Negentig minuten naar een telefoongesprek tussen een man en een vrouw luisteren en het boeiend weten te houden, dat is de uitdaging die Frisch voor zichzelf creëerde met Oogverblindend .
Eerst in het theater om het uit te proberen en nu als film. Het helpt dan wel als je een topacteur als Rutger Hauer voor de film weet te strikken, maar als je die vervolgens de hele film niet laat zien en je slechts zijn stem hoort, maakt dat het er ook niet gemakkelijker op. Toch weet Frisch, zoals met wel meer van zijn experimenten, heel goed waar hij mee bezig is en heeft hij met Oogverblindend misschien wel zijn meest toegankelijke film gemaakt.
Door een toevallig telefoongesprek raakt een sociaal en emotioneel geïsoleerde vrouw (Georgina Verbaan) in Nederland aan de praat met een dokter (Rutger Hauer) in Buenos Aires. De vrouw vertelt over de ellende die ze ziet op straat, die ze niet meer wìl zien en dat ze zich schuldig voelt als ze het moet aanzien. De man luistert naar haar verhalen en lijkt zich in haar schuldgevoelens te herkennen, waardoor de twee sterk verbonden met elkaar raken. Terwijl we de conversatie over de telefoon horen, zien we vooral de vrouw en de beelden die zij op straat ziet, bestaande uit beelden die Frisch vanuit zijn raam op de Geldersekade filmde voor de casting van zijn eerdere film en theaterstuk Vergeef me. Door middel van deze beelden, en meer abstracte close-ups raken we helemaal in het hoofd van de vrouw.
Net als in zijn eerdere films zoekt Frisch in Oogverblindend een antwoord op de vraag hoe we om moeten gaan met het leed van andere mensen waar we dagelijks mee geconfronteerd worden. Meer dan in zijn andere films probeert hij hier ook een antwoord op te geven. Terwijl Verbaan als alter ego van Frisch functioneert, is het Hauer's personage dat op meedogenloze wijze toont wat de gevolgen kunnen zijn als iedereen zo zou reageren als zij. Het is dan ook een ijzersterke finale als op tweederde van de film Hauer's karakter steeds meer over zichzelf begint te vertellen over de dingen die hem in Buenos Aires zijn overkomen.
Extra's
Deze dvd bevat geen extra's.
Conclusie
Het is wederom knap dat Frisch slechts met een telefoondialoog en een gering budget een geslaagde film weet te maken. Toch is dit niet alleen zijn eigen verdienste. Verbaan weet op bijzonder overtuigende wijze een emotioneel complexe vrouw neer te zetten,waarbij de kijker niet anders kan dan geraakt worden. Ook de stem van Hauer is niet weg te denken uit de film en minstens zo belangrijk. Frisch laat zien dat hij onuitputtelijk met dezelfde thematiek in een soortgelijke stijl boeiende films kan blijven maken. Net als met zijn eerdere films is Oogverblindend ook weer zeer de moeite waard om te zien.