Ruud Stift houdt van taal in al haar verschijnings-vormen (boek, tv, film, muziek). Met als tweede passie voetbal (DHL veteranen 1) wil hij ook nog weleens tegen een paar schenen schoppen.
De meest belangrijke prijzenoorlog in de filmwereld, de uitreiking van de Oscars, hebben we al even achter de rug. Maar de discussie over de juistheid van bepaalde toekenningen ( Birdman vs. Boyhood ) en de gloedvolle speech van beste bijrolactrice Patricia Arquette (“Equal pay and rights for women in the United States!”) resoneert nog na. En terecht! Want waarom, zo werd laatst duidelijk via een gelekt bericht, kregen de mannelijke hoofdrolspelers in American Hustle meer betaald dan de dames?
Dat brengt mij meteen op de prijzen die Nederlandse films kunnen winnen. Natuurlijk, we kennen allemaal de Gouden Kalveren die elk jaar op het Filmfestival in Utrecht uitgereikt worden. Maar er zijn voor films en aanverwanten in Nederland nog veel meer prijzen te winnen. Als echte onderzoeks(film)journalist heb ik deze even voor u op een rijtje gezet. Je hebt de Filmprijs van de stad Utrecht, de prijs van de Nederlandse Filmkritiek, de Tuschinski Award, de Dioraphte Award (?), de FPN Producenten Award en de MovieZone NFF Award.
Dan gaan we over naar de meer aansprekende prijzen. Een documentaire die minimaal 10.000 bezoekers weet te trekken, wordt bekroond met een ‘kristallen film’. Een film die minimaal 100.000 bezoekers trekt, krijgt een ‘gouden film’ als beloning ( was eerst 75.000, maar vanwege doorslaand succes werd dit later een beetje opgerekt...). De ‘platina film’ wordt uitgereikt bij een aantal van minimaal 400.000 bezoekers (was eerst 200.000, maar ook dit bleek in de papieren te lopen, dus…) en het pronkstuk, de ‘diamanten film’, komt boven de open haard te hangen bij bezoekersaantallen die de 1.000.000 overschrijden.
De eerste Gouden Film viel ten deel aan Ik Ook Van Jou in 2001. De eerste Platina Films werden toegekend aan Nynke , The Discovery of Heaven en Costa! U ziet, in die tijd, bijna vijftien jaar geleden, viel er over smaak al niet te twisten. De Diamanten Film is pas in 2007 in het leven geroepen. De eerste twee films die de magische grens van één miljoen bezoekers haalden, waren Zwartboek en Alles Is Liefde (2007). In 2010 was Komt een vrouw bij de dokter de gelukkige. Een jaar later opgevolgd door New Kids Turbo en Gooische Vrouwen . De laatste ‘miljonair’ die met diamant werd omhangen was Gooische Vrouwen II (2014). Carice van Houten is vertegenwoordigd in drie van de zes diamantjes, dus zij staat borg voor veel bezoekers. Net als Linda de Mol natuurlijk, maar dan komen we weer terecht op het gebied van smaak. Daar valt wat mij betreft in dit onderhavige geval in ruime mate over te twisten!
Terwijl de Jumbo en de Appie elkaar ook weer eens met een prijzenoorlog om de oren slaan, vraag ik me af of een nieuw fenomeen, de eerste Dutch Comic Con (zaterdag 28 en zondag 29 maart in de Utrechtse Jaarbeurs) ook in de prijzen zal vallen. Drie keer kristal moet hier toch zeker gaan lukken? Zo niet, dan ligt hier een mooie uitdaging voor een documentairemaker. Aan mij zal het niet liggen. Ik heb mijn speciale Marvel Comics onderbroek gestreken en wel al klaar liggen.