Peter: Amsterdam moet niets van Woody Allen

Columns
door Admin
maandag, 06 augustus 2012 om 8:00
woody allen

Woody Allen is nog lang niet klaar met zijn films die zich in Europese hoofdsteden afspelen, de volgende zou weleens in Amsterdam kunnen zijn. Of toch niet?

Peter de Jonge plunderde op jonge leeftijd wekelijks de videotheek leeg en kwam thuis met de meest slechte actiefilms, uitgekozen met goedkeuring van zijn vader. Diezelfde vader viel ooit ‘s avonds op de bank in slaap, waardoor Peter op negenjarige leeftijd al te zien kreeg. Sindsdien is zijn filmsmaak, naar eigen zeggen, sterk verbeterd.

peter de jonge foto

Eind deze maand komtTo Rome with Loveuit, de nieuwe film van Woody Allen. Ook deze film vindt plaats in een Europese hoofdstad en Allen lijkt nog lang niet klaar te zijn met zijn trip door Europa. In 2005 was hij in Londen voorMatch Point, vervolgens deed hij Barcelona aan inVicky Cristina Barcelona(2008) en leek hij tegen de tijd dat hij in Parijs aankwam voorMidnight in Paris(2011) weer helemaal in vorm. De film bracht bovendien aardig wat geld in de la, zo’n 56 miljoen dollar, voor een relatief klein budget van 17 miljoen dollar. Nu komtTo Rome With Love uit, een film die mede door Rome is gefinancierd en in zijn openingsweekend in Italië al 3,6 miljoen dollar opbracht. Zijn films die zich in Europese steden afspelen doen het dus goed bij het publiek en nu blijkt dat Allen al een nieuwe stad voor ogen heeft als het toneel voor een film in Europa. Welke stad mag Woody Allen dit keer verwelkomen? Amsterdam!

Maar helaas, Amsterdam moet Woody Allen niet . Woody’s eis dat Amsterdam hem 18 miljoen dollar (omgerekend ruim 14 miljoen euro) schenkt voor de film schoot bij burgemeester Eberhard van der Laan in het verkeerde keelgat. Het zijn immers tijden van bezuinigingen en een investering van bijna 15 miljoen euro tijdens de crisis is volgens hem daarom onverantwoord. Bovendien mag 18 miljoen dollar voor Amerikaanse standaarden dan weinig geld zijn, voor Nederland is dat heel wat. Zo kostte de duurste Nederlandse film ooit,Zwartboek (2006), tien miljoen euro. Genoeg redenen dus voor de burgemeester van Amsterdam om Woody Allen met de staart tussen zijn benen terug naar New York te sturen.

Alhoewel van der Laan zeker een aantal goede argumenten aanhaalt, zijn er genoeg tegenargumenten te bedenken om Allen zijn zak met geld te gunnen. Allereerst de zorg om de financiën;Match Point,Vicky Cristina Barcelona,Midnight in Paris, ze brachten allemaal meer geld op dan dat het kostte om te maken, waarbij vooralMidnight in Parisveel geld opbracht. Bovendien krijg je voor dat geld de grootste sterren in je film. Dit is dan ook een argument die Woody Allen zelf aanhaalt, zo zegt hij: "Voor die achttien miljoen dollar krijgt een stad heel grote filmsterren die voor een willekeurige andere film in hun eentje zo'n bedrag vragen". Dat is zeker waar, acteurs staan te trappelen om in een Woody Allen film te spelen en doen daarom vaak gratis mee. Toch is succes niet gegarandeerd en blijft het risico bestaan dat een film flopt. Zo kostte de Woody Allen filmYou Will Meet a Tall Dark Strangerongeveer 22 miljoen dollar en heeft die niet meer dan vier miljoen opgebracht. Zoiets zou lastig goed te praten zijn voor van der Laan, maar toch lijkt de kans dat dit zou gebeuren vrij klein gezien het succes van zijn Europese fil Bovendien moeten niet alleen de financiële aspecten overwogen worden, maar ook de culturele.

We hebben het hier immers wel over Woody Allen, een legendarisch regisseur. Zoals eerder gezegd staan acteurs te trappelen om in zijn films te spelen en met goede reden.Manhattan,Annie Hall,Crimes and Misdemeanors, de beste man heeft een mooi oeuvre opgebouwd en alhoewel zijn meer recentere films lang niet zo succesvol zijn als zijn oudere films, lijkt Allen met zijn tour door Europa weer in vorm te komen.Midnight in Parisis daarbij een goed voorbeeld, aangezien deze welverdiend een Oscar won, de vierde in de carrière van Woody Allen. Een film van Woody Allen in Amsterdam zou daarom vooral een prachtig visitekaartje zijn voor Nederland, helemaal als het net alsMidnight in Pariseen geromantiseerd beeld zou tonen.

Uiteindelijk valt de beslissing om Woody Allen zijn geld niet te geven wel te begrijpen. Alhoewel er zeker grote voordelen aan hangen om Woody Allen een film te laten maken in Amsterdam, hangt er simpelweg teveel risico aan vast en is de timing met de huidige bezuinigingen nogal beroerd. Een ander goed argument dat van der Laan aanhaalt is dat als alle films van Woody Allen winst maken, dat het dan niet moeilijk zou moeten zijn om investeerders te vinden. Amsterdam zal daar blijkbaar niet één van zijn, maar hopelijk heeft Woody Allen ons nog niet afgeschreven en mogen we hem op een dag alsnog verwelkomen in onze prachtige hoofdstad.

Delen met