Peter: Hoeveel behind-the-scenes kan een film aan?

Columns
door Admin
maandag, 16 januari 2012 om 8:00
hobbit

Grote films krijgen steeds meer exclusieve trailers en behind-the-scenes footage voor de première. Hoe lang blijft dat leuk?

Peter Koelewijn heeft twee grote entertainmentpassies: games en fil Waar hij meer van houdt, weet hij zelf niet eens. Zijn passie weerhoudt hem er niet van het filmmedium in zijn columns af en toe een opvoedkundige tik te geven.

peter koelewijn

In december kregen filmfans een stortlading aan interessante trailers over zich heen. De marketingmachine van Hollywood is beginnen te draaien voor de zomer- en vroege herfstreleases! De twee trailers die ik tijdens de kerstdagen meerdere malen bestudeerd heb, zijn die vanThe HobbitenPrometheus; twee prequels op franchises die ik al jaren met veel plezier op elk entertainmentniveau volg.

Smullen geblazen dus. Tegelijkertijd viel me op hoe verschillend deze films gepromoot worden. Oké, het gaat om een sprookjesachtige fantasyfilm en een science fiction horrorfilm, dus verschil is onvermijdelijk. Maar wie een beetje het nieuws op MovieSens…uh, ik bedoel MovieScene gevolgd heeft, weet dat Ridley Scotts film al vanaf het begin gehuld was in mysterie. Pas met deze trailer werden fans gerustgesteld dat het wel degelijk eenAlien-prequel wordt, niet iets totaal anders. MetThe Hobbitkon je echter al vanaf het begin van de productie genieten van uitgebreide behind-the-scènes footage, gepresenteerd door Peter Jackson himself, en gratis beschikbaar via Facebook en Youtube.

Er zijn op het moment van schrijven vijf filmpjes ( http://www.youtube.com/user/HobbitMovies ) van ruim tien minuten en ze zijn voor zowel fans van de boeken als filmfans in het algemeen een genot om naar te kijken. Zo weet ik al dat de Gollum-scènes eerst zijn opgenomen zodat acteur Andy Serkis mee kan helpen met het verdere regiewerk, dat een deel van de productie in Engeland wordt geschoten om de hoogbejaarde acteur Christopher Lee tegemoet te komen en dat het Hobbit-dorp deze keer op exacte schaal is nagebouwd, zodat Nieuw Zeeland er voor de komende honderd jaar toeristen mee kan lokken. En dit is zomaar een greep, de beelden die erbij getoond worden zijn nog veel indrukwekkender. De schaal van het project zal elke (aspirant-)regisseur doen watertanden.

Ongeveer om de anderhalve maand komt er een nieuw filmpje uit en als gamer is deze tactiek me niet onbekend. Computergames hebben gemiddeld veel langere ontwikkeltijden en de studio’s houden hun doelgroep warm door om de haverklap nieuwe behind-the-scènes en zogenaamde featurettes uit te brengen. Ze zijn meestal erg vermakelijk en doen hun taak goed. Misschien wel té goed. Oncontroleerbare hypes hebben de reputatie van meer dan één game vernietigd en zelfs als het eindproduct zeer goed is, dan kom je altijd nog momenten in het spel tegen die je een jaar geleden een ontwikkelaar al zag spelen.

Natuurlijk zou je volledig kunnen stoppen met het speuren naar nieuws over de film/game. Jep. En natuurlijk zou je die tien kilo overgewicht met gemak binnen twee maanden eraf kunnen trainen… met genoeg wilskracht. Het vlees is zwak en daar zouden persvoorlichters wat meer rekening mee mogen houden. Een geheim delen is tenslotte veel spannender dan een krant. Wie was bijvoorbeeld die alien die je een splitseconde in de Prometheus-trailer zag? En wie gilde er tussen de shots door? Grr, ik wil het weten maar de film komt pas 30 mei uit!

Delen met