Martijn Konings is een 33-jarig jongetje, semi-nerd, parttime superheld en verzamelaar plus liefhebber van goede fil In de breedste zin van het woord. En over dat alles mag hij graag verhaaltjes schrijven.
Vorige week ben ik naar geweest. En jullie ook allemaal, neem ik aan, want je zit tenslotte op een website over films en als je nog niet gezien hebt ben je geen filmliefhebber en heb je hier geen reet te zoeken. Anyway… Naar geweest dus. De verwachtingen waren natuurlijk erg hoog, want hij krijgt waanzinnig lovende kritieken, heeft overal uitverkochte zalen en is bovendien de hoogste nieuwe binnenkomer in de IMDb top 250. Dan MOET het wel een goede film zijn. Toch?
Ja hoor, hij was goed. Erg goed. Goed verhaal, sterke personages, vernuftige opbouw, goede acteurs, prachtige special effects en een bloedstollende slotscène. Inderdaad een dijk van een film. Maar om nou te zeggen dat het terecht is dat hij op nummer 3 binnenkomt in de IMDb Top 250? Om nou te zeggen dat hij beter is dan Pulp Fiction, Schindler’s List en het net zo kakelverse Toy Story 3 ? Dat waag ik te betwijfelen.
Ik vraag me wel eens af wat de waarde is van zo’n IMDb Top 250. Allemaal best leuk en aardig hoor, maar op zich heb ik niet zoveel met dat soort lijstjes. Ze zijn hooguit handig om het cinematografische kaf van het koren te scheiden; als ik in de winkel met een onbekende film in mijn handen sta, zwengel ik graag even de IMDb-app op mijn telefoon aan om te kijken wat voor cijfer hij krijgt. Gewoon, omdat ik dan een klein beetje een indicatie van het niveau heb. Maar daar houdt het ook wel een beetje mee op, voor mij persoonlijk.
Natuurlijk ben ik het er mee eens dat films als The Godfather, Pulp Fiction en One Flew Over The Cuckoo’s Nest tot de beste films aller tijden horen. Maar waarom staan zij allemaal wèl in de Top 10 en al die andere prachtige films niet? Zo vind ik Back To The Future (nr. 74) een film van absolute wereldklasse. Beste avonturenfilm ooit gemaakt, beter dan alle Indiana Jones -delen (hoogste positie: nr. 22), en heel misschien toch ook wel beter dan Star Wars Episode IV (nr. 14). Maar die had op zijn beurt weer de meest revolutionaire special effects èn de beste merchandise-machine ooit, dus waarom is dàt niet de beste film aller tijden? Into The Wild vind ik een schitterende film met, naar mijn mening, de allermooiste soundtrack aller tijden. Ik heb hem al minstens 100 keer beluisterd, en die stem van Eddie Vedder gaat me nooit vervelen. Staat op nummer 142 op de lijst. Geef mij een willekeurige film met Seth Rogen of Adam Sandler erin en ik pis in mijn broek van het lachen. Is dat dan geen goede maatstaf voor ‘de beste film ooit’? ‘Cultklassieker’ Le Fabuleux Destin d’Amélie Poulin (nr. 27). Mooiste cinematografische werk wat ik ooit gezien heb. Kleur, temperatuur, passie en romantiek, die film klopt gewoon. Fuck it, zelfs Clerks II staat hoog in mijn lijstje, al was het alleen maar om de legendarische zin ‘There’s only one return, and it ain’t of the King. It’s of the Jedi’. Weten jullie meteen hoe ik over de Lord of the Rings -trilogie denk.
En dan de nummer 1 uit de IMDb Top 250: The Shawshank Redemption . Hij was onlangs weer op tv. Dat zou de aller, aller, ALLERbeste film ooit moeten zijn. Ik heb hem weer zitten kijken en ja, hij was wéér prachtig en hij was wéér ontroerend en hij was stiekem toch wéér ontgoochelend toen bleek dat meneer Dufresne ontsnapt was. Maar nee, het was wéér niet de aller, aller, ALLERbeste film ooit. Daarvoor is hij in mijn optiek niet uniek genoeg, niet verrassend genoeg en is de ‘herkijkwaarde’ absoluut niet hoog genoeg. Ik heb trouwens geen idee of ‘herkijkwaarde’ wel een goed Nederlands woord is, maar ach. Als jullie Inception kunnen volgen, begrijpen jullie ook vast wel wat ik hiermee bedoel.
Voor al mijn argumenten waarom een film juist wel of niet goed is, heeft er iemand van jullie vast wel een tegenargument. En weet je wat? Je hebt nog gelijk ook. Wat voor mij een reden is om een film mooi te vinden is dat voor iemand anders misschien helemaal niet. En andersom. Er zijn mensen die Bridget Jones’ Diary de beste film ooit vinden. Prima. Ik sprak laatst iemand die gruwelde van Amélie . Kan ik me voorstellen. Ik ken volwassen mensen (of volwassen… meerderjarig, in ieder geval) die Back To The Future geen reet aan vinden. Waarschijnlijk omdat ze niet eens geboren waren toen hij uitkwam, maar toch. Die mensen zijn er ook. En dat is allemaal prima. Want de aller, aller ALLERbeste film ooit is nog niet gemaakt. En ik hoop ook stiekem dat hij nooit gemaakt gaat worden. Want er is niks leuker dan die eeuwige en vooral zinloze discussies over of die ene nieuwe film nu wel of niet fantastisch was. En zeg nou zelf: Waar zouden we het anders over moeten hebben, bij de koffieautomaat op het werk? Over de slechte economie? Over het kabinet? Of gewoon over werk? Alsjeblieft zeg…