Is een elite kostschool nu echt de beste voorbereiding op een succesvolle maatschappelijke carrière?
Waar kijken schoolgaande tieners tegenwoordig naar op Internet? Het is doorspekt van de meest uiteenlopende beelden. Ons hoofdpersonage Robert kijkt bijvoorbeeld achtereenvolgens naar een vrolijk lachende baby, een kat die zich uitleeft op de piano en steeds gruwelijkere beelden, om te eindigen bij porno. Gewelddadige porno wel te verstaan, en wat daaraan nog het meest schokkend is... Robert masturbeert op die beelden.
Robert en zijn schoolgenoten zijn eigenlijk vrij doorsnee tieners, maar de kostschool waar ze op zitten, is weer wat minder doorsnee, althans, niet voor ons Europeanen die het anders gewend zijn. In een van de lessen die ze krijgen, krijgt Robert de opdracht om samen met een klasgenote Amy videobeelden te schieten van de school. Hij doet dat ook met overgave en gaat op diverse plekken filmen, tot hij op een dag de populaire zusjes Talbot door een deur ziet komen vallen, schreeuwend en onder het bloed. Robert, die precies op die plek nog aan het filmen was, laat de camera in de gang staan, gaat bij de zusjes kijken en filmt hiermee per toeval het hele voorval.
De hele school is in shock als blijkt dat beide zusjes Talbot zijn overleden, maar de directeur van de school kan eigenlijk alleen maar denken aan de goede naam van de school. Hij vraag Robert om een film te maken, als herinnering aan de zusjes Talbot. Alleen maakt Robert daar niet de snotterfilm van, die de directeur had gehoopt.
Antonio Campos
De regisseur Antonio Campos is nog een bijzonder jonge kerel. Met zijn 27 jaar heeft hij al 4 films op zijn naam staan. En dat mag toch verdienstelijk worden genoemd. Met Afterschool laat Campos zien, dat hij goed heeft gekeken naar grote filmmakers die hem voorgingen, zoals een Haneke en een Van Sant. Hij staat echter nog niet op dat niveau. Gedurende de film laat Campos zien dat hij wel de kritische toon durft te geven, maar nog niet de finesse bezit die er voor zorgt dat wij, de kijkers, ook gefascineerd blijven kijken. Afterschool ontbreekt het net aan dat beetje extra visuele kracht, wat de film had kunnen verheffen naar de status van een film als Elephant .
De regisseur Antonio Campos is nog een bijzonder jonge kerel. Met zijn 27 jaar heeft hij al 4 films op zijn naam staan. En dat mag toch verdienstelijk worden genoemd. Met Afterschool laat Campos zien, dat hij goed heeft gekeken naar grote filmmakers die hem voorgingen, zoals een Haneke en een Van Sant. Hij staat echter nog niet op dat niveau. Gedurende de film laat Campos zien dat hij wel de kritische toon durft te geven, maar nog niet de finesse bezit die er voor zorgt dat wij, de kijkers, ook gefascineerd blijven kijken. Afterschool ontbreekt het net aan dat beetje extra visuele kracht, wat de film had kunnen verheffen naar de status van een film als Elephant .
Cast
Ezra Miller speelt in deze film de hoofdrol, die van de jonge, lichtelijk contactgestoorde Robert. Hij speelt die rol bijzonder overtuigend en luidt daarmee het begin in van zijn acteercarrière. Miller beschikt over een verscheidenheid aan gezichtsuitdrukkingen en verplaatst zich ogenschijnlijk moeiteloos in de wat vreemde Robert. Het is ook meteen de belangrijkste rol in de film. In principe zijn alle andere rollen in dit verhaal bijzaak en dat maakt de rol van Ezra des te knapper.
Ezra Miller speelt in deze film de hoofdrol, die van de jonge, lichtelijk contactgestoorde Robert. Hij speelt die rol bijzonder overtuigend en luidt daarmee het begin in van zijn acteercarrière. Miller beschikt over een verscheidenheid aan gezichtsuitdrukkingen en verplaatst zich ogenschijnlijk moeiteloos in de wat vreemde Robert. Het is ook meteen de belangrijkste rol in de film. In principe zijn alle andere rollen in dit verhaal bijzaak en dat maakt de rol van Ezra des te knapper.
Extra's
Deze dvd bevat geen extra's.
Deze dvd bevat geen extra's.
Conclusie
Afterschool is een krachtig portret van Amerikaanse kostscholen en de kracht van Internet en films als medium. Het laat zien dat de makers van een simpel filmpje, op YouTube, groot kunnen worden, en geeft daarnaast een flinke trap tegen het fundament van de Amerikaanse boarding schools (kostscholen). De film is erg langzaam van tempo, en daarmee zeker niet voor iedereen geschikt. Tevens mist Campos helaas nog wat fijne kneepjes van het vak, die deze film pakkender hadden kunnen maken. Hierdoor is Afterschool nu vooral een zwaar drama, wat zijn uitwerking een tikkeltje mist.
Afterschool is een krachtig portret van Amerikaanse kostscholen en de kracht van Internet en films als medium. Het laat zien dat de makers van een simpel filmpje, op YouTube, groot kunnen worden, en geeft daarnaast een flinke trap tegen het fundament van de Amerikaanse boarding schools (kostscholen). De film is erg langzaam van tempo, en daarmee zeker niet voor iedereen geschikt. Tevens mist Campos helaas nog wat fijne kneepjes van het vak, die deze film pakkender hadden kunnen maken. Hierdoor is Afterschool nu vooral een zwaar drama, wat zijn uitwerking een tikkeltje mist.