Klass - dvd recensie

Dvd & blu-ray
maandag, 18 mei 2009 om 15:14
klass
Estland staat niet bekend om zijn bloeiende filmindustrie, maar na Klass zien we wellicht meer uit het kleine landje.
Deze recensie bevat spoilers over het einde van deze film. Wil je dit niet weten, lees dan niet verder of scroll naar het eindcijfer.
Joosep
Voor de ingetogen Joosep is elke schooldag een ware hel. Het moment dat hij zich binnen de schoolmuren bevindt, wordt hij afgezeken, in elkaar geslagen en vernederd door zijn klasgenoten. Zijn macho vader begrijpt hem niet en ziet enkel een oplossing in flink terug slaan. De dag dat Joosep na het sporten naakt de kleedkamer van de meiden ingegooid wordt, besluit klasgenoot Kasper om Joosep te helpen. Niet eens uit medelijden maar omdat hij niet blind achter de leider van de pestkoppen Anders (Lauri Pedaja) wil aanlopen. Door zijn keus wordt Kasper uitgekotst door de groep en krijgen beide jongens het zo hard te verduren dat het uiteindelijk gigantisch uit de hand loopt. Kasper en Joosep besluiten dat het neerschieten van de treiteraars de enige uitweg is.
klass1
Ilmar Raag
Klass is de derde film van regisseur Ilmar Raag, ook was hij verantwoordelijk voor het script. Raag was voorheen topman van een tv zender in Estland en schrijft columns voor verschillende kranten. Zijn film Klass werd ingezonden als beste buitenlandse film voor de 80ste Academy Awards maar werd niet geselecteerd. De productie is gebaseerd op de schietpartij die in 1999 plaats vond in de Amerikaanse Columbine High School. Opvallend is dat er ook een tv-serie over Klass in de maak is. Mogelijk richt zich deze op de belevenissen van de leerlingen voor de gebeurtenissen uit deze film. De eerste aflevering moet eind 2009 op de tv komen.
Pestgedrag
Klass laat op harde wijze zien hoe pestgedrag gigantische gevolgen kan hebben. Raag weet de kijker samen met Kasper en Joosep de gehele film lang zo erg te terroriseren dat de verschrikkelijke schietpartij bijna rechtvaardig voelt. Het nare einde van de film is al vanaf de eerste scene te verwachten, maar juist deze kennis maakt Klass een intensere kijkervaring. De film probeert inzicht te geven in hoe deze jongens tot hun daad zijn gekomen. Waar gaat het precies mis, waarom grijpen de ouders of leraren niet in, waarom praat Joosep met niemand over zijn problemen? Als kijker voel je een en al frustratie over waar het mis gaat en wat de omgeving had moeten doen. Het spreekt dan ook voor zich dat Klass geen makkelijke zit is. Het is een nare, intense maar zeer indrukwekkende film. Toch gaat de film soms wat te kort door de bocht. Waar zijn de leraren tijdens de pesterijen en waarom merken zij nooit iets?
klass2
Geïmproviseerd
Bijna alle acteurs hebben nog nooit in een film of tv serie gespeeld en stuk voor stuk spelen ze grandioos. De casting is geweldig. Zo is Lauri Pedaja uitermate geschikt als de überpestkop Anders en zet Pärt Uusberg de verwarde eenling Joosep geloofwaardig neer. Veel van de tekst is geïmproviseerd en dat doet de realiteit en geloofwaardigheid van Klass goed.
Klass is een intense nare filmbeleving waar je als kijker toekijkt hoe een groep een persoon zo erg kan pesten dat hij door het lint gaat. De film geeft te denken over de rol die ouders en leraren hebben en is uitstekend geschikt om op school te laten zien zonder dat de studenten zich vervelen.
De dvd bevat alleen trailers als extra's.
grijsster
halfster