Great Kills Road - dvd recensie

Dvd & blu-ray
maandag, 15 november 2010 om 21:55
great kills road 3
Maas de Boer is in New York op zoek naar zijn ex-vrouw om haar iets belangrijks te vertellen. De stad is immens groot en hij heeft geen idee waar ze woont.
Maas de Boer (Marcel Faber) is stil. Stil in het chaotische en luidruchtige New York. Met een oude ansichtkaart op zak is hij op zoek naar zijn ex-vrouw Sarah (Jillian Crane), die tevens de moeder van zijn zwaar gehandicapte zoon Jonan is. Sarah heeft hen een lange tijd geleden verlaten; ze vertrok zonder iets te zeggen. Nu Maas een belangrijke boodschap voor Sarah heeft, kan hij wel het fatsoen opbrengen om haar hiervan persoonlijk op de hoogte te stellen. Er is echter een klein probleem:;Maas heeft geen idee waar Sarah woont. Tijdens zijn zoektocht door de metropool ontmoet hij onverschilligheid en eenzaamheid en de enige die hem gezelschap houdt is de verlepte knuffel van zijn zoon. Omdat hij steeds minder hoop krijgt Sarah te zullen vinden, huurt hij geheel op Amerikaanse wijze een privédetective in. Deze weet na enkele dagen te vertellen waar Sarah’s vader woont. Dit is het moment dat hem hoopvol maar ook bang maakt, want de kans dat hij Sarah gaat weerzien wordt steeds groter.
great kills road 1
Starbucks
Great Kills Road moest het, zoals vele Nederlandse producties, rooien met weinig geld. Regisseur Tjebbo Penning, acteur Marcel Faber en cameraman Micha Douwes kwamen op het idee voor de film nadat ze een Frans krantenartikel lazen over een vrouw met een gehandicapte dochter van vijftien. Ze wilden de film in twee maanden draaien tijdens de koudste periode in New York. In 2005 trokken ze enkel met een Sony Z1-HDV camera naar de Grote Appel en gebruikten ze Starbucks als opwarmplek. De acteurs in de film doen allemaal vrijwillig mee en er werd alleen een script gebruikt voor de confrontatie scène met Sarah. De crew wist de kosten voor de film uiteindelijk op vijftien honderd euro te houden. Tjebbo Penning, die overigens al bijna tien jaar in New York woont, regisseerde eerder in Nederland de populaire dramaserie 12 steden 13 ongelukken , verder maakte hij veel commercials en de speelfilm Morlang .
Woef
Great Kills Road vangt aan in New York. Maas struint door de straten en bezoekt een waarzegster. Daarna zien we een flashback van Maas in zijn woning in Nederland. Het is er stil en vredig; het is het huis van een strontnuchtere boerenknul. Een huis waar de inrichting niet op elkaar is afgestemd en waar geitenwollen sokken verkozen worden boven de kachel hoger zetten. Hollandse nuchterheid op zijn best, geen wonder dat Sarah er niet kon overleven. De eerste tien minuten worden gedomineerd door de stilte, alsof de film zegt: "ga eerst maar eens even registreren wat je hier ziet, dan praten we over tien minuten verder". Dan letterlijk na tien minuten spreekt Maas, tegen Woef, de knuffel van zijn zoon. En dan verwatert het art-house-sausje, dat er nog te dik bovenop lag, een beetje. De monologen die Maas houdt, geven warmte, gevoel en kleur aan de film. Ze volgens telkens op stiltemomenten, momenten die we hebben kunnen registreren en waar we zelf al een mening over hebben gevormd. Dan gaat Maas weer praten, zal hij zeggen wat we denken? Zal hij iets nieuws van zichzelf blootgeven? Maas is de Nederlandse man; nuchter, een doorzetter, een worstelaar met emoties. Een man van wie je kunt gaan houden. Door de zoektocht naar Sarah ontstaan er al gauw open plekken in het verhaal waardoor het best spannend wordt. Het is dan ook een beetje een anti-climax als Sarah eenmaal gevonden is, en het verhaal geheel art-house-verantwoord niet erg sluitend wordt afgerond.
New York
Als je zonder een enkel budget filmt is het logisch dat de kwaliteit van de film natuurlijk een heikel punt is. Toevallig speelt de chaotische stad New York een grote rol in deze film en dan is het niet gek als het geheel wat rommelig in beeld wordt gebracht. Toch zijn er af en toe frameveranderingen die naar mijn idee geen doel dienen. Misschien dat het aan de kopie van de dvd lag, maar dat was wel storend. Door vaak over de schouders van Maas te filmen en de straten op ooghoogte te filmen krijg je een kant van New York te zien, die je alleen kunt zien als je er ook zelf bent geweest. De gekozen locaties geven een beeld van het echte New York en dat is zeker een van de sterkste elementen van de film.
Extra's
Deze dvd bevat geen extra's.
great kills road 2
Conclusie
Great Kills Road lijkt de eerste tien minuten een saaie en langzame toneelvoorstelling te worden maar zodra Maas zijn mond opentrekt, wordt er een beroep gedaan op de empathie van de kijker. Naast de emoties en de innerlijke zoektocht van Maas, brengt de zoektocht naar Sarah ook wat spanning met zich mee. De kijkbaarheid van de film stijgt en de geweldige beelden van New York op ooghoogte laten je kennismaken met de stad op een manier die alleen weggelegd is voor degenen die er zelf zijn geweest. Het enige dat mist is een sluitende afwerking die passend is bij de lange zoektocht waarin we Maas hebben bijgestaan.
grijsster
grijsster
grijsster
grijsster
grijsster
grijsster
Titel: Great Kills Road

BOL_bestelnu
Genre: Drama
Regie: Tjebbo Penning
Cast: Marcel Faber, Jillian Crane, Jess Osuna, e.a.
Te koop: 15 november 2010
Trailer: -
Delen met