Peter Koelewijn heeft twee grote entertainmentpassies: games en fil Van welke hij meer houdt, weet hij zelf niet eens. Zijn passie weerhoudt hem er echter niet van het filmmedium in zijn columns af en toe een opvoedkundige tik te geven.
De San Diego Comic-Con is een aantal weken geleden succesvol afgesloten, zoals velen van jullie waarschijnlijk hebben gezien door de waterval aan nieuwe trailers, posters en foto’s van Amerikanen verkleed als Odin’s achterlijke neefje. Voor een filmgeek als ik was het een smulfestijn, maar het was tegelijkertijd ook helder als kristal dat Hollywood tegenwoordig de gekste fratsen uithaalt om hun favoriete doelgroep naar de bioscoop te lokken: de geek.
Nou ja, velen beweren dat Hollywood zich al op deze beruchte groep fixeert sinds George Lucas met een zekere een megahit scoorde. Maar is dat niet al bewijs genoeg dat de Amerikaanse filmbonzen eens wat meer om zich heen moeten gaan kijken? Die prent kwam uit in 1977! Het is niet zo zwartwit op het eerste gezicht, aangezien de Nederlandse bioscopen niet volgestouwd zitten met campy horrorfilms en comicverfilmen, en juist steeds meer Nederlandse producties toelaten. Maar de romantische komedies en middelmatige thrillertjes zijn er voornamelijk om de spontane bezoekers en nerveuze stelletjes een veilige haven te geven. Mooi meegenomen in de kas maar het zijn die diehard kereltjes die over de canon van praten alsof het de eerste drie boeken van de Bijbel zijn, waar Hollywood de winstschema’s op berekent. En zoals ik al laat doorschemeren, is deze doelgroep niet makkelijk tevreden te stellen.
Sterker nog, geeks zijn, denk ik, een van de moeilijkste groepen die een filmstudio kan kiezen. Gevoed door de anonimiteit van het internet en het feit dat ze al decennia op hun wenken bediend worden, is het alles of niets wanneer hun kostbare basismateriaal in een film van anderhalf uur wordt gegoten. Recente voorbeelden van verbolgen forumdiscussies? Hier heb je ze (wel of niet deels aangedikt):
WAROM ZIET 'T PAK VAN TEH GREEN LANTERN ER ZO ORGANISCH UIT OP DE EMPIRE COVER?????? HET IS STOM EN GAY!!1 LOST INTEREST!
WAARUM ZIT JEAN CLOOD VAN DAMME NIET IN THE EKSPENDABLES? SYLVESTER BALBOA IS EEN GELDWOLF!!!!!1EEN
Grote kans dat de films alsnog grote successen worden, maar ik blijf erbij dat geeks niet de charmantste noch de meest lucratieve cashcow is voor een miljardenindustrie die een veel bredere doelgroep kan en moet kiezen. Het gaat namelijk niet bepaald goed met de Amerikaanse filmscene, die net als de rest van het land hard getroffen is door het financiële weer van de laatste jaren. Toegegeven, geeks zijn sneller geneigd naar de bios te gaan omdat ze de waarde van een goed beeld en dito geluidsinstallatie weten te waarderen. Maar dat is het dan ook wel, en wat blijft er nog aan comic-hoogtepunten over als strak s The Avengers en Christopher Nolans Batman 3 voorbij zijn geraasd?
Voor wat het waard is, hier een paar ideeën. Amerika kent diverse minderheden die eigenlijk allang geen minderheden meer zijn. Waarom worden er niet meer 'serieuze' films omtrent gekleurde Amerikanen gemaakt, in plaats van de jaarlijkse Mexicaans georiënteerde film of donkere komedie? Tweede idee; meer films voor vrouwen, en de eerste dame die Twilight of Sex and the City noemt: Dankjewel voor het duidelijk maken dat jullie heel, HEEL erg hard toe zijn aan kwaliteitsfilms speciaal voor jullie gemaakt.