Kleine Helden & Rare Kwasten - dvd recensie

Dvd & blu-ray
vrijdag, 12 november 2010 om 16:20
kleine heldenrare kwasten3
De titel geeft al een beetje weer wat er van deze dvd verwacht kan worden: een compilatie van korte animatiefilmpjes met gekke typetjes en verschillende stijlen. Voor elk kind een leuke aanwinst in de dvd-kast.
Selected Shorts
Selected Shorts is het kortfilm dvd label van het Internationaal Kortfilmfestival Leuven. Dit festival werd opgericht in 1995 en wordt in 2010 voor de 16e maal georganiseerd. Het IKL presenteert jaarlijks een uitgebreide selectie ijzersterke kortfilms, zowel fictiefilms als animatiefilms, documentaires, experimentele films en videoclips.
kleine helden rare kwasten 1
Divers
Zij besloten onlangs om veertien korte animatiefilmpjes uit te brengen onder de titel Kleine Helden & Rare Kwasten . En dat is een zeer terechte keuze geweest; deze verzameling animaties laat zien waartoe studio’s en animators van over de hele wereld toe in staat zijn. De filmpjes hebben allemaal een zeer eigen en herkenbare stijl. Dit geldt zowel voor de figuurtjes in de filmpjes, als de ‘uitvoering’ van het filmpje. Half Gaar ziet er bijvoorbeeld adembenemend uit, terwijl De Kleine Vis er een stuk simpeler uitziet. Toch is dit absoluut niet storend tijdens het kijken. Wat dat betreft valt er wel een bepaalde vergelijking te trekken met de animaties van de Animatrix , die uitkwam ten tijde van de Matrix -trilogie. De lengte van de filmpjes verschilt ook behoorlijk; het ene filmpje duurt bijna tien minuten, terwijl er ook filmpjes van twee minuten op het schijfje staan.
kleine heldenrare kwasten 2
Hoog niveau
Veel van deze filmpjes zijn in hun land in de prijzen gevallen. Dit geeft natuurlijk ook al een beetje aan dat het niveau van deze dvd behoorlijk hoog is. Er is ook goed nagedacht over welke filmpjes wel en niet op deze titel mochten verschijnen. Zo is er bijvoorbeeld een filmpje uit Japan, toch wel een voorloper in diverse animatiestijlen. Ook de studio’s uit Amerika, Duitsland, Rusland, Israël en zelfs Letland zijn vertegenwoordigd op Kleine Helden & Rare Kwasten . Aangezien er in deze filmpjes niet gesproken wordt, is deze dvd voor ieder kind uit ieder land geschikt. Toch blijft elk filmpje boeien. Woorden zijn dus niet altijd van groot belang, zolang het beeld maar blijft spreken. Ook is duidelijk te zien dat er met heel veel geduld, liefde en passie aan elk project is gewerkt.
kleine heldenrare kwasten 4
Acteurs/Regisseurs
Doordat elk filmpje door een verschillende studio is ontworpen, is er ook niet door een regisseur aan dit project gewerkt. Dit geldt uiteraard ook voor de animators en (stem)acteurs/typetjes. In elk filmpje heeft de hoofdpersoon zijn eigen betekenis in het verhaal; hier is duidelijk goed over nagedacht. Het is best opvallend om te noemen, maar in deze hele dvd is gewoon geen zwakke schakel te vinden!
Deze dvd bevat geen extra's.
kleine heldenrare kwasten 5
Voor kinderen (en ouders) die geen behoefte meer hebben aan een programma als De Wereld is Mooi of De wereld van K3 is deze dvd een perfecte gift of aanschaf. Doordat elk verhaaltje op zich staat, kan de dvd op elk moment bekeken én gestopt worden. Bovendien is de liefde voor een goede animatie heel duidelijk voelbaar in de keuze van de veertien filmpjes. Ook is het zo dat bij het nogmaals bekijken van de filmpjes er weer een heleboel andere dingetjes opvallen. En dat is nou precies wat kinderen graag doen; eindeloos herhalen, tot ze de filmpjes helemaal uit hun hoofd kennen! Kortom: een echte 'must have' voor elk filmliefhebbend kind (of volwassen persoon!)
grijsster
grijsster
grijsster