Jane Austen, de schrijfster van Sense and Sensibility , Pride and Prejudice en Mansfield Park schreef zóveel over liefde, geluk en succes dat ze er meer van lijkt te weten dan goed voor haar is. Maar hoeveel wist ze er echt van?
Voor het gemak hebben we de jeugd van Jane Austen (Olivia Williams, The Sixth Sense ) overgeslagen. Het verhaal begint bij het aanzoek dat Harris Bigg-Wither haar in 1802 doet, dat Jane accepteert, maar de dag daarna afwijst. De reden daarvoor blijft vaag. Hak-twaalf jaar later. Jane woont met haar moeder en zus, Cassandra (Greta Scacchi), in Chawton en komt op de bruiloft van een nichtje een ander nichtje tegen; Fanny (Imogen Poots). Fanny is dol op haar tante en vraagt haar om mee te komen naar haar woonplaats Kent om haar te adviseren over een mogelijke echtgenoot.
Gestaag
Eigenlijk begint daar het verhaal dat zo’n anderhalf uur gestaag doorgaat pas echt. Jane ontmoet verschillende mannen, geeft wijze adviezen, is net zo eigenwijs en bijdehand als altijd en dat allemaal in prachtige, typisch Britse landschappen en huizen. Ondertussen zijn ook haar boeken Sense and Sensibility , Pride and Prejudice en Mansfield Park successen en is ze bezig met de laatste stukken en de verkoop van Emma . Met de minuten, vliegen ook Jane’s levensjaren voorbij. Ze vliegen dan wel traag, maar het blijft natuurlijk een kostuumdrama.
Eigenlijk begint daar het verhaal dat zo’n anderhalf uur gestaag doorgaat pas echt. Jane ontmoet verschillende mannen, geeft wijze adviezen, is net zo eigenwijs en bijdehand als altijd en dat allemaal in prachtige, typisch Britse landschappen en huizen. Ondertussen zijn ook haar boeken Sense and Sensibility , Pride and Prejudice en Mansfield Park successen en is ze bezig met de laatste stukken en de verkoop van Emma . Met de minuten, vliegen ook Jane’s levensjaren voorbij. Ze vliegen dan wel traag, maar het blijft natuurlijk een kostuumdrama.
Misselijk
Jane reist van Chawton naar Kent naar Londen en alles wordt mooi in beeld gebracht door regisseur Jeremy Lovering. Toch treedt er een soort misselijkheid op naarmate je de film kijkt. Niet door een zoetsappig verhaal, want dat is het helemaal niet, maar door het opmerkelijke camerawerk. Vrijwel alle shots zijn handheld geschoten en daar is niks mis mee, maar dan moet de camera wel stilgehouden worden. De cameramannen leken daar moeite mee te hebben, want het beeld schokt regelmatig het scherm over.
Jane reist van Chawton naar Kent naar Londen en alles wordt mooi in beeld gebracht door regisseur Jeremy Lovering. Toch treedt er een soort misselijkheid op naarmate je de film kijkt. Niet door een zoetsappig verhaal, want dat is het helemaal niet, maar door het opmerkelijke camerawerk. Vrijwel alle shots zijn handheld geschoten en daar is niks mis mee, maar dan moet de camera wel stilgehouden worden. De cameramannen leken daar moeite mee te hebben, want het beeld schokt regelmatig het scherm over.
Bitter
Tijdens deze door Engeland verspreide verblijven worden Jane en haar nichtje, die met haar continue aanwezigheid een groot aandeel in het leven van Jane heeft, allebei ouder en wijzer. En je gelooft het. Fanny kijkt op tegen Jane, maar die blijkt ook zeker niet perfect. Jane, met al haar wijsheid over liefde, heeft zelf nooit een man gehad en verbittert langzaam maar zeker. Hoewel het een compleet andere tijd met een compleet andere maatschappij is, leef toch je met Jane en Fanny mee. Hun opvallend goede acteerwerk zorgt ervoor dat je met deze totaal andere normen en waarden akkoord gaat, ze snapt en de dames écht het beste gunt.
Tijdens deze door Engeland verspreide verblijven worden Jane en haar nichtje, die met haar continue aanwezigheid een groot aandeel in het leven van Jane heeft, allebei ouder en wijzer. En je gelooft het. Fanny kijkt op tegen Jane, maar die blijkt ook zeker niet perfect. Jane, met al haar wijsheid over liefde, heeft zelf nooit een man gehad en verbittert langzaam maar zeker. Hoewel het een compleet andere tijd met een compleet andere maatschappij is, leef toch je met Jane en Fanny mee. Hun opvallend goede acteerwerk zorgt ervoor dat je met deze totaal andere normen en waarden akkoord gaat, ze snapt en de dames écht het beste gunt.
Wat is waar?
Scriptschrijfster Gwyneth Hughes heeft daarbij ook een vinger in de pap. De dialogen en gebeurtenissen staan als een huis, hoewel er regelmatig een soort poëtische en ouderwetse taal wordt gebruikt. Het verhaal is traag, maar verveelt geen moment. Opmerkelijk is ook dat het deels verzonnen is. Dat is wel heel kort door de bocht gezegd, maar door haar teruggetrokken privéleven is juist vrij weinig over de legendarische schrijfster bekend. De grote lijnen, zoals woonplaatsen, familie en dergelijke weten we, maar naar echte privézaken is het eigenlijk gissen. Wat is dus waar?
Scriptschrijfster Gwyneth Hughes heeft daarbij ook een vinger in de pap. De dialogen en gebeurtenissen staan als een huis, hoewel er regelmatig een soort poëtische en ouderwetse taal wordt gebruikt. Het verhaal is traag, maar verveelt geen moment. Opmerkelijk is ook dat het deels verzonnen is. Dat is wel heel kort door de bocht gezegd, maar door haar teruggetrokken privéleven is juist vrij weinig over de legendarische schrijfster bekend. De grote lijnen, zoals woonplaatsen, familie en dergelijke weten we, maar naar echte privézaken is het eigenlijk gissen. Wat is dus waar?
Mocht je overigens níets over Jane Austen weten, maar wil je toch de film kijken? Lees je dan een beetje in. Een aantal gebeurtenissen worden als algemene kennis aangenomen en schieten even kort voorbij; het is wel handig als je daar iets over weet.
Conclusie
Miss Austen Regrets staat als een huis. Gemaakt als televisiefilm, maar hij doet zeker niet onder voor het gemiddelde kostuumdrama in de bios. De locaties zijn prachtig, net als het acteerwerk van Olivia Williams en Imogen Poots. De film kabbelt voort en soms is dat genoeg. Als ze de camera nou nog stil hadden gehouden…
Miss Austen Regrets staat als een huis. Gemaakt als televisiefilm, maar hij doet zeker niet onder voor het gemiddelde kostuumdrama in de bios. De locaties zijn prachtig, net als het acteerwerk van Olivia Williams en Imogen Poots. De film kabbelt voort en soms is dat genoeg. Als ze de camera nou nog stil hadden gehouden…
Er staan geen extra’s op de dvd.
Titel: | Miss Austen Regrets | |
Genre: | Biografie, Drama | |
Regie: | Jeremy Lovering | |
Cast: | Olivia Williams, Imogen Poots, Greta Scacchi, Hugh Bonneville e.a. | |
Te koop: | 14 april 2009 | |
Trailer: | - |
Prijzen voor Miss Austen Regrets op dvd:
Winkel | Prijs | Verzendkosten |
Bol.com | € 14,99 | € 1,95 |
Play.com | € 9,49 | Geen |
Amazon.co.uk | £ 6,98 | £ 1,88 |