af en toe een opvoedkundige tik te geven.
Door al het Star Wars-gerelateerde nieuws zou je bijna vergeten dat J.J. Abrams nog meer geekmarkten wil aanboren in de toekomst. Hij gaat namelijk de samenwerking met gamestudio Valve aan om films van hun populaire franchises te maken.
Het nieuws werd bekendgemaakt tijdens de D.I.C.E. summit, een bijeenkomst waar allerlei mensen uit de gamesindustrie bij elkaar komen voor seminars en andere BTW-aftrekbare dingen. J.J. Abrams en Valve’s oprichter Gabe Newell, mochten D.I.C.E. openen met hun presentatie en het bleek dat de twee grote namen elkaar niet voor het eerst zagen. Er wordt nu officieel gezocht naar mogelijkheden voor Abrams’ Bad Robot Productions en Valve om samen te werken !
Nu is Abrams altijd heet nieuws, maar voor non-gamers is dit een nog veel grotere ontwikkeling. Onlangs vond het Britse gamesmagazine Edge het nodig om de 50 beste gamestudio’s van dit moment in kaart te brengen. Uiteraard was er veel kritiek op hun keuzes, maar de minst verworpen studio was Valve… op nummer 1!
Het wordt des te gekker als je nagaat dat de gamestudio nog maar sporadisch iets zelf uitbrengt. Hun populariteit komt nu vooral van Steam, een downloadwinkel voor PC-games die zeer flexibele prijzen hanteert. Binnenin de site hanteren ze ook een podium waar kleine studio’s hun games kunnen promoten. Wie genoeg stemmen vergaart, krijgt een plekje in de Steam catalogus en automatisch tonnen aandacht.
Een voorvechter van de indie- en PC-scene dus. Maar het begon allemaal met hun eigen games en daar zal Abrams vast als eerste kijken voor de fil Half-Life startte Valve’s zegetocht en deed het schietgenre op zijn grondvesten schudden. Het verhaal op zich klinkt redelijk standaard: een wetenschapper in een geheime Amerikaanse onderzoeksbasis, opent per ongeluk een rift naar een andere wereld waardoor verschillende aliens – goed en slecht – de basis overspoelen. De manier hoe Valve echter het verhaal combineerde met interactieve game mechanics wordt nog steeds nagedaan in huidige schietspellen.
J.J. Abrams zou er een interessant film van kunnen maken, met een toon die het beste kan balanceren tussen District 9 en Men in Black . Maar er zitten net als bij alle games haken en ogen aan een overgang. Valve’s Half-Life wereld fascineert gamers nog steeds omdat het zoveel onbeantwoorde vragen kent. Oké, dat is tevens een van Abrams bekendste kenmerken (naast lens flares), maar redelijk belangrijke plotpunten kennen nog steeds geen antwoord. Zoals door wie de overheid in deze futuristische wereld geleid wordt. In zekere zin bracht Half-Life 2 alleen maar meer vragen naar de tafel, en Gabe Newell houdt al jaren z’n mond dicht over een nieuw deel. Tot slot, hoofdpersoon Gordon Freeman zegt geen woord in de games… dat kan natuurlijk niet.
Een andere kanshebber voor ‘J.J. Abrams-ficatie’ is Portal . De serie is een spin-off op Half-Life en laat je een testpersoon in een ander soort trainingsfaciliteit spelen. Een A.I. genaamd GLaDOS geeft je een portalgun, waarmee je tussen twee verschillend gekleurde portalen kan transporteren. Met deze kracht tot je beschikking moet je steeds moeilijker wordende puzzelkamers overleven. De clue is uiteindelijk dat de faciliteit niet door mensen maar de zelfbewust geworden A.I. gerund wordt. Verhaaltechnisch een geweldige game, maar hoe moet je hier een film uit maken?
Het kan natuurlijk ook altijd dat beide bedrijven iets totaal nieuws ontwikkelen. De samenwerking is nog zeer pril maar wordt nu al op de voet gevolgd door hele bevolkingsgroepen. J.J. Abrams gaat het druk krijgen de komende jaren, laten we hopen dat het niet aan de eindproducten te zien is.