Forbidden Fruit - dvd recensie

Dvd & blu-ray
vrijdag, 26 maart 2010 om 15:22
forbidden fruit 1
Fins coming of age drama over twee meisjes uit een streng gelovige christelijke gemeenschap en de verleidingen in de 'echte' wereld.
Er wordt prachtige cinema gemaakt in Scandinavië, met name in Denemarken en Zweden. Dat ook Finland heel wat moois heeft te bieden, blijkt uit titels zoals The Man Without a Past, Lights in the Dusk , Frozen Land , Twisted Roots en de fantastische Star Trek parodie/hommage Star Wrech: In the Pirkinning . Forbidden Fruit is helaas geen verrijking voor de Finse Cinema.
forbidden fruit 1
Verleidingen
Maria en Raakel zijn hartsvriendinnen en beiden woonachtig in een streng christelijke commune. Beiden hebben de leeftijd van 18 jaar bereikt, een leeftijd die naast afhankelijkheid ook verantwoordelijkheid inhoudt. Maria staat een huwelijk te wachten. Ze besluit in de zomer de echte wereld te ontdekken, voor dat ze zich definitief bindt aan man èn geloof. Raakel wordt door de lokale geestelijk leiders achter Maria aan gestuurd, om haar zo te behoeden voor allerlei verleidingen en mogelijke afdwalingen van het goede pad. Uitgaan, drank, jongens, sex.. beide meisjes maken het allemaal mee. De losbandige Maria is het tegenovergestelde van Raakel, die haar geloof weet te behouden en te respecteren. Zullen de verleidingen van de harde, echte wereld het winnen van geloof en van wie dan precies?
Saai
Regisseur Dome Karukosi maakt met Forbidden Fruit een kloppende film, maar jammer genoeg tergend saai en langzaam. En voorspelbaar. Het verhaal van jongeren (in dit geval van twee meisjes) die zichzelf ontwikkelen en de wereld leren kennen, is om te beginnen een verhaal dat al vele malen eerder is verteld. Het verhaal ontbreekt het aan ook maar iets van spanning. De dreiging van de uiterst strenggelovige commune is nergens voelbaar of echt dreigend. Tijdens sleutelscènes waarin de meisjes in wezenlijk gevaar zijn in de boze echte wereld, spat dat nergens van het doek. Humor is er niet, ondanks een paar halfbakken pogingen de film luchtiger te maken. Want de thema's die in film worden aangesneden zijn eigenlijk vrij zwaar en heftig. Het ontgaat je echter compleet, omdat de film je niet raakt. Nu zou een groep kundige acteurs deze film nog kunnen redden maar helaas zijn zij niet kundig genoeg. De personages zijn vlak, waardoor je nauwelijks sympathie voor hen kunt opbrengen. De muziek is van een zweverige aard, maar faalt erin de film ten goede te komen. Het mag allemaal maar niet baten. Wanneer een film zich zo inspiratieloos ontluikt als deze, maakt het je nog maar weinig uit wàt er precies verder met wíe gebeurt en of de film goed afloopt of niet. Nee, dan is vooral het belangrijkste dàt die afloopt.
Deze dvd bevat slechts enkele trailers.
forbidden fruit 2
Forbidden Fruit
is een film die je beter links kunt laten liggen. Hij is saai, langzaam en voorspelbaar; de personages blijven vlak en zijn niet in staat je te raken. In plaats daarvan raadt ik je aan om Fucking Amal te gaan kijken, of je Forbidden Fruit nu al gezien hebt of niet. Dan valt helemaal op hoe nietszeggend deze Forbidden Fruit als film is.
gelester
gelester
grijsster