Másangeles wordt op zevenjarige leeftijd opgenomen in het gezin van haar vader. Zijn familie is echter niet op de hoogte van deze buitenechtelijke dochter.
De Uruguayaanse cineaste Beatriz Flores Silva keert met Masangeles terug voor haar vierde speelfilm.
Masangeles
Uruguay 1966. De invloedrijke politicus Aurelio Saravia neemt zijn buitenechtelijk dochtertje Masángeles mee naar zijn huis na de zelfmoord van haar moeder. Zijn vrouw Aurora zal dit nooit te boven komen. Masángeles ondervindt snel dat ze zich in dit huis vol gestoorde egoïsten maar beter kan aanpassen. Buiten heerst een burgeroorlog tussen amateuristische guerillera's en wrede militairen.
Uruguay 1966. De invloedrijke politicus Aurelio Saravia neemt zijn buitenechtelijk dochtertje Masángeles mee naar zijn huis na de zelfmoord van haar moeder. Zijn vrouw Aurora zal dit nooit te boven komen. Masángeles ondervindt snel dat ze zich in dit huis vol gestoorde egoïsten maar beter kan aanpassen. Buiten heerst een burgeroorlog tussen amateuristische guerillera's en wrede militairen.
Verdeling
In de jaren zestig heerst er een dictatuur in Zuid-Amerika. De Uruguayaanse president Jorge Pacheco Areco had het niet allemaal meer in de hand en zo kwam ook Uruguay onder een dictatuur te staan. De film opent met beelden van Masángeles (Antonella Aquistapache) wanneer ze 7 jaar oud is. Haar vader is de invloedrijke politicus Aurelio Saavedra. Wanneer haar moeder zelfmoord pleegt, is Aurelio gedwongen Masángeles in zijn familie op te nemen. Een probleem omdat Masángeles een buitenechtelijk kind is waar de familie geen weet van had. Het grote huis zit vol met vreemde familieleden plus de vrouw en kinderen van Saravia. Masangeles merkt al snel dat ze vooral voor zichzelf moet zorgen. Regisseuse Silva die in 2008 nog En La Puta Vida maakte, zorgt voor aardige stilering en familiedramatiek die hier en daar doen denken aan het werk van Fellini.
In de jaren zestig heerst er een dictatuur in Zuid-Amerika. De Uruguayaanse president Jorge Pacheco Areco had het niet allemaal meer in de hand en zo kwam ook Uruguay onder een dictatuur te staan. De film opent met beelden van Masángeles (Antonella Aquistapache) wanneer ze 7 jaar oud is. Haar vader is de invloedrijke politicus Aurelio Saavedra. Wanneer haar moeder zelfmoord pleegt, is Aurelio gedwongen Masángeles in zijn familie op te nemen. Een probleem omdat Masángeles een buitenechtelijk kind is waar de familie geen weet van had. Het grote huis zit vol met vreemde familieleden plus de vrouw en kinderen van Saravia. Masangeles merkt al snel dat ze vooral voor zichzelf moet zorgen. Regisseuse Silva die in 2008 nog En La Puta Vida maakte, zorgt voor aardige stilering en familiedramatiek die hier en daar doen denken aan het werk van Fellini.
Halverwege de film gaan we ineens zeven jaar vooruit, Masángeles (Elisa García) is inmiddels 14 jaar. Haar halfbroer Santiago (Martin Flores) heeft zich aangesloten bij de Tupamaros. Tevens staat Santiago op Masángeles liefdespad. Los van het feit dat de film zeven jaar verder verspringt, is de toon ook anders. We lijken in een ander soort film te zitten. Waar we ons eerst bevonden tussen familiedramatiek toen Masángeles 7 jaar was, en kijkend vanuit de ogen van een klein meisje, zitten we nu middenin guerrilla wreedheden en liefdesproblemen. Logisch, Masángeles is in die 7 jaar snel volwassen geworden en zijn er idealen aangewakkerd. Toch komt Masangeles hierdoor wat schizofreen over, en lijkt regisseuse Silva ook ineens een heel andere film te willen maken.
Wanneer we tegen het einde van de film komen, wordt alles wel heel bombastisch en zelfs erg Bijbels, zonder enig gevoel voor subtiliteit of poëzie. Nu is het zeker in een film als deze niet misplaatst om Bijbelse taferelen te suggereren, maar het komt hier allemaal wat te geforceerd over waardoor het aan kracht inboet.
Verder doen de acteurs goed hun werk, maar het is vooral het meisje Antonella Aquistapache, Masángeles op 7-jarige leeftijd, die een grote indruk bij het publiek achterlaat.
Extra's
Op de dvd bevinden zich nog een interview van bijna 10 minuten met de regisseuse en een making of van ongeveer 25 minuten. Deze making of is gegoten in de vorm van een ‘production diary’ en is ingedeeld naar filmweken. Verder bevat de dvd nog de obligate filmtrailers.
Op de dvd bevinden zich nog een interview van bijna 10 minuten met de regisseuse en een making of van ongeveer 25 minuten. Deze making of is gegoten in de vorm van een ‘production diary’ en is ingedeeld naar filmweken. Verder bevat de dvd nog de obligate filmtrailers.
Conclusie
Masangeles is een boeiende en stijlvolle film in een interessant tijdsbeeld. De stilering en familiedramatiek hebben in de verte iets weg van Fellini. Ook de tweede helft biedt interessante momenten. Het kan je echter niet ontgaan dat de film hierdoor wat schizofreen is. Net zoals het verspringen in tijd heeft de film hier en daar ook andere momenten die weinig subtiel zijn. Als geheel is Masangeles zeker geslaagd, maar regisseuse Silva maakt bepaalde keuzes die voor het grote geheel niet altijd even sterk zijn.
Masangeles is een boeiende en stijlvolle film in een interessant tijdsbeeld. De stilering en familiedramatiek hebben in de verte iets weg van Fellini. Ook de tweede helft biedt interessante momenten. Het kan je echter niet ontgaan dat de film hierdoor wat schizofreen is. Net zoals het verspringen in tijd heeft de film hier en daar ook andere momenten die weinig subtiel zijn. Als geheel is Masangeles zeker geslaagd, maar regisseuse Silva maakt bepaalde keuzes die voor het grote geheel niet altijd even sterk zijn.
Film: Extra's: