In Het Echte Leven van Robert Jan Westdijk zien we hoe actrice Simone samen met haar vriend en regisseur Martin een film aan het maken is. De film draait om een liefdestest van Milan en zijn vriendin Simone. Het blijkt echter tijdens de opnames dat de liefde zich niet zomaar laat regisseren.
De film in de film
Om het beeld even duidelijk te schetsen. Het gaat hier om een film, waarin een film wordt opgenomen. Dit gaat gepaard met de nodige bloopers van de acteurs. Regieaanwijzingen van regisseur Martin en shots van momenten tussen de opnames door. In de film van Martin draait alles om de liefdestest die hij als Milan heeft bedacht voor hem en zijn vriendin Simone. Hij sluit zich af van haar en geeft haar de opdracht om nieuwe liefde te zoeken. Pas als ze verliefd is geworden op een ander zal hij terugkomen en zal zij moeten kiezen. Op deze manier wil Martin de liefde tussen Simone en hem van waarde voorzien. Als Simone de hulpkok Dirk ontmoet komt het plan van Milan op stoom en ontstaat een ware love-triangle. Voor wie zal Simone uiteindelijk kiezen?
Om het beeld even duidelijk te schetsen. Het gaat hier om een film, waarin een film wordt opgenomen. Dit gaat gepaard met de nodige bloopers van de acteurs. Regieaanwijzingen van regisseur Martin en shots van momenten tussen de opnames door. In de film van Martin draait alles om de liefdestest die hij als Milan heeft bedacht voor hem en zijn vriendin Simone. Hij sluit zich af van haar en geeft haar de opdracht om nieuwe liefde te zoeken. Pas als ze verliefd is geworden op een ander zal hij terugkomen en zal zij moeten kiezen. Op deze manier wil Martin de liefde tussen Simone en hem van waarde voorzien. Als Simone de hulpkok Dirk ontmoet komt het plan van Milan op stoom en ontstaat een ware love-triangle. Voor wie zal Simone uiteindelijk kiezen?
Om de film heen
Tijdens de opname van de film over het echte leven zet regisseur Martin zijn vriendin Simone in een bijzonder penibele situatie. Ze moet immers verliefd worden op een ander in zijn film. Die ander, blijkt Grip Dirk te zijn. Geen acteur, maar toevallig wel de aangewezen man om de love-interest van Simone te zijn. Dirk komt zeer echt over op film, omdat hij eigenlijk niet speelt. Hij put uit zijn eigen leven om zijn personage vorm te geven. We zien Dirk dus Dirk zijn en niet spelen . Hier zit ook een van de belangrijke punten in het verhaal van deze film. Dirk speelt het niet, want hij is immers geen acteur.
Tijdens de opname van de film over het echte leven zet regisseur Martin zijn vriendin Simone in een bijzonder penibele situatie. Ze moet immers verliefd worden op een ander in zijn film. Die ander, blijkt Grip Dirk te zijn. Geen acteur, maar toevallig wel de aangewezen man om de love-interest van Simone te zijn. Dirk komt zeer echt over op film, omdat hij eigenlijk niet speelt. Hij put uit zijn eigen leven om zijn personage vorm te geven. We zien Dirk dus Dirk zijn en niet spelen . Hier zit ook een van de belangrijke punten in het verhaal van deze film. Dirk speelt het niet, want hij is immers geen acteur.
Het echte leven is een gedurfde film. Het is dan ook even wennen om het verhaal te blijven volgen. Naast het verhaal van de film die centraal staat, moet je ook moeite doen om de onderlinge relaties in de gaten te houden. Tijdens de film zie je ook regelmatig beelden van de set, zoals het opzetten van een shot en het aanpassen van een kapsel. Daarnaast zijn er ook bloopers verwerkt in de film. Zo zien we hoe in een emotionele scène van Simone, de grip Dirk te zien is in de spiegel. Hoewel dit shot gepland is, kan het wat ontstellend werken. Ditzelfde geldt voor de randen, normaal gezien zie je deze uitloop van een scene niet.
Aangezien vrijwel deze hele film draait om de film van Martin, is de final cut van deze regie te vinden tussen het bonusmateriaal. Deze extra geeft een zeer helder beeld van het verhaal dat in de film gebruikt wordt. Helaas dat het einde van deze extra alsnog terugvalt in een mengeling van film en regieondersteuning, de illusie had sterker kunnen zijn als de laatste scène wat beter geknipt was. Desondanks voegt dit een boel toe aan de film zelf.
Naast de film van Martin staat er ook een inzichtelijk interview met de eigenlijke regisseur Robert Jan Westdijk. Dit geeft een mooie blik in het ontstaansproces van deze film, dat al lang geleden begon. Westdijk praat over hoe zijn eerdere films als Zusje en Phileine zegt sorry hem verdere inspiratie boden om deze film te maken. Als laatste is er dan nog de hilarische scène te vinden uit het repetitieproces van de film van Martin. Wederom dus gespeeld, maar daardoor niet minder hilarisch.
We zien hoe regisseur Martin worstelt om zijn soapie-acteur uit te leggen dat deze geen toneel moet spelen, maar gewoon normaal moet doen. Toen ik het keek, vroeg ik me af hoe de acteurs toch hun lach wisten in te houden, want het is bij tijd en wijlen echt hilarisch. Vooral de frustratie van Martin loopt hoog op in deze repetitie. Het is dan ook moeilijk om niet met hem te sympathiseren.
Conclusie
Het echte leven is een moeilijke film. Je bent veel bezig met bedenken of je nu naar een scene zit te kijken uit de film, of naar een van de momenten buiten de opnames om. Vooral van de acteurs is het knap dat deze scheidslijn haast niet te zien is dat ze altijd aan het spelen zijn. De film als inzicht in de liefde geeft weer hoe sommige mensen de liefde proberen te vormen en andere het zich laten overkomen. Het bonusmateriaal op deze dvd voegt bijzonder veel waarde toe aan de schijf en maakt het geheel compleet.
Het echte leven is een moeilijke film. Je bent veel bezig met bedenken of je nu naar een scene zit te kijken uit de film, of naar een van de momenten buiten de opnames om. Vooral van de acteurs is het knap dat deze scheidslijn haast niet te zien is dat ze altijd aan het spelen zijn. De film als inzicht in de liefde geeft weer hoe sommige mensen de liefde proberen te vormen en andere het zich laten overkomen. Het bonusmateriaal op deze dvd voegt bijzonder veel waarde toe aan de schijf en maakt het geheel compleet.