Een aanzienlijk deel van het Nederlandse publiek consumeert wel eens een film op illegale wijze. Gelukkig komt daar met de website Film.nl, een platform dat geïnitieerd is door Filmdistributeurs Nederland (FDN), een einde aan, want het zal vanaf nu makkelijker dan ooit zijn om op legale wijze films te consumeren. Zoiets moet Jaap Bruijnen, directeur van het FDN, gedacht hebben bij het opzetten en lanceren van deze nieuwe webportaal. Dat het illegaal downloaden en kijken van films tot het verleden behoort is natuurlijk te goed om waar te zijn en het is heel goed te verklaren waarom een simpele webportaal als Film.nl niet de juiste oplossing is.
Het filmaanbod in Nederland is gigantisch en wordt onder meer vertegenwoordigd door abonnementsdiensten als Netflix, Videoland, Ziggo en ook Amazon heeft zich voorzichtig in de markt laten zien. Daarnaast zijn er ook ‘pay-per-view’ kanalen aanwezig als Pathe Thuis, MUBI en Apple die allemaal stuk voor stuk duizenden films aanbieden. Je ziet als klant door de bomen het bos niet meer. Een probleem dat middels de lancering van Film.nl bij de klant neer wordt gelegd. Het zou voor de klant veel overzichtelijker zijn als minder partijen zich op de markt zouden begeven. Afijn, de markt zit immers zo in elkaar en Film.nl probeert een goed overzicht te bieden, maar slaagt hier maar half in. De database is in sommige gevallen incompleet, achterhaald, er ontbreken deep links en de treffers bevatten bovendien ook retail aanbieders als Bol.com, MediaMarkt en ECI in het systeem. Voor een neutraal platform als Film.nl lijkt me dat dit gratis reclame is voor bepaalde partijen en dus is hier sprake van oneerlijke concurrentie. Dit omdat andere kleinere retailaanbieders ontbreken.
Waar de bedenkers van Film.nl helemaal aan voorbij gaan is dat er in Nederland een ‘illegale consumeer’ cultuur heerst, die ontstaan is door de langzame reactie op technologische ontwikkelingen en trends van en door de film- en muziekindustrie. Consumenten zijn zich nog te weinig bewust dat het illegaal consumeren van media zogezegd ‘niet ok’ is. Als je als consument jarenlang niet voor die consumptie betaalt hebt, is het moeilijk om te bewerkstelligen dat dit van het een op andere moment opeens wel moet gebeuren. Het lukt Spotify redelijk om consumenten middels een ‘all you can listen’-abonnement muziek op een legale manier digitaal te exploiteren, maar de filmwereld is net een ander beestje.
In die industrie werkt een variant op het ‘all you can listen’-abonnement gewoonweg niet, omdat films eerst in de bioscoop verschijnen alvorens ze in de winkels en de digitale videotheek terecht komen. Daarnaast kopen TV-zenders ook filmrechten op om deze uit te kunnen zenden. Het veelgehoorde argument dat diensten als Netflix en Videoland niet voldoende ‘leuke’ of ‘goede’ content aanbieden is natuurlijk de grootste onzin, maar het is wel een repliek die je vaak hoort als je vraagt waarom de consument films illegaal downloaden en niet voor de legale weg kiezen. Het FDN en de Nederlandse filmindustrie dient zich op haar publiek te richten. Ze dienen ervoor te zorgen dat deze consumenten in gaan zien dat het illegaal consumeren van films ‘not done’ is, in plaats van een matige webportal als Film.nl aan te leveren en te denken dat daarmee de kous af is. De consument wordt gigantisch onderschat en dergelijk platform als Film.nl komt toch een beetje betuttelend over. Als klap op de vuurpijl is Film.nl helemaal een jammerlijk gefaald expirement, omdat er al iets soortgelijks bestaat dat wel goed werkt, namelijk: Justwatch.com.