10 Items or Less - dvd recensie

Dvd & blu-ray
dinsdag, 14 april 2009 om 11:16
10items1
In 10 Items Or Less volgen we een acteur die in een kleine supermarkt onderzoek komt doen voor een film. Vervolgens komt hij in contact met een van de caissières en er ontstaat een vriendschappelijke band, die eigenlijk niet kan bestaan.
Aan het begin van de film zien we een acteur, gespeeld door Morgan Freeman, die op weg is naar een kleine supermarkt voor research. Research voor een rol die hij mogelijk wil aannemen, waar hij een winkelmanager zal spelen in een onafhankelijk filmproject. Wanneer hij na lang zoeken aankomt bij de bedoelde winkel raakt hij in de ban van een van de caissières in de winkel; Scarlet, gespeeld door Paz Vega. Scarlet zit eigenlijk vast op een dood spoor achter de snelkassa, waar maximaal tien artikelen toegestaan zijn. Al snel raakt Freeman geïntrigeerd door de wijze waarop zij aan te werk gaat en hoe ze zich staande houdt in haar wereldje.
10items1
Freeman’s personage is vooral een observator. Hij weet details en patronen te herkennen in menselijk gedrag en dit te benoemen. Hierin ligt voor hem dan ook de bewondering die hij ziet in Scarlet. Hij ziet hoe zij in staat is om zonder moeite harder te werken als alle anderen om zich heen en voelt dat ze inderdaad vast zit op die kassa. Het leven van Scarlet ligt eigenlijk in stukken. Ze werkt in een aftandse supermarkt waar haar ex-man de manager is. Die het ook nog heeft aangelegd me een van haar collega caissières. En officieel is het nog niet haar ex-man, want ze heeft geen geld om de scheiding rond te maken. Wat haar betreft moet het toch echt anders. Vandaar ook dat ze besluit om naar een kantoorbaan te solliciteren. Maar eerst heeft ze nog een nieuwsgierige acteur die haar met vragen bestookt.
Eenmans hulpgroep
Nadat Freeman een paar uur door heeft gebracht in de supermarkt, komt zijn rit niet opdagen en zit hij ogenschijnlijk vast. Scarlet heeft te veel geweten om er vandoor te gaan en besluit om hem mee te nemen. Zodat ze hem later die dag af kan zetten. Ze moet zelf nog wel een aantal andere zaken afhandelen. Vanaf dit moment komt de film echt op stoom. We volgen dan hoe Scarlet probeert om haar kapotte leven op de rails te zetten, met ondersteuning en aanmoediging van haar reisgenoot Freeman.
10items2
Van korte duur
Eerst moet ze haar bijna ex-man confronteren, om zo wat achterstallig geld los te krijgen. Daarna wordt het tijd om zichzelf klaar te maken voor het sollicitatiegesprek dat haar leven moet veranderen. Vooral hier krijgt de verhouding tussen haar en de acteur een bijzondere toon. Hij besteedt veel tijd om op haar in te praten om zich te richten op de positieve dingen uit haar leven. Ook helpt hij haar om haar sollicitatie voor te bereiden. Zo weet de zorgzame acteur haar voor zich te winnen. Uiteindelijk is hun vriendschap een kort leven beschoren. Beiden weten dit, maar vooral Scarlet wil dit pas laat ook echt erkennen.
10 Items Or Less is een boeiend verhaal over een vriendschap die ontstaat, opbloeit en afgekapt wordt in de spanne van een halve dag. De chemie tussen Vega en Freeman is onmiskenbaar en houdt de film overeind. De volledige overgave waarmee Freeman’s personage aandacht geeft aan anderen is aandoenlijk en het is dan ook moeilijk om deze man niet te adoreren.
halfster
grijsster
halfster