Kinsey - dvd recensie (heruitgave)

Dvd & blu-ray
zaterdag, 28 maart 2009 om 15:35
kinsey1
“Ga niet zo ver zitten. Alles wat afstand creëert, moet je vermijden. En ook niet je voorhoofd fronsen. Je moet ontspannen. Hoe kan ik anders openhartig spreken? Haal even diep adem en begin opnieuw.”

Alfred Charles Kinsey
Aldus de openingszinnen uit de film Kinsey, over de beruchte bioloog en seksuoloog Alfred Charles Kinsey. De zinnen hebben betrekking op de beruchte seksuele test/onderzoek die Kinsey door andere psychologen op zichzelf en anderen laat uittesten.
kinsey1
Kinsey was aanvankelijk een bioloog en studeerde aan Bowdoin College en Harvard College en doctoreerde op een proefschrift over de studie van de galwespen. In 1938 begon hij met een studie naar de menselijke seksualiteit. Hij vond in de Rockefeller Foundation de juiste sponsor die tevens voorstander waren van eugenetica; het wetenschappelijk onderzoek naar het verbeteren van dierenrassen, in het bijzonder van het mensenras. In 1948 werden Kinsey’s bevindingen gepubliceerd onder de titel Het Seksuele Gedrag in de Man (Sexual Behaviour in the Human Male). Het Seksuele Gedrag in de Vrouw volgde vijf jaar later.
In de tijd waren zijn beschrijvingen van het seksuele gedrag van de Amerikaanse man en vrouw erg opzienbarend. Hoewel de waarde van zijn werk tegenwoordig erg betwist wordt, werd het in die tijd gezien als de eerste wetenschappelijke studie over de menselijke seksualiteit. Kinsey stelde het geduld van andere wetenschappers en mensen om hem heen erg op de proef toen hij van mening was dat als er een bepaald seksueel gedrag relatief veel voorkomt, dit als “normaal” beschouwd kon worden. Dit gold ook voor pedofilie en bestialiteiten.
kinsey2
Kinsey
Om een redelijk beeld van de beruchte seksuoloog te geven, tracht regisseur Bill Condon ( Gods and Monsters ) tevens een beeld te schetsen van zijn opvoeding. Dit wordt visueel interessant neergezet. We krijgen beelden in zwart wit te zien van het meer recentere onderzoek naar seksualiteit, dit wordt afgewisseld met beelden in kleur van zijn jeugd. Zijn jeugd was niet een bepaald prettige periode vanwege zijn erg zedenprekerige vader (John Lithgow).
Bill Condon
Bill Condon begon zijn filmcarrière met het maken van een aantal tv-films voordat hij zijn eerste grote film mocht regisseren. Deze film kwam er in 1995 met het vervolg op Candyman , Candyman: Farewell to the Flesh . Hierna kwam er een film waarmee hij hoge ogen gooide, en de eerste film in een lijstje van biografische films, namelijk Gods and Monsters uit 1998. De film ging over de laatste dagen van de legendarische regisseur James Whale ( Frankenstein uit 1931).
kinsey3
In 2004 kregen we dus de biografie over Kinsey, waar hij in 2006 weer groots terugkwam met de semi-biografische film over ‘The Supremes’, Dreamgirls . De film werd genomineerd voor 8 Oscars waarvan er twee in ontvangst genomen konden worden.
De biografische film blijft een genre die Condon erg goed beheerst. Condon heeft hierbij ook een goed oog (en oor) voor wat voor het publiek interessant is. Dit kan soms zorgen voor te geforceerd amusement en een wat oppervlakkige benadering van het onderwerp. In Kinsey zitten er soms wat te herhalende, komisch bedoelde, scènes in van mensen die erg onwetend zijn wat seks betreft. Ook hadden sommige delen in de film wat dieper kunnen gaan, zoals Kinsey’s relatie met zijn vader. Het blijft hierdoor allemaal wat luchtig, maar kijkt hierdoor ook lekker weg. Het is een film die aardig wat informatie verschaft, maar het publiek ook weet te vermaken.
Liam Neeson
De lange Brit Liam Neeson zet hier zijn zoveelste sterke vertolking neer. Hoewel zijn gelijkenis met de echte Alfred Kinsey niet heel groot is, zet hij het type met verve neer. Het is echter ook niet altijd van belang om er qua fysiek hetzelfde uit te zien, als het karakter maar goed overkomt. Neeson is verder ook geen onbekende met het vertolken van bestaande personen, zoals hij eerder in films als Schindler’s List , Rob Roy en Michael Collins historische figuren portretteerde. Liam Neeson komt aanvankelijk vaak over als ‘De Grote Vriendelijk Reus’ zelf, maar van binnen schuilt er vaak iets dieps en donkers wat zich naar buiten weet te werken. Zo ook in Kinsey , waarin hij aanvankelijk de onconventionele maar aimabele man speelt die uiteindelijk erg te makken heeft met een getroebleerde opvoeding, waarin het wetenschappelijk onderzoek vooral ook een onderzoek wordt naar het seksuele verlangen van Kinsey zelf.
Laura Linney
De altijd betrouwbare Laura Linney zet hier ook weer een sterk personage neer. Dit vonden blijkbaar meer mensen, aangezien ze genomineerd is voor ‘Beste Vrouwelijke Bijrol’ als de vrouw van Alfred Kinsey. Linney is altijd sterk in het vertolken van een soort semi-neurotische types. In deze film speelt ze eerder een tegenovergesteld soort. Linney als Clara McMillen gaat wel heel ver mee met de vrije en onconventionele seksuele gedachtes van Kinsey. Het mooie om te zien is hoe excentriek Kinsey soms ook is, Clara altijd de waarde van haar man in kan schatten.
Peter Sarsgaard
De tevens seksueel avontuurlijke assistent onderzoeker van Kinsey, Clyde Martin, wordt vertolkt door Peter Sarsgaard. Sarsgaard heeft zichzelf door de afgelopen jaren heen bewezen een fantastische acteur te zijn, met uiterst goede vertolkingen in bijvoorbeeld Boys Don’t Cry in 1999, Shattered Glass in 2003 en Jarhead in 2005. Opvallend zijn de openlijk homoseksuele verlangens naar Kinsey die ineens veranderen in een seksueel verlangen naar Clara McMillen. Beide geven ook aan Kinsey aan dat ze met elkaar naar bed willen, wat de vrije Kinsey dan ook ‘goedkeurt’.
kinsey4
Rest van de cast
Los van de eerder genoemde John Lithgow als vader van Kinsey, herkennen we ook nog Dylan Baker als Alan Gregg, hoofd van de Rockefeller Foundation. Baker is vooral bekend geworden door het spelen van een pedofiel in Todd Solondz’ Happiness . Andere bekenden zijn nog, Tim Curry (bekend van The Rocky Horror Picture Show ), Oliver Platt, Timothy Hutton, Chris O’Donnell, Veronica Cartwright en William Sadler (bekend van o.a. The Shawshank Redemption ). Een interessante keuze om John Lithgow en Veronica Cartwright te casten als de ouders van Kinsey, gezien de acteurs in leeftijd respectievelijk maar zeven jaar en drie jaar verschillen met die van Liam Neeson.
Bill Condon heeft weer een fijne en interessante biografische film gemaakt. Hoewel uiterst objectief gezien de film misschien wat aan de oppervlakkige, of veilige, kant is, is het ook een erg vermakelijke film. Neeson, Linney en Sarsgaard zijn buitengewoon goed in hun vertolkingen, evenals de rest van de cast. In plaats van een moeilijke biografische film te maken waarbij het voor de kijker zaak is om van tevoren al een beetje in het onderwerp verdiept te hebben, is dit vooral een film geworden die prettig en redelijk luchtig is om naar te kijken, zonder de meer pikante en controversiële onderwerpen te schuwen. Het wordt soms al te duidelijk dat Kinsey vooral met zichzelf bezig was en zijn ideeën soms ook erg ver gingen. Het geeft in ieder geval wat stof om over na te denken.
Extra’s
Los van een paar trailers zijn er geen extra’s te bekennen, maar als heruitgave voor een erg zacht prijsje is dit ook niet een vereiste.
grijsster