Ponyo On The Cliff By The Sea - dvd recensie

Dvd & blu-ray
dinsdag, 17 november 2009 om 16:16
ponyo
Wat zou Disney van De Kleine Zeemeermin hebben gemaakt als het een Japanse filmstudio was? Mogelijk werd het een film als Ponyo On The Cliff By The Sea .
Het vijfjarige jongetje Sosuke vindt een glazen pot in de zee met daarin een goudvisje dat klem zit. Hij bevrijdt de vis en noemt haar Ponyo. De twee sluiten vriendschap, maar haar vader, een tovenaar, haalt Ponyo terug. Het visje is echter verliefd geworden en wil in menselijke gedaante terugkeren naar Sosuke. Ze gebruikt zonder toestemming van haar vader zijn magie en keert als mens terug. Dit gebeurt echter niet ongestraft; door haar toedoen slaat het weer om en een enorme storm bedreigt Sosuke's familie. Ponyo kan de wereld weer in balans krijgen, maar moet daarvoor eerst een test doorstaan.
ponyo 1
De Kleine Zeemeermin
Het prachtige avontuur dat Ponyo en Sosuke beleven, komt van de beroemde animatieregisseur en schrijver Hayao Miyazaki. Hij is bekend van films zoals Spirited Away, Howl's Moving Castle en Princess Mononoke , allemaal films uit de Japanse animatiestudio Ghibli. Miyazaki liet weten geïnspireerd te zijn door het sprookje van De Kleine Zeemeermin . In de kern is de film gelijk; beide personages dromen van een leven als mens om bij hun geliefde te zijn. De uitwerking is echter totaal anders. Zo geeft Disney's De Kleine Zeemeermin een belangrijke rol aan de slechterik en grappige sidekicks. In Ponyo On The Cliff By The Sea draait het voornamelijk om de relatie tussen Ponyo en Sosuke. Al wordt er in de film gesproken over 'liefde', we kunnen bij deze vijfjarigen meer spreken van een innige vriendschap, waarbij ze elkaar proberen te beschermen.
Kinderlijke onschuld
Miyazaki baseerde Sosuke op zijn eigen zoon en weet opnieuw kinderen ook daadwerkelijk als kinderen van vlees en bloed neer te zetten, met de daarbij behorende onschuld. Miyazaki weet ook dat je bepaalde humor niet hoeft te bedenken, je bestudeert gewoon je eigen kroost ter inspiratie. Net zoals in veel andere Ghibli films is er de boodschap dat de mens slecht is voor moeder aarde. Hier ligt echter zeker niet de nadruk op, zoals bijvoorbeeld in Princess Mononoke .
My Neighbor Totoro
Het verhaal is helaas wat simpel gehouden en er zijn elementen die voor onduidelijkheid zorgen. Zo lijkt Ponyo helemaal niet op een vis en is het onduidelijk wat precies de rol is van Sosuke's vader in de film. Of je de film nu kijkt in het Japans of in het Nederlands, hij is zeker te begrijpen, al is het beslist aan te raden om hem in de oorspronkelijke taal te zien omdat deze beter in elkaar steekt. De film kan jong en oud vermaken, maar de doelgroep is op een wat jonger publiek gericht, vergelijkbaar met de film My Neighbor Totoro .
Warme melk met honing
Visueel ziet de film er prachtig uit met waterverf en pastel-achtige kleuren. Ondanks dat Studio Ghibli wel gebruikt maakt van de computer, is het grootste deel nog handgetekend. Zowel boven water als onder water ziet alles er verbluffend mooi uit. Als de storm eenmaal opsteekt in de film, voel je het gevaar van de golven die het huis van Sosuke bedreigen, maar ook de knusheid die ontstaat als Sosuke's moeder, terwijl het buiten giet en de stroom is uitgevallen, de twee kinderen een beker warme melk met honing voorzet.
ponyo 4
De dvd bevat helaas geen extra's. Voor degenen die de film liever in het Engels willen horen is dat helaas niet mogelijk. Alleen de Japanse en Nederlandse versies staan op het schijfje.
De prachtig uitziende film is voor de allerkleinsten en -oudsten zeer vermakelijk om te kijken. Het is jammer dat het verhaal redelijk simpel is gebleven en er enkele onduidelijkheden zijn. Daardoor doet het onder voor Miyazaki's vorige werk. Ondanks dit, is de film nog steeds stukken beter dan bijvoorbeeld de talloze Shrek en Ice Age -vervolgen. Thema's als vriendschap en kinderlijke onschuld worden hier op een mooie manier belicht.
grijsster
grijsster
grijsster